KristianF Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Heisann folkens! En kamerat av meg fortalte meg i dag noe som hørtes spennendes ut. Istedet for å gå VK1 kjøretøy i 1 år, og så jobbe som lærling i 2 år, så kan jeg jobbe som lærling i alle de 3 årene, og bare gå på skole 1 gang i uka det første året. Stemmer dette? Hadde jo vært kjekkere å jobbe i 3 år istedet for å gå på skole 1 år og så jobbe 2 år.. Eneste som er litt stress er det at jeg må gå på skole 1 dag i uka det første året, men skal overleve det.. Så hva sier dere folkens? Bør jeg satse på det vist det er sant det han sier? btw.. Har gått 1 år på GK Mekanisk, og står på venteliste til VK1 Kjøretøy nå.. Takker for alle svar.. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Be cool, stay in school! Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Slik som jeg ser på det, så er det 10 ganger bedre og gå på skolen enn å arbeide. Be cool, stay in school! Støttes. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Får jo akkuratt samme utdanning / fagbrev om jeg jobber istedenfor.. Så hvorfor skulle det være bedre med skole? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hvordan blir det hvis du en dag finner ut at du vil studere mer da? Har du fått alle fagene du egentlig skulle fått på VK1? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Med tanke på hvor få som får læreplass av de som ønsker i dag...Hva får deg til å tro at de vil ta inn en som ikke en gang har tatt et skoleår? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Men er det ikke mulig å få fagbrev etter å ha jobbet x antall år i yrket? Uansett, uten skolegang stiller man ikke som noe sterk kandidat hvis man søker på jobb senere. Skolegang og lærling gjør deg derimot til en langt sterkere kandidat. Det er neppe særlig morsomt å gå tilbake til skolebenken som gammel mann hvis du finner ut at du vil ha mer skolegang senere i livet. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 hvis noen skulle ha lyst til å ta deg inn som lærling uten vk1 kjøretøy, er det jo fett det, hvis du er lei skolen mener jeg. men som ueland sier er det vanskelig nok fra før av å finne læreplass, så jeg tviler på at du finner noe. fagbrevet får du jo uansett, så hvis du bare skal kjøre trailer resten av livet er det jo greit nok. men jeg tipper du mangler noen almennfag hvis du skipper vk1? er ikke sikker der, bør sjekkes opp. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Men er det ikke mulig å få fagbrev etter å ha jobbet x antall år i yrket? Jo. Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hvis du driter i skolen så kan du alltids få deg jobb i forsvaret. Alltid plass til flere idiotbefal Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 du blir isåfall nødt til å ta allmennfagene som privatist eller lignende.. får ikke fagbrev uten å ha gym engelsk og norsk karakter skal du se.. Vil anbefale deg å gå VK1 jeg Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Be cool, stay in school! Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Alt i alt er nok skulen best. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Hvis du driter i skolen så kan du alltids få deg jobb i forsvaret. Alltid plass til flere idiotbefal Han slipper ikke inn på befalskolen med mindre han har fagbrev eller allmenn påbygging. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Jeg har gått VK1 kjøretøy, men mangler fortsatt fagbrevet. Jeg har slitt med å få tak i lærlingplass i 2 år nå. Og lider av samme dilemma som deg... Du KAN få fagbrevet uten å ta lærlingtid eller andre skole-relaterte jobber. Mange verksted leter etter folk både med og uten fagbrev. De uten fagbrev kan få fagbrev etterhvert. Men før du søker deg som bilmekaniker uten fagbrev, må du huske på en del ting: *Det ER vanskeligere å få jobb uten fagbrev. *Har du nok kunnskaper? De leter jo etter folk som kan skru bil, ikke folk som skal gå rundt og forstyrre andre mekanikere. Det er en del småting du lærer på VK1 som er viktig, som elektronikk, forstilling, måleverktøy osv. *En bilmekaniker uten fagbrev tjener ofte veldig lav lønnstrinn, ca lønnstrinn 20-30, mens en bilmekaniker MED fagbrev tjener rundt lønnstrinn 40-60(!) *Er du gammal nok til å jobbe? ser at du nettopp er ferdig med GK, og verksted vil oftes prioritere en på 25år med fagbrev, enn en 16-17åring uten fagbrev... *Det er Juli. Å få lærlingjobb nå er UMULIG! Det fleste lærling stillinger forsvinner april-juni Det er mange ting å tenke på, men hva du gjør, bestemmer du selv. Har du mulighet til å gå på skole, gjør det... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Drite i skolen så tidlig som GK er vel noe av det dummeste du kan gjøre.. Men for all del, it's your life. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ta så mye utdanning du kan! Har bare videregående (almenn) og skulle bare jobbe et år... nå er det sju og jeg skulle ønske jeg hadde mer papirer når jeg nå søker ny jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå