Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruk av 2 nettverkskort i server2003

Anbefalte innlegg

Har en server, win2003, som fungerer som ftp og filserver.

I dag er en tilknyttet via brannmur/switch på 100 mb.

Det jeg lurer på er om jeg dersom jeg anskaffer en gig switch og gig netverkkort kan gjøre følgende :

1 Kort (dagens) - ftp trafikken, kort koblet rett på brannmur

1 kort, gig, koblet mot gigswitch som resten av det "interne" nettverket nå er koblet til.

spm 2 - er det såpass mye økning i hastighet på gig kort at det er noe vits i å oppgradere. Flytter en del større filer fra ftp server til andre pc'er i nettverket (ofte filer på 4.37 gb ca :p )

Valge å sette denne under nettverk og ikke i server fordi det mer relatert til nettverkbygging enn konfigurering av server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går helt fint, men du må selvsagt sett opp serveren til å dele internetttilkoblingen mot LAN'et. Enten direkte på kortet, eller i Routing and Remote Access.

Med gigakort på lanet blir det diskene dine som bestemmer hvor fort det går. Typisk 30-40 MB/s (250-350mb/s) effektivt. Du får altså ikke "utnyttet" kortet helt.

Men uansett verdt å gjøre med tanke på hva gigakort koster :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpt, mottatt, installert - og foreløpig litt "skuffet".

Ble litt sent i går, men det raskeste jeg opplevde av 14% utnyttelse av gb kortet (så på oppgavebehandlingen under overførsel av en større fil). På 100mb kortet lå jeg på 70%. Det vil si at jeg har fått til en dobling i hastighet fra det jeg pleier. Harddiskene i begge ender er nye, så hastigheten der er ikke noe. Maskinene er en 2500+ med 1 gig ram og en 2600+ med 764 ram, så de skulle ikke ha noe problemer med å gi større fart.

Har koblet slik server, gigaswitch, pc med en kabel fra gigaswitch'n til brannmuren (som er 100mb og funker som dhcp). Trafikken går rett gjennom gigaswitch'n uten å gå innom brannmuren. Prøvde å endre automatisk forhandling til "låst" 1000mb full syncron, men det hjalp heller ikke). Kjører 2m Cat 6 kabler mellom maskinene og switch, så det er ikke kabelen heller.

Min eneste tanke er at kanskje disken som sender er veldig fragmentert (skal sjekke når jeg komme hjem i kveld).

I mitt hode skal jo diskene ihvertfall klare å skrive 30mb/s, dvs at jeg skulle kommet opp mot noen og 20% kapasitetsutnyttelse, ikke 10-14 som er normalen.

Noen som vil dele noen impulser om hva jeg kan teste/tweake?

Lenke til kommentar

Hei,

dersom din Gbit switch støtter jumbo frames/packets (9kB), så kan du aktivere jumbo frames på de Gbit nettverkskortene du har installert i maskinene dine, forutsatt at de har støtte for jumbo frames.

Jeg har selv en Gbit switch men har litt trøbbel med den, jeg har laget egen tråd om det dersom du vil lese mine erfaringer.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=441613

Endret av skol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...