Fl@meboy Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 ja..... emne tittel sier det meste her og Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg har foressten sett på denne...er det et bra valg? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120785&cks=SPK Lenke til kommentar
Rim Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Er en switch og ikke router da. Denne sklir jo under 1000-lappen men det finnes helt sikkert billigere; http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=46783 Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Hva er forskjellen på en router og switch Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Fl@meboy: Eg har denne: SMC Barricade Broadband Router. Meget bra til 1k. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116607&cks=PRL http://www.itavisen.no/services/phorum/sho...p?postId=187483 Her finner du svaret anngående "Hva er forskjellen på en router og switch" Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 aha, tror jeg kjøper den kjetil Lenke til kommentar
toretors Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Har en vanlig SMC switch og kan absolutt anbefale den. Har brukt den i et par år nå og har ingen døde porter eller lignende symptomer som ofte er vanlige på billigere produkter. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Men SMC routerene mangler jo bla QOS m.m. så hvis du driver med on-line gaming eller har VoIP er jo dette et must. Og selv for vanlig dødlige nettsurfere kan det jo være kjekt å tenke på at linjene i norge nå begnner å bli såpass bra at enkelte routere ikke greier å henge med lengre. Her er hva du bør sjekke før du kjøper router 1 QOS - for IP telefoni og gaming (selv om du ikke har VoIP idag eller spiller mye så kan dette fort bli aktuellt og svært mange routere mangler QOS) 2 SUPPORT - Firmware oppdateringer, svar og ikke minst løsninger på evt. probemer 3 YTELSE - Endel routere som idag selges vil f.eks. ikke yte godt nok hvis man bestiller de "hotteste" linjene som f.eks Chello Extreme og ADSL2 Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Driver med gaming ja Lenke til kommentar
ekm Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Da sier det seg vel selv at QOS er et must. Hvis du vil lese mere har dette vært oppe flere ganger tidligere også, se f.eks. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=421162 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=422559 Mitt stalltips er som sagt å velge Linksys, selv om heller ikke de er feilfrie har jeg ihvertfall foreløpig ikke hatt noen problemer. Søk igjennom forumet etter andres erfaringer, det finnes endel routere som ikke holder mål i det hele tatt. Lenke til kommentar
slimjim Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 kjøpte men d-link. Di604 til 400kr. 4porter innebygd switch Lenke til kommentar
ekm Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Får håpe du blir fornøyd, til enkel surfing vil den nok fungere utmerket. Anbefaler deg å teste den intensivt slik at du evt. kan benytte deg av angrefrist. Holder den mål er det jo ingen grunn til å gjøre noe, men antalle som klager på D-Link 6XX serien er såpass høyt at jeg ihvertfall holder meg langt unna de. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 De som klager er folk som ikke kan sette opp d-link routerene skikkelig. Det er instillinger der som bør gjøres i henhold til hvilken i-nett linje man har, eller kan man få problemer med stabilitet osv osv. bruker selv d-link, har 3 stk routere fra de som fungerer som aksesspunkter, hadde litt krøll med disse før jeg fikk noen tips om instillinger. Har fungert smertefritt siden da. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 De som klager er folk som ikke kan sette opp d-link routerene skikkelig. Tviler jeg sterkt på, hva er det med disse som er så fantastisk vanskelig da? Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Kjøp en Linksys WRT54GS, den kan brukes til ruter, aksesspunkt, repeater, switch og som en bridge, i tillegg har den også QOS. Har prøvd DrayTek, SMC, D-Link og Linksys, i forholdet kvalitet/pris er det etter min mening ingen som slår Linksys. Bruker WRT54GS til to WDS linker for IP telefoni og vi har enda ikke registrert nedetid etter snart ett års bruk. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Den forklaringen på itavisen var litt vassen, så jeg skal prøve å forklare bedre. Her er et eksempel, en datamaskin skal sende noe data fra en maskin til en annen, dette kalles pakker, disse pakkene er adressert med mottakerens mac adresse. Om en bruker hub så blir denne pakken sendt til alle datamaskiner i nettverket til den rette maskinen svarer på pakken. Dette sier seg selv at det bruker unødvendig mye kapasitet på nettverket. En switch husker mac adressene på de maskinene som er tilkoblet den, kobler du deg til port 1 så husker switchen din maskins mac adresse. Så om en annen i nettverket skal sende deg en pakke (som er adressert med mac adresse både fra hvem som har sendt og mottakeren) så blir denne pakken sendt direkte til port 1 og ikke til alle andre. I en router er en switch med brannmur, der en av portene er beregnet for WAN (Wide Area Network) som går til din ISP. Mellom WAN porten og Switchen som er LAN (Local Area Network) så er det en brannmur, DHCP server mm. Her setter du dine innstillinger du vil ha for ditt lokale nettverk, hva du vil som skal slippe gjennom fra ditt LAN til WAN og omvent, og hvilken lokal ip du vil ha i ditt nettverk (192.168.0.1 - 254 er anbefalt). Får håpe dette hjelper litt Edit: Skrivefeil Endret 6. juli 2005 av Meendel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå