AiKi Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hei! Jeg så på et tv-program hvor de brukte en såkalt "leyden jar" (eller leiden jar), en type enkel kondensator. Men hvordan skal man lage, og lade den opp? Helst en litt nøye forklaring, og håper på at jeg klarer meg med vanlige materialer. (Dette blir litt i stil med "zapp vennene dine, 300-400v, siden en slik gir ganske så store gnister) Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Et raskt søk på google hadde vel ikke vært så dumt? http://www.alaska.net/~natnkell/leyden.htm Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Da kan jo du fortelle meg hva "polyethylene" er, siden det er det som må mellom lagene med aluminiumsfolie. (Ville gjerne ha litt større enn en fotoboks.) EDIT: Takk, forresten. Endret 5. juli 2005 av kjehaako Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 polyethylene = polyetylen Formbar "termoplast", og kan bli smelta til ei flytande masse. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Takk! Skal bli gnister her, hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå