Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp til operatørvalgets kvaler...


Anbefalte innlegg

Jeg er i et lite "dillemma", trenger forslag til hva jeg bør gjøre.

Få dager siden porterte jeg over til Chess (Knock out) fra Netcom (active talk). Igår fikk jeg melding av chess at portering vil skje 14 Juli, kl 09:00.

 

Idag ringer Netcom meg og spør om jeg vil fortsette å være en kunde hos dem ved at jeg skifter til Smart-Talk og får 1500 kr i avslag på regningene mine uten forpliktelser.

 

Prismessig er Chess klart billigste alternativ, ingen mnd. avgift, billigere ringetid osv.

 

Men jeg skal vel ringe en god del for å veie opp til 1500 kr jeg hadde fått av netcom.

 

Valget virker "enkelt?".

Jeg har aldri vært missfornøyd kunde hos netcom, men har vært tidligere kunde hos Chess og var også fornøyd hos de.

 

"Dillemmaet" er at jeg på en måte føler jeg vil være en liten drittsekk? Ved å bare bli hos Netcom videre...? Siden de er den store aktøren her, og de har muligheter å "bestikke" kundene sine på denne måten? Ulikt Chess.. Litt små paranoia eksempel ja.. jeg vet..

 

På den annen side sa han i netcom at de 1500 var uforpliktende som vil si at jeg eks. kunne vært drittsekk mot de og tatt i mot tilbudet og portert over til en senere dato istedenfor? (ikke at det er en option for meg, jeg orker ikke bytte operatør i ny og ne, vil hovedsaklig bare slippe 129kr i mnd. avgift på abonnementet mitt nå)

 

Siste mulighet er at jeg ringer Chess og prøver å godsnakke en videre avtale med de? -høre hva de har å tilby?

 

 

Problemet er hovedsaklig meg som person, jeg er opptatt av moral og god og respektive holdninger. Siste jeg vil til enhver tid og anledning er å bli sett på som en "bastard/ drittsekk".

Det er bare sånn jeg er,.. ver så god le.. :p

 

Vil bare høre hva dere andre her på forumet ville gjort om det var dere, og om dere evt. har forslag?

 

ps. Er klar over at det finnes "billigere" abbonnement enn Knockout, men etter en vurdering av mitt forbruk og behov var knockout det beste for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal bytte til knock out om ca 3 uker da mitt netcom abb går ut. Kanskje jeg får samme avtale? :)

 

Jeg ville valgt smart talk + 1500 kr. Uansett om Knock out er billigere tar det litt tid å bruke opp 1500 kr. Hvis du ikke er storbruker tror jeg du vil spare på å beholde netcom.

 

Det er forskjell på god moral/holdninger og på å være dumsnill. Netcom AS blir ikke sinte på deg fordi du ikke vil være kunde hos dem mer. Jeg antar at selgerene som vil at du skal gå tilbake til netcom har en viss provisjon. Derfor er de veldig gira på at du skal "være lojal".

Lenke til kommentar
Idag ringer Netcom meg og spør om jeg vil fortsette å være en kunde hos dem ved at jeg skifter til Smart-Talk og får 1500 kr i avslag på regningene mine uten forpliktelser.

Dette ble litt selvmotsigende... Enten er det en forpliktelse eller så er det det ikke. Hvis det ikke er det så kan du jo bare ringe opp de 1500 og portere når du har gjort det. Hvis det er binding ville jeg aldri blitt hos Netcom.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å oppgi noen grunn når du avbryter chess-porteringen. Her skal du ha 14 dagers full angrerett.

 

Det er altså slik at hos NetCom slipper du månedsavgiften de 12 neste månedene mot at du binder deg i 12 måneder? Eller hvordan skjer rabatten? Mulig det bare er jeg som ikke tolker teksten din riktig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilsvarende tilbud da jeg byttet fra Netcom Active-Talk til Chess Knock-Out for en tid tilbake, og takket nei. Såvidt jeg forstod så forutsatte det binding til Netcom i nye 12 mnd, og da er jo 1500 kr tilsvarende sponsingen Netcom gir ved kjøp av ny mobil.

 

Av andre grunner jeg valgte vekk Netcom var at jeg har problemer med dekningen hos dem der jeg bor og en større del av kjøreturen min til og fra jobb/sivilisasjon. Og det var rett og slett utrolig slitsomt å måtte stoppe for å være sikker på at samtalen ikke ville bli brutt mens man kjører til/fra jobb eller andre daglige aktiviteter (bruker forøvrig bluetooth-hf når jeg kjører).

 

Så da ble det til Chess Knock-Out, og nå senest Tele2 Champion, begge med Telenor-dekning og ingen problemer under mine daglige kjøreturer i det hele tatt. :thumbup:

 

Og nå tilbake til topic'en, hvis det er ett tilbud fra Netcom uten binding ville jeg ganske enkelt vært litt sleip og blitt hos dem, ringt opp de 1500-, og portert til Chess eller hvem du enn skulle ønske!

Lenke til kommentar

Hvis det er bindingstid med i bildet ville jeg ikke gått med på det. Det at de har bindingstid viser jo bare at de har dårligere priser enn andre, ellers hadde de ikke vært så redd for at folk skulle gå over til andre abbonement. Sjekk på telepriser.no hva som er best for deg, det er mest sannsynlig et Chess-abbonemet.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens og beklager sen tilbakemelding fra min side, og noe vanskelig forklarende start innlegg (prøvde så godt jeg kunne). Er litt opptatt om dagen, så jeg rusher litt av sted.. :whistle:

 

:) Han netcom "selgeren" skulle ringe meg opp igjen i morgendu k han ringte meg på jobb og jeg klarer ikke bare ta raske beslutninger sånn uten videre. Må tenke på det.. Åpenbart.. Men han sa til meg at det var uten forplitelser, og at dette var netcom sin måte å vise at de tok vare på kundene sine osv..

 

Men som noen over har nevnt, har jeg hørt om tilfeller tidligere der du blir bindt ytterligere 12 måneder, noe som overhodet ikke er aktuelt.

 

Men jeg bør altså få dette skriftlig? Er jeg frekk om jeg hadde spurt om å få dette fakset til jobben dersom dette var tilfellet? (jeg vil jo bare være sikker)

 

Har vurdert å ringe chess, men det er kanskje dumt siden netcom ringer igjen i morgen og jeg kan spørre grundigere da?

 

Edit:

Jeg var litt stresset og på jobb når han ringte, men jeg er veldig sikker på at et av argumentene hans var at det var utenforpliktelser og videre binding kunne si opp abonnementet når jeg ville osv. For godt til å være sant, kan det kanskje virke. Eller at Netcom faktisk tar godt vare på kundene sine som han sa.

 

En annen ting, Chess, bruker ikke de Netcom sitt nett, blant annet? Har egentlig de noe særlig å "tape" på å miste meg som kunde? Greit nok business er business. Tjene penger, få overskudd og god økonomi i selskapet osv. Men likevel, jeg er ingen storkunde, er en "vanlig" kunde. Jeg er klar over at jeg kanskje ikke vet hva jeg snakker om her, men setter pris på om noen med litt innsikt kunne gitt meg litt mer lærdom.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

De to gunstigste abbonementene pr. dags dato for de fleste vil jeg si er Chess Knock-Out og Tele2 Champion. 0,59 for samtaler og sms er svært bra pris, men det er jo noen haker ved disse abbonementene. Anbefaler å ta en titt på hjemmesidene til hver enkelt leverandør og telepriser.no for en god sammenligning!

Lenke til kommentar

Etter litt utregninger så har jeg funnet ut at jeg med mitt eget bruksmønster ville passet inn med Netcom SmartTalk, med tjenestene SMS-Mania, MMS-Mania og Connect20 (GPRS), for da ville jeg spart inn en del penger på alt utenom ringeprisen (som er dyrere enn Tele2 Champion som jeg har i dag).. men det som er synd er at jeg har problemer med Netcom sin dekningskvalitet i nærområdet mitt, ellers hadde jeg blitt Netcom-kunde igjen på dagen!

 

Noen som har god/dårlig erfaring med Chess sin kundeservice på e-post? Da jeg hadde Chess en periode mailet jeg to ganger og mottok kun svar en gang, som ikke hjalp noe særlig. Ble ikke imponert over kundeservicen der og da.. men kan hende det var engangstilfelle, eller?

Endret av escobar
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, kun første post. Denne post må derfor leses som et direkte svar på post én.

 

Jeg hadde Telenor Privat+ helt til i går. Da kom jeg på at bindingen var ute, og at jeg måtte bytte. Byttet da til Tele2 Scratch. I da fik jeg telefon fra Telenor som lovet meg gull og grønne skoger om jeg forble hos de. Jeg takket bryskt nei.

 

Regner med at det sier litt om min mening om saken. Familien min faser nå ut alle Telenor-abb i huset. Vi har allerede i lengre tid (et og et halvt år) hatt Tele2 ADSL, og har vært MEGET fornøyd med det. Aldri nedetid. Oppgraderte linjen til 2048/300 i går, og i går ble også to av husets tre mobiltelefoner flyttet til Tele2. Fasttelefon blir flyttet (fra Telenor ISDN til Tele2 IP-telefoni) etter ferien, og det siste mobilabb. blir flyttet i november når bindingen går ut.

 

Jeg ville derfor befinitivt holdt fast på beslutningen om å opprettholde flyttingen. Det skal ikke være nødvendig å bytte operatør for å få gode tilbud. Det er bare et tegn på at du er melket skikkelig, og at de har tjent meget gode penger på deg.

Lenke til kommentar

Hadde Telenor hatt lov hos Post- og Teletilsynet så kunne de utkonkurrert alle andre operatører på pris da de ikke akkurat går med underskudd og de slipper å betale nettleie eller lignende.. men da ville det jo blitt monopol igjen til slutt! Og det er jo ikke en ønskesituasjon.

 

Syntes egentlig det er synd at de ikke kan konkurrere så bra på pris mot f.eks Chess Knock-Out og Tele2 Champion o.l. abbonementer, da jeg syntes deres nye Fri20 ikke var rare greiene..

Lenke til kommentar

Hva er det denne loven sier egentlig? At Telenor er pålagt å ligge laaangt over de andre operatørene på pris? Når jeg søker på telepriser.no med mitt forbruk kommer øverste Telenor-abbonement på 21. plass (Nonstop). Jeg skjønner ikke at noen bruker Telenor. Det er jo å hive penger ut av vinduet. Den eneste grunnen må være subsidiering av telefoner hvis man ringer så lite at det veier opp for de ekstreme prisene.

Lenke til kommentar

De er ikke pålagt å prise seg ut av markedet, men de får ikke lov å dumpe prisene nok til å skvise de mindre aktørene, siden de har mulighet til å gi tilnærmet gratis telefonering hvis de hadde villet og fått lov. Prøver Telenor å senke prisene nok til at de blir meget konkurransedyktige så er det stor sannsynlighet for at det vil bli slått ned på som forsøk på prisdumping siden de er såpass store som de er, og Telenor har samtidig stor innvirkning på den prisen eksempelvis Chess, Tele2 o.l. tar for sine tjenester.

 

For det er jo til Telenor disse operatørene betaler nettleie, en avgift som gir enda mer penger til Telenor.. eneste grunnnen til å velge Telenor må være at man er ekstremt fornøyd med kundeservicen deres, ellers ser jeg ikke poenget med å bruke dem. Har en kamerat som har djuice kontant, jeg mener det er å kaste penger ut av vinduet. Men i blant får han "bonus" fra Telenor på alt fra 500-1500 kr i ringesaldo siden han er trofast kunde, så han er kjempefornøyd.. to each his own..

Lenke til kommentar

Ja, forstår at det må være regler for å sikre konkuransen. Men syns likevel det er litt rart at de ikke kan ha et eneste abbomenet som passer "storbrukere" (ikke bare på SMS).

 

Selv om Telenor kanskje har best kundeservice så har jeg ikke noe særlig utsette på Chess'. Og jeg velger ikke et svindyrt abbonement på bakgrunn av det heller, da det er ytterst sjelden jeg har behov for kundeservice.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å oppgi noen grunn når du avbryter chess-porteringen. Her skal du ha 14 dagers full angrerett.

 

Det er altså slik at hos NetCom slipper du månedsavgiften de 12 neste månedene mot at du binder deg i 12 måneder? Eller hvordan skjer rabatten? Mulig det bare er jeg som ikke tolker teksten din riktig.

Netcom SmartTalk sin månedsavgift er 39,-, og for 1 år blir det da ca 500,-. Når trådstarter da får 1500,- i avslag for å bli, så er det i det hele tatt et rimelig bra tilbud :).

 

Og bindingstid på smarttalk er det så vidt jeg vet ingen mulighet for å ha uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...