Gå til innhold

Hvor gammel må jeg være for å jobbe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alt som har med penger å gjøre er som regel 18

Dvs: Kasser osv

Nåja, mange jeg kjenner som har med penger å gjøre er både 16 og 17, så det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Dessuten er det vel ikke noen lover om dette, det er vel egentlig opp til butikken å avgjøre om de vil ansette deg hvis du er ung.

Jeg antar at de IKKE ansetter en 13-åring... Jeg ville for eksempel aldri drømme om å la meg veilede av en 13-åring i NOEN som helst slags form for kjøp og salg... Det tror jeg ikke så mange andre ville heller.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke selve pengene som har noe å si, men hvor mye det er av dem. Går du med VG får du penger, men kanskje ikke mer en 100 kr. Jobber du på Rimi tar du også imot penger, men det kan bli mange tusen om dagen.

Må si meg enig med deg muffe, og at jeg heller ikke ville satt en 13-åring bak en disk, men det jeg tenkte på var å være en slik rydde/hjelpefyr, og kunne besvare noen spørsmål om jeg visste det.

Og krever det å være 18 år, eller går det under 13 år og oppover? :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært en kunde - og igjen må jeg få presisere at dette på ingen som helst måte er vondt ment mot deg personlig - så hadde jeg aldri tatt imot mobiltips fra en trettenårig ryddegutt.

Litt eldre mennesker har generelt problemer med å ta ting personer yngre enn dem sier for god fisk, og når noen nettopp har begynt på ungdomsskolen ser jeg store problemer med troverdighet.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Alt som har med penger å gjøre er som regel 18

Dvs: Kasser osv

Jeg har jobba med penger siden jeg var 15 eller 16. Men skal du selge røyk eller alkohol må du selvfølgelig være 18. Jobber du i kiosk som 16-17-åring må du ha tilsyn av en myndig hvis du skal selge f.eks røyk fra en kiosk. Var sånn det funka for meg hvertfall (Ikke det at vi fulgte det til punkt og prikke. Jeg solgte røyk alene i kiosken fra jeg var 16)

Lenke til kommentar

Jeg er 15 (blir 16) og jobber i en elektrobutikk. Selger ting, levere ut varer, monterer utstillingsmodeller, står i kassen og gjør egentlig akkurat det samme som de andre deltidsansatte.

Det kommer og litt an på hvor gammel du ser ut og hvor voksent du oppfører deg. Når jeg søkte jobben så arbeidsgiveren at jeg var litt ung, men siden jeg virket oppegående fikk jeg jobben. Mange sier også at jeg ser ut som om jeg er 17-18. Selger en god del og jeg tror ikke at folk har noen problemer med å ta imot råd fra meg selv om jeg kun er 15.

Jeg søkte via. Aetat.no, men jeg vil råde deg til å heller gå rundt å spørre om det er noe ledig. Du spør om du kan få snakke med sjefen/daglig leder og hvis ikke han/hun er inne kan du levere søknad til en av de andre der og be dem gi det til sjefen.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Har lyst å jobbe i en mobilbutikk som litt sånn hjelpefyr, og slikt, og kanskje litt bak disken, men hvore gammel må jeg være?

Vet at det er 13 år for å gå med aviser og den slags, men hva med å stå bak disk? :)

tror det ser dårlig ut for og stå bak disken, men du kan være ryddegutt, det er alltid noen som trenger hjelp for å rydde. Bortsett fra at det er kanskje litt sent og spørre nå, de fleste sommerjobb-plassene er vel tatt :( Men det skader jo ikke å spørre, bare dra bort til en tele-butikk og spør om de trenger hjelp til noe, evt. rydding. Spør også om du må levere CV!

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Du er 14 år...? En ting er om du etter loven FÅR LOV til å jobbe i en mobilbutikk, men en helt annen ting er om det er så mange mobilbutikker som er villige til å ansette en som er så ung til kundebehandling (uten at du har noen gode kontakter på innsiden)... Det stiller jeg meg skeptisk til desverre. Men det er jo verdt et forsøk

Lenke til kommentar
På en spar butikk jeg var på stod det på en lapp i en kasse at det ikke var lov og kjøpe alkohol i den kassen, på grunn av det satt en mindreåring i kassen

Joda... Det er vel muligheter for å sno seg unna loven, men butikken tenker profitt, og derfor vil de nok velge å ha en myndig person i kassa som kan selge alt, i steden for en mindreårig som kan skape litt rot og begrensinger

Lenke til kommentar
Nå er jo en under 18 år en del billigere å hyre inn. Jeg tjener rett under 80 kroner timen siden jeg er under 18, når jeg blir 18 stiger den med en gang 30 kroner.

Ja du sier noe der, jeg tror gutten har en kanske god sansje jeg :w00t:

Lenke til kommentar
Ja du sier noe der, jeg tror gutten har en kanske god sansje jeg :w00t:

En mobilbutikk tenker nok ikke først og fremst på lave lønningsutgifter... Det er jo tross alt noe som krever hakket mer enn en kassajobb/kioskjobb. Kundebehandling går mye på sosiale ferdigheter, evne til å formulere seg osv, og jeg tror at i det generelle tilfellet vil en mobilbutikk heller ha en mer voksen person. No offence, men jeg vet ikke om jeg ville følt meg like trygg på handelen dersom en 14-åring hadde ekspedert meg (Igjen, dette er et GENERELT tilfelle. Det finnes selvfølgelig oppegående 14-åringer).

Men en butikkeier går vel som regel etter magefølelsen og det generelle tilfellet... Ikke for å demotivere deg. Jeg prøver bare å se realistisk på saken. Tror ikke du skal ha FOR høye forventninger om jobb selv om det ikke finnes konkrete hindre i Norges lover

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...