Palme Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg har en ntfs partisjon med noe musikk på, og endel sanger som inneholder bokstavene åæø er ikke å finne når jeg mounter ntfs partisjonen. Noen som har peiling på hvorfor dette skjer? eventuelt hva jeg kan gjøre for å "se" filene? Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) uten å kjenne til hvordan ubuntu løser slike ting, så gjetter jeg på at du har forskjellig tegnsett på ubuntu-installasjonen din og windows-installasjonen din. Mener å huske at WinXP kjører UTF-8, mens ubuntu nok kommer default med iso-8859-1. (Det gjør iallefall debian) avhengig av hvordan Nautilus (eller hva det nå er du bruker for å "se" filene dine) virker på NTFS-mountede drev så er det fullt mulig at filnavn med æøå ikke vises fordi Nautilus ikke vet hvordan de skal presenteres (feil tegnsett). (Dette kan selvsagt også skyldes ntfs-driverne du bruker) Vil anbefale deg å forsikre deg om at OS som skal "dele" harddisker også kjører samme tegnsett... Forresten: Det er mulig du kan mounte drevet og spesifisere hvilket charset du bruker. Du finner mer info på 'man mount' ... Se f.eks. på iocharset ... Endret 5. juli 2005 av daffyd Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Ubuntu bruker UTF-8. dpkg-reconfigure locales Velg ISO 8559-1, logg ut og logg inn igjen. Håper det hjelper. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Så vidt eg veit køyrer Ubuntu UTF-8, og det er Windows som køyrer ISO-8859-1. Sjekk /etc/fstab, sikkert oppgitt tegnsett der Lenke til kommentar
.... Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Så vidt eg veit køyrer Ubuntu UTF-8, og det er Windows som køyrer ISO-8859-1. Jeg får ikke dette til å stemme med følgende sitat fra engelske Wikipedia sin artikkel om NTFS: File names are stored in Unicode (UCS-2). UCS-2 er et annet navn for UTF-16, og er altså en Unicode-tegnkoding på lik linje med UTF-8. Det er for øvrig verdt å merke seg at i de fleste tilfellene hvor Windows sies å bruke ISO 8859-1, er tegnsettet egentlig Windows-1252. Windows-1252 bygger så å si videre på ISO 8859-1, men er lite brukt (og støttet) utenfor Windows-verdenen. Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Selv om både UTF-8 og UTF-16 er Unicode er de ikke kompatible med hverandre. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 "I did have a lot of issues, however, with the files on my NTFS partitions that had international characters. Before I upgraded to Hoary and changed my locale to UTF-8, the international characters showed up in nautilus as a box with the 4-digit ASCII code in it. After I changed locales, they showed up as boxes and I couldn't get the terminal to recognize them at all. I had to search around for quite a while, but I finally fixed this problem by modifying /etc/fstab and adding the option 'nls=utf8' to all my NTFS partitions. After that, everything works perfectly." http://www.ubuntuforums.org/showthread.php...1&highlight=nls NLS (Native Language Support) controls how characters are displayed. You can choose either utf8 which, like Unicode, can represent all characters, or your own codepage, e.g. iso8859-1 (Western Europe), iso8859-2 (Central Europe), gb2312 (Simplified Chinese), iso8859-8 (Hebrew). Below are some example mount commands: mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -r -o iocharset=utf8 mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -r -o iocharset=iso8859-2 mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -r -o iocharset=gb2312 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå