Reggie Regis Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Har bare win Me her jeg sitter og skulle gjerne forsøke å installere det på min gamle pc. Minimumskravet er 150 MHz men pc'n er bare 100 og derfor stanser installasjonen opp og gir feilmelding om dette. 1) Er det noen grunn til at win Me teoretisk sett ikke burde kunne fungere på 100 MHz ? 2) Er det mulig å gjøre noen endringer som får operativsystemet til å la være å sjekke cpu under installasjonen ? (Dette er ikke en "hvorfor?" diskusjon) Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Hve med å prøve win95 ? :smile: Me er uansett ikke noe å satse på. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Spontant herfra: har du oppdatert chipsett drivere/ Bios - hvilket hovedkort evt. integrert skjermkort ? Dette hjelper OS'et til å konfigurere komponenter, noe som avlaster systemet - Tviler på at det er noen absolutt sperre pr. MHz, sjøl om det nok hjelper noe. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 urk... 'Dikky' og 'Lura' ! 'Reggie' ville ikke ha noe hvorfor-dabatt, og det er nettopp dèt svara deres går ut på - skjerping: han har WinME, basta ! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Quote: Zink skrev (2002-07-27 17:56):urk... 'Dikky' og 'Lura' ! 'Reggie' ville ikke ha noe hvorfor-dabatt, og det er nettopp dèt svara deres går ut på - skjerping: han har WinME, basta ! Har ikke tenkt å starte en hvorfor debatt heller, Win98 er et eldre os som er letter å få til på den pc'en hans, Det var min tanke. Lenke til kommentar
hurst Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Synes det hørtes merkelig ut at ME faktisk sjekker cpuhastigheten. har lagt inn 98SE på en 386-25mhz jeg, ingen feilmelding der. Men uansett: oppdater bios, lån en raskere cpu for å installere (kan jo hende det går) eller prøv å overklokk cpuen. Oppdater BIOS og overklokk cpu er nok det enkleste. Hvilken cpu var det? Pentium100? (skliveleifel..) [ Denne Melding var redigert av: hurst på 2002-07-27 18:19 ] Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 27. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2002 Takk til Zink! Det var nettopp det jeg mente. Jeg sitter her desverre bare med Win Me. Ellers hadde jeg jo lagt inn win 98 som jeg vet funker på den maskina. (Noen har desverre ryddet her så 98 cd'n er borte vekk). Takker uansett for forslagene. Hovedkortet har støtte for å bytte prosessor til 150 MHz, men det er ikke så lett å få lånt en 150 Mhz prosessor heller da, det er ikke mange jeg kjenner som sitter med slike fremdeles. Er det noen filer det går an å trikse med ? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 det går ann å instalere winme ved å bruke paramenteren /nm (start installasjonen med å skrive kommandoen Code: setup /nm men jeg ville heller prøvd å få tak i en eldre versjon av windows da me blir veldig tregt på en 100mhz [ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-07-27 20:46 ] Lenke til kommentar
Zink Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Quote: Den 2002-07-27 19:52, Reggie Regis skrev:Ellers hadde jeg jo lagt inn win 98 som jeg vet funker på den maskina. (Noen har desverre ryddet her så 98 cd'n er borte vekk). Hehe - de fleste skjønte nok at det var en rimelig grunn for det ja :smile: Quote: Takker uansett for forslagene. Hovedkortet har støtte for å bytte prosessor til 150 MHz, men det er ikke så lett å få lånt en 150 Mhz prosessor heller da, det er ikke mange jeg kjenner som sitter med slike fremdeles. Eheh - 150 MHz ? Er det uråd å se presist hvilket hovedkort dette er da - tenker på print i kortet på/ under kanten evt. mellom ISA/PCI-sloter. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 28. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2002 Forslaget med setup nm funka ikke. jeg får fremdeles melding om at windows ikke kan installeres fordi jeg har en cpu på mindre enn 150 MHz. Jeg tror derfor ikke det hjelper selv om jeg finner ut hvilket HK det er. Det står noe på HK men jeg må i så fall søke litt for å finne ut nøyaktig hvilket det er. Er hjemme på besøk og forsøker å fikse denne pc'n for lillesøster. Jeg sitter selvfølgelig ikke med en slik pc selv og forsøker nå å heller bruke energien på å overtale henne til å la meg bygge en ny til henne. Det blir mer morsomt. Lenke til kommentar
555 Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 prøv å stille hk til 150MHz (overklokke altsa) det funka på min gamle 120MHz Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Etter å ha prøvd det meste ble løsningen den jeg helst ville unngå. Jeg måtte grave frem recovery cd'n som fulgte med maskina. Den installerer jo en haug med drittprogrammer som jeg måtte fjerne. Ja ja, prosjektet anses som ferdig. Etter å ha forkastet to gamle disker og cd'rommen og oppgradert biosen kjører den nå på et vis med win 95. Det er heldigvis bare lillesøster som skal bruke den mens hun studerer. he he. the end Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Hva i svarte H**** skal du med winme på en 100mhz pc? det er å be om bråk. Legg inn w95b eller nt4, begge kan kjøre moderne programmer, og du vil faktisk ikke måtte vente hele dagen heller i motsetning til med winme. i tillegg så bør du oppgradere ram, med så mye som overhodet mulig, selv for OS så lite krevende som w95 og nt4. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 vel, dette var ikke en debatt om hverken provokasjoner, hvorfor/hvorfor ikke ditt og datt eller om hvor bra eller dårlig resultatet ville bli, men om det faktisk var mulig eller ikke. synes jeg hadde gjort spørsmålene rimelig klare i den første posten, samt presisert at jeg ikke var interessert i "hvorfor" diskusjoner som ikke besvarer spørsmålene. For min del har jeg avsluttet denne diskusjonen og kommer ikke til å endre noe i den maskina nå. Dersom Me hadde funket hadde det ikke gjort noe om det var tregt når lillesøster bare skal bruke den til tekstbehandling i ny og ne. Ha en fin dag :smile: [ Denne Melding var redigert av: Reggie Regis på 2002-07-31 01:44 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 All min erfaring tilsier at det å legge inn nye OS på gamle maskiner er en dårlig idé. Når det er snakk om en 100MHz så ser jeg et logisk OS å bruke, nemlig linux. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Ok, svarer på en til da, fordi forslaget faktisk var spennende. Linux hadde sikkert funka kanonbra, men det er en av få ting jeg har tilgode å prøve meg på. Lenke til kommentar
termos Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Hadde vært greit å vite hva du skulle bruke pcen til. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 1. august 2002 Forfatter Del Skrevet 1. august 2002 "...lillesøster bare skal bruke den til tekstbehandling i ny og ne." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå