goggen Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Har en P 3,2 ghz med boxed-vifte, og den låter som et jetfly (selv om jeg har stilt ned viftehastighet og makstemperatur opp). Er ute etter et stillere alternativ (Har et uåpna Thermallake Big Water vannkjølingssett men tror ikke jeg tør installere dette). Har sett på Zalman CNPS7700-Cu, som får mye skryt (selv om den veier en kilo..) Tingen er, vil jeg merke noen særlig forskjell på støynivået med denne i steden for en boxed? Jeg er nødvendigvis ikke så opptatt av å få cpu'en kaldest mulig, mer av at støynivået skal ned. Et annet spørsmål er; om jeg setter inn støydempingsmatter i kabinettet, hvor mye har det å si på varmenivået inne i kabinettet? (har i dag to kabinettvifter, en foran og en bak) Takker for svar Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hvilken systemtemperatur har du? Får du den ned så vil nok CPU tempen gå ned. Støyisolering vil ikke ha noen effekt på temperaturen inni kassa ettersom den bestemmes av varmeutviklingen og luftgjennomstrømninga. En god CPU kjøler vil bli enda bedre med god lufting så om du montere flere kabinettvifter vil det hjelpe på både prosessortempen og systemtempen. Jeg har ikke den Zalman vifta selv men de som har den skryter noe voldsomt av den og med det faktum at det følger med turtalsregulering i tillegg gjør nok at du kan kjøre den helt stille. Lenke til kommentar
goggen Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Systemtemp er ca 40 uten belastning, ca. 50 med. Vet ikke om jeg har kontakter for flere kabinettvifter på hk, men sånt kan kanskje fikses? Men går ikke vinninga opp i spinninga dersom jeg bør installere flere kabinettvifter? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Ligger system tempen din på 40 grader idle og 50 grader load?! AMD anbefalte i 2002 å ikke ha høyere systemtemp en 42 grader og du ligger på 50. Sikker på at det ikke er CPU tempen det dreier seg om for er det ikke det har du et sertiøst varmeproblem. Er det derimot CPU tempen det er snakk om er det en veldig pen temperatur og det er bare å støydempe i vei uten å måtte sette inn flere kabinettvifter. Er forresten en egen del om støydemping på forumet, nemlig her. Lenke til kommentar
goggen Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Jepp jeg har litt å jobbe med, cpu temp idle er 52 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Den idle CPU tempen var ikke så ille da ettersom CPUen tåler ganske så mye varme men CPU tempen vil nok sunke 5-10 grader dersom du får det kaldere i kassa di. Er det mulig sett inn 120mm vifter i kabinette til ventilasjon? Disse viftene er normalt ganske stille av seg samtidig som de flytter relativt mye luft så fremt du ikke velger deltavifter da. Disse lager mindre støy en f.eks. 80mm vifter. Monter vifter forran og bak slik at kabinettet blir en tunell med trekk igjennom, gjerne med overtrykk og filter på innlufta, da blir det rent inni dær også. Endret 5. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
goggen Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Har bare plass til 80 mm, har allerede en som går inn foran og en ut bak. Spilte litt nå nettopp, og maskina restarta seg fordi load temp på cpu gikk over 68. I noen spill blir forøvrig grafikken "helt rotete" og brekker opp bildet innimellom, har dette sammenheng med høy temp? Har et geforce 6600GT med nyeste drivere, og spiller med relativt middels innstillinger på grafikk. Irriterende denne tempen.. Tror jeg i hvertfall starter med ny cpu-vifte (om jeg ikke skal være så tøff å prøve vannkjølingssettet) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Dette har helt klart noe med for høy temperatur å gjøre. Skjermkortet begynner å gjøre feil og du får artifacts som det kalles på godt norsk. Var maskina slik da den var ny? Var den ikke det så kan det også være at det har tullet seg mye støv i kjøleribba på både prosessorvifta og skjermkortet som gjør at det blir unødvendig varmt. Ville ha montert et par vifter til dersom jeg var deg eller bytta alle mot 4 av disse papst viftene Lenke til kommentar
goggen Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Hei igjen... Ang. støv så har jeg rensa den, men får ta med meg en "luft på boks" også så jeg kan gjøre det grundigere. Har titta litt rundt og tror jeg prøver en Artic Cooler til skjermkortet (i tillegg til cpu-kjøler). Men problemet nå er at jeg ikke har mange nok kontakter for disse viftene på hovedkortet - noen måte å fikse det på? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Angående det med strømmen så kan det løses ved å bruke for eksempel slike: Har selv Arctic cooler på begg skjermkortene mine og er kjempe fornøyd. rengjør vifta på kjøleren av og til så holder den seg stille. Endret 6. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå