Gå til innhold

Skal kjøpe bærbar til programmering, men hvilken?

Anbefalte innlegg

Dette trenger jeg... Har noen et tips til meg så blir jeg veldig glad

Minne/prosessor:Trenger en pc som skal i all hovedsak brukes til programmering c++ java osv, samt generelle ingeniør programmer.

Batterikapasitet: drit i det, kommer til å bruke strømkabel hele tide.

Lyd: spiller ingen rolle, er så mye bråk fra før.

Vekt: skal ha den på et skrivebord, så det betyr heller ingenting.

Pris: så billig som overhodet mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er sikkert den jeg linket til helt grei. 512 MB RAM har den siden mindre enn det blir for lite uansett pc. Programmering krever vel ikke så mye, men nå vet jeg ikke hva ingeniørprogrammer krever av grafikkort og prosessor. Ellers kan jeg selvsagt anbefale Dell Inspiron 6000 som jeg nettopp kjøpte meg, men da må du ut med opp mot 9000 når denne til under 6000 helt sikkert greier seg.

EDIT: Forøvring må jeg si meg enig i at det er idiotisk å kjøpe noe mer enn man trenger!

Endret av reallars
Lenke til kommentar

Jeg har selv en Dell Inspiron 8600 som funker greit til programmering. Et par ting jeg har sett etter hvert er :

* 1GB ram er et must hvis du skal utvikle for web lokalt (PHP, JSP osv). Servicer som Apache og ISS spiser fort minne, i tillegg til at IDE'er som Netbeans, VS.NET og Eclipse også tar sin del av kaka. Og selvfølgelig er det greit med 1GB ram uansett om du skal utvikle for web eller ikke :)

* 40 GB harddisk blir fort litt lite, tro meg.. hehe

* Oppløsning på 1600 * 1050 på widescreen er som sendt fra gudene. Lange kodelinjer er ikke lengre så plagsomt

Har ikke noen spesiell anbefaling, men tenkte jeg skulle komme med noen egne erfaringer hvertfall :p

Lenke til kommentar
* 1GB ram er et must hvis du skal utvikle for web lokalt (PHP, JSP osv). Servicer som Apache og ISS spiser fort minne, i tillegg til at IDE'er som Netbeans, VS.NET og Eclipse også tar sin del av kaka. Og selvfølgelig er det greit med 1GB ram uansett om du skal utvikle for web eller ikke :)

Vil nå påstå 512MB holder lenge jeg da. Noe under 512MB vil jeg derimot ikke hatt.

* Oppløsning på 1600 * 1050 på widescreen er som sendt fra gudene. Lange kodelinjer er ikke lengre så plagsomt

...og ikke minst ser man flere kodelinjer nedover. Høy oppløsning er definivt noe som bør prioriteres litt.

hva med ibook er den noe tess? noenn som har erfaring (selvfølgelig er det noen som har det)

Litt dumt hvis du skal lage programmer som kjører i C++ da f.eks. Sett at du skal lage et program til Windows. Da vil du ikke kunne kjøre eller kompilere programmet, bare skrive koden. Ikke akkurat hva jeg vil anse som positivt. Forutsatt at du vanligvis holder deg til Windows selvsagt.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...