Gå til innhold

Norske kinoer på vei inn i en ond sirkel

Anbefalte innlegg

En av kinoene som er i faresonen er Gimle kino.

Gimle kino ligger på vestkanten, nærmere bestemt frogner, nærmere bestemt i nabogården min.

Gimle kino pleier som regel å vise heller litt spesielle/tildels sære filmer, ihvertfall ikke de store "blockbusterene", Gimle har vel ca 2 forestillinger pr kveld.

Jeg har bodd i dette strøket i 23år og kan vel telle på en hånd hvor mange filmer jeg har sett der.

Misforstå meg rett her, at det finnes kinoer som viser filmer som er litt anderledes er jo selvfølgelig svært bra og jeg vil ikke at de skal slutte med det.

Hadde de "bitt i det sure eple" og vist en og annen av de mer innbringende filmene, som mange vil si at er "hjernedød underholdning", så hadde de nok fått inn mer penger.

Personlig så skulle jeg gjerne gått mer på Gimle kino, de har parkettgulv, stressless stoler og fine bord mellom hver av stolene, og vinservering, en skikkelig luksuskino med andre ord :-)

En mulighet hadde kanskje vært å vise "blockbuster filmer" med en vri, f.eks uten tekst eller i directors kut/unedited ol. Var selv å så Star Wars 3 på Vika kino utekstet, herlig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gir Smelck rett i at Gimle er en overlegent bra Kino.

Men film er best hjemme. Flere og flere har anlegg som spiller fletta av 99% av Norges Kinoer. Dessuten er 200 kroner + 150 kroner i digg litt for mye når to skal på kino sammen.

En annen ting er at filmene kommer for sent til Norske kinoer.

Prisen må ned, en kinokveld bør maks være 100 kroner for 2 personer.

Lenke til kommentar
Starter filmen kl 1800 så bør man stenge dørene presis 1800. Kan godt være mulg å komme inn så lenge reklamen går, men når filmen er startet bør det ikke være noen bønn.

Poenget er vel at de ikke vet når reklamen er over. Står det på plakaten at filmen begynner kl. 18:00 ja da bør jo filmen begynne kl. 1800. Reklamen bør således sendes fra feks. 17:50 -> 18:00 og dørene følgelig også stenges kl. 1800. På den måten vil alle få en bedre opplevelse, samt at kunden blir heller ikke villedet med tanke på starttider slik det er idag.

Et problem med det er at da vil nok reklameinntektene synke, fordi de blir mindre attraktive. Noe som igjen vil heve bilettprisene. Så man er vel like langt uansett. :cry:

Ellers så går kino bra i Bergen:

http://www.ba.no/puls/article1656770.ece

Lenke til kommentar

Det skal bemerkes at kino i utlandet ikke er billigere. Det er i hvertfall min erfaring fra byer som London, Los Angeles, København, Stockholm osv. Stort sett er det enten dyrere, eller kinoen er en gammel rønne i utkanten av byen hvor det ligger 3 måneder gammel popcorn i setene...

I London koster en bilett på en av de "store" rundt Leicester Square 150 kroner om kvelden, mens det ute i forstedene koster frahalvparten og oppover, 75 - 100 kroner. Til gjengjeld er prisene tildels mye lavere på dagtid, for de som har anledning. Siden kinoene i disse byene er private bedrifter tilpasser de seg markedet og tilbud og etterspørsel. På kvelden er det køer, på dagtid er det halvfullt.

Men det er uansett en smertegrense. Spørsmålet er om det er prisene som har nådd smertegrensen, eller som Øivind sier at "film er best hjemme". Kanskje spiller det ikke så mye rolle hva det koster lenger, folk føler rett og slette at opplevelsen er minst like god i sin egen stue med gode venner og tilgang til pauseknappen og mat og drikke.

Geir :)

Lenke til kommentar

I Frankrike var det en billig kino som kostet 5€ på de fleste forestillinger, 3€ på den første. En billett på den beste kinoen kostet 8€, men har kunne man få studentrabatt. I tillegg var det vanlig å få kjøpe neste kinobillett til 5€ dersom man ikke ventet for lenge med neste besøk, dvs. innen en måned.

Lenke til kommentar

I Frankrike er film og kino en investering i egen kultur, i Norge en inntektskilde til slunkne kommunekasser.

Frankrike har støttet kino og filmproduksjon på mange måter, de hadde (har?) "franske uker" hvor det bare ble vist franske filmer, TV-kanalene betaler avgifter som går til å subsidiere kinoer osv.

Alt sammen for å forsvare det "franske" (språk, kultur med mere) mot anglifisering eller kanskje snarere amerikanisering. I Norge er vi helt tilfreds med å bruke pengene på Titanic og herr og fru Smith...

Geir :)

Lenke til kommentar

Filmene er etter min smak bedre enn noen sinne, men det er så hinsides all fornuft dyrt å gå på kino at jeg heller foretrekker å kjøpe en DVD fra 2000, eller noe slikt, til 99,- på den lokale matvarebutikken når jeg ønsker å se film. Så det er grunnen til at jeg ikke går så ofte på kino. Men nye science fiction-filmer som kommer, som f.eks. War of the Worlds, må jeg jo få med meg med en gang de blir sluppet i Norge. :D

Jeg erindrer de tider da det kostet 20 kr å se en 2-3 måneder gammel film i den lokale kinoen. :love:

Lenke til kommentar

For tiden viser de nesten bare B-filmer, med de samme gamle tingene som man ser i en og en hver film.

I fredrikstad ligger prisene på mellom 70kr og 100kr, og så kommer det svindyre godet i tillegg!

Det var mye billigere før, noe som gjorde at jeg gikk oftere.

Jeg liker bedre å skaffe filmen på egenhånd, steke et par grandiosa, kjøpe en brus, og se den hjemme sammen med noen venner (og i tillegg spare mange penger).

Lenke til kommentar

Det er mange gode poenger som er nevnt her.

- Det er altfor dyrt.

- Man må se på reklame, ofte opptil 20 minutter etter at filmen skulle begynt.

- Folk tar ikke hensyn. De vagger rundt i salen, prater i telefon, rasler med godteposer, prater under filmen, og viser generelt lite hensyn til andre.

I tillegg føler jeg at det ofte er problemer med lyden: Enten for høyt eller for lavt for forestillingen, eller selve filmen veksler mellom altfor lav lyd på dialog og trommehinnesprengere når det er f.eks. eksplosjoner og andre høye lyder.

Og vi skal selvsagt ikke glemme hvor mye søppel som slippes på film.

Kino skal være en god opplevelse, men særlig det å bli fortalt hvor slemt det er å drive med piratkopiering når man faktisk sitter i kinosalen og har betalt for seg, og når det i tillegg er 20 minutter siden filmen skulle begynt... Ja, da begynner tålmodigheten min å ta slutt.

Lenke til kommentar

Det er litt rart å tenke på Den lokale kinoen har akkurat invistert i en ny kino(liten en sådan) i tillegg til den vanlige de har(står for det meste tom :innocent: ).

Men det er vel kanskje ikke så rart at mindre og mindre folk går på kino.

En av tingene som skremmer vekk folk kan være all den reklamen, den finnes ikke på dvd`er.

Det andre er prisen. Du kan sikkert kjøpe filmen til ikke så mye mindre(evnt. spleise hvis dere er flere) og da har du den for odel og eie.

Så er det dette med at du kan sikkert trives bedre hjemme uten alle åpne-posen-lydene og folk som kommer inn 15 min etter at filmen startet(stygg uvane jeg har :whistle: ).Dette slipper du også på din (hjemme-)kino.

Og en annen ting; er det egentlig lov å ta med seg snop\drikkervarer inn på kinoen hos deg ?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å få avsmak for både kino og DVD. På kino får jeg den moralske pekefingeren om hvordan jeg som har betalt for meg ikke må laste ned filmer uten å betale. På DVD må jeg sitte gjennom "ikke piratkopier" på fem eller seks språk før jeg får tilgang til innholdet på DVDen.

Jeg har betalt for meg, for pokker! Jeg trenger ikke å sitte og få slengt i ansiktet at jeg må betale for meg!

Det ironiske er at hvis jeg hadde lastet ned filmene fra nettet i stedet så hadde jeg kunnet starte filmen direkte, uten å få moralske pekefingre opp i ansiktet. Det er gratis, og det gir meg større frihet.

Det er i det hele tatt merkelig at salget av filmer på DVD er økende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...