Gå til innhold

Bekymret over DVD-format på Xbox 360 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vel ikke MS bestemt seg nettopp fordi det er stor usikkerhet om hvilket format som kommer til å bli det dominerende.

 

At Sony bruker PS3 for å tvinge igjennom sin løsning i markedet (de har jo betydelige eierinteresser i filmbransjen) er jo heller ikke så overraskende.

 

Når det gjelder kapasitet så kommer jo Xbox 360 til å ha harddisk (noe PS3 kanskje ikke kommer med som standard), så i verste fall kan man jo levere et spill på 2xDVD der innholdet fra en av DVDene leses inn på harddisken først og spilles av derfra, så noe stort problem tror jeg neppe det kommer til å være. Det er jo stadig flere titler som har cutscenes o.l. in-game istedet for som egne filmsnutter, så å bruke den ekstra kapasiteten som eventuelt nye formater har primært for å fylle opp med pre-rendrede saker er vel noe spesielt.

 

En fordel ved å gå for et nytt format vil jo være at dette i de første par årene vil bli utsatt for langt mindre piratkopiering, så det ville jo vært en fordel for MS.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
i verste fall kan man jo levere et spill på 2xDVD der innholdet fra en av DVDene leses inn på harddisken først og spilles av derfra, så noe stort problem tror jeg neppe det kommer til å være.

Jeg syns ikke det er noen god idé å starte en rutine som betyr at man må fysisk installere konsollspill før man kan nyte dem. Konsollspill er skapt for å være plug 'n' play. En harddisk på Xbox 360 er dessuten bare 20 GB, og den blir raskt full hvis man må installere 2-5 GB for hvert spill.

Lenke til kommentar

Enda en grunn til å kjøpe en ps3 istede for xbox360 :p

 

Tviler på at det blir noe problem jeg, greit nok Ps3 har MYE større plass, men har man ikke mer, så må man jo klare seg med det man har.

GC klarte seg jo fint på sine 1,2gb denne generasjonen.

 

Jo, men den nye generasjonen kommer til å bruke mer kode på å utnytte de nye ressursene som er i konsollen, det vil jeg tro tar mer plass

Endret av zokra
Lenke til kommentar

Er jo ikke bare cut-scenes som kommer til å ta plass, de må jo ha mye høyere teksturer siden de kjører hd oppløsning, noe som kommer til å ta stor plass.

tror dvd blir på grensa med størrelsen, og kommer til å slite med store spill som gta4 osv.

de skulle nok gått for hd-dvd ;)

Lenke til kommentar
Enda en grunn til å kjøpe en ps3 istede for xbox360 :p

 

Tviler på at det blir noe problem jeg, greit nok Ps3 har MYE større plass, men har man ikke mer, så må man jo klare seg med det man har.

GC klarte seg jo fint på sine 1,2gb denne generasjonen.

 

Jo, men den nye generasjonen kommer til å bruke mer kode på å utnytte de nye ressursene som er i konsollen, det vil jeg tro tar mer plass

Kode tar veldig liten plass. Det som tar plass er video, texturer, lyd osv.

Kompilert kode kan ofte bare ta f.eks. noen få megabytes i et STOOORT program (Altså med millioner av instrukser)

Lenke til kommentar

Dette var det som ble sagt:

 

He said he would have preferred if Microsoft adopted the high-capacity HD-DVD format, but said, given the next-gen disc format wars, he could live with Microsoft's decision.

 

"Another reason why [Microsoft] went with the 9GB DVD format (dual-layered DVDs can contain up to 9.4 GB) is that American and European developers tend to use real-time rendered cutscenes. But Japanese developers use a lot of pre-rendered cutscenes, so the DVD format brings a bit of an anxiety. The screen resolution for Xbox 360 games will be in high definition, so the pre-rendered movies are going to be pretty large. If we encoded the Dead Or Alive 4 trailer from E3 in high definition in a quality acceptable to us, it will easily be about 2GB. With DOA4, we'll be using the disc's capacity to its full extent. We started development on DOA4 pretty early, and we didn't know what disc format the Xbox 360 was going to adopt. So when we learned about it, we were really knocked out".

 

Ifølge sample videoene på MS sin WMV HD side er 2GB nok for 42 min. spilletid i 720p, og HD oppløsning er heller ikke en nødvendighet for at CGI cut-scenes skal se bra ut.

DVD9 vil nok være en begrensing, men jeg tviler på at det vil være en stor begrensing. Det er vel heller sjelden at Xbox1 spill er så over DVD5 kapasitet og legger man spillet på 2 plater har man plutselig 18GB til rådighet, som nok er billigere enn en BR plate.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Det er bra at noen som jobber i bransjen sier det jeg har sagt her på forumet tidligere. Så jeg får litt backing for mine argumenter.

 

Hele konseptet med konsollspill er at det er enkelt. Putt i plate. Spill av spill. Fun fun fun....harddisk er ikke løsningen.

 

 

Angående Nintendo sin konsoll. Så har ikke den spill som San Andreas på spill listen. Det viser hvor viktig plass kan være i fremtiden.

Lenke til kommentar
en artikkel på engadget nevnte at MS vurderte å bruke HD DVD istedefor DVD i X360 alikevel. den er noen dager gammel... håper de velger det istede.. er det 15GB som gjelder for single layer HDDVD?

Det stemmer. 30GB for dual og 45GB for tripple layer.

Lenke til kommentar

Med grafikk egenskapene til neste generasjons konsoller ser jeg forøvrig ikke det store poenget med å bruke pre-rendered cutscenes. Jeg syns også det er "distraherene".. det tar meg bort fra selve spillet med en grafikk med en helt annen "look".

Lenke til kommentar

synes det passer godt jeg i visse spill. som intro film feks. synes det tar seg bedre ut og er mer imponerende spesielt for en ny plattform enn de som bruker motoren, selv om jeg skal innrømme at det ser ikke ille ut om de hadde brukt ingame motoren til Gears of War (Unreal 3) til å lage cutscenes og introer.

 

:dribble:

 

kunne ønske så sterkt at vi fikk Gears of War til pc og samtidig som til X360.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...