Gå til innhold

Hvor gammel må jeg være for å jobbe?

Anbefalte innlegg

Jeg både selger og forklarer kundene om produktene. Jeg har ingen problemer med å selge ting og tror ikke at kundene har noen problemer med å bli ekspedert av en på 15.

Kan jeg spørre om hvordan du fikk jobben? Hadde du noen kontakter?

Nei, det er klart at hvis du gjør et veldig bra inntrykk så er det sikkert en del butikker som vil ha deg. Men så var det det med "mobilbutikker" da... En typisk mobilbutikk (som kun selger mobiler) har vel gjerne bare èn på jobb av gangen? Da er nok ikke 14 år nok hvertfall.. Og når det gjelder elektrobutikker så vet jeg at en del av dem kun søker etter personer på 20+ (Elkjøp blant annet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er stort sett 1-2 på avdelingen om gangen.

Så at jobben var ledig på aetat.no og bestemmte meg for å skrive en søknad. Tvilte også litt på at jeg fikk jobben pga. alderen min, men 2 uker senere ringte de og ville ha meg til intervju. Der følte jeg at det gikk sånn halveis. Så gikk det halvannen uke før de ringte og sa at jeg fikk jobben. Hadde ingen bekjente der eller noe sånn.

Kan godt vær de trenger folk på 18+ pga. registrering av abonnement og slikt. :hmm:

Lenke til kommentar

Loven sier at barnearbeid ikke er lov. og inntill du er myndig, altså 18 år. Under det er du barn. Men om du tjener under en viss sum, 18000, eller noe sånt, i året, er det greit. Du kan selge aviser fra du er 13 år, så loven har sine unntak, men det er ikke alltid på alt. For da hadde det ikke vært noen lov :p Det jeg ikke vet er hva loven sier om akkuratt det med mobilbutikkene :)

Lenke til kommentar
På en spar butikk jeg var på stod det på en lapp i en kasse at det ikke var lov og kjøpe alkohol i den kassen, på grunn av det satt en mindreåring i kassen

Joda... Det er vel muligheter for å sno seg unna loven, men butikken tenker profitt, og derfor vil de nok velge å ha en myndig person i kassa som kan selge alt, i steden for en mindreårig som kan skape litt rot og begrensinger

De kan også tenke andre veien. De tenker profitt og siden en som er under 18 ikke trenger ikke å bli like høyt lønnet som en som er over. (Selvsagt må de jo da ha en kasse som igjen har en som er over 18, med mindre de vil at kundene skal vente)

Men om du tjener under en viss sum, 18000, eller noe sånt, i året, er det greit.
Tror nok det iallfall er mye høyere enn 18.000, ettersom 'fri' grensa for skatt er rundt 30.000 (29 500 eller.no), og iallfall jeg tjener på sommerjobben rundt 17.000 i måneden. Jeg kjenner dessuten mange som er under 18 og må betale skatt fordi de tjener over 30.000 i året. Endret av Zevz0r
Lenke til kommentar

Sånn som jeg har forstått det:

13 år: Lett arbeid (Levere reklame, selge aviser osv.)

15 år: Tyngre arbeid (Jobbe på lager, stå i kasse, jobbe i butikk osv.)

Knus kneskålene mine med hammer og riv av meg begge armene hvis jeg tar feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...