Gå til innhold

Canon Powershot S2 IS vs. Minolta Dimage A1

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vurderer å kjøpe meg et litt mer avansert kompakt kamera, da jeg ikke har råd til å gå for speilrefleks enda.

Har sett på en del tester angående Canon Powershot S2 IS, og finner ut at den er helt sjefs, virker slik iallefall.

Meeen, så snakket jeg med en fotodude i går, og han anbefalte den eldre Konica Minolta DiMage A1, som jeg da får for samme prisen brukt, som S2 IS koster ny.

A1 var jo et meget dyrt kamera da det kom for 1 år eller 2 siden, og har mye mer manuelle instillinger enn S2, som feks manuell zoom, muligheter for å bruke filter og tilleggsting på linsen.

Her er de 2, testet på dpreview:

Konica Minolta DiMage A1

Canon Powershot S2 IS

Er det noen som har noen erfaringer med disse 2 kameraene? hva bør jeg gå for? Hva er fordel bakdeler? Blir jo tussete av å lese tester, alltid noen som mener noe annet enn andre igjen osv. Så like godt å spørre selv, så får man liksom svar fra noen "virkelige" mennesker :)

Mvh

Al Bester

Endret av albester
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm,

Er det en pålitelig selger, eller en som ønsker å bli kvitt et eldre kamera? Du skriver A2 i overskriften, men A1 i teksten og linken. Hvis jeg husker riktig så var A1 forgjengeren til A2 og den er definitivt eldre enn 1-2 år.

Husker jeg selv så en del på A2 når den kom. Spennende kamera, men mener å huske at den var plaget med støy på bildene og noen konstruksjonsmessige svakheter.

Uansett brukt A1 eller A2, så ville jeg uten tvil valgt S2 IS som er et knallkamera.

HH

Lenke til kommentar

Ja, ser dette, er A1 det skulle stå ja, i topicen.

Er seriøs selger, er vel tatt 300 bilder med kameraet. Kjenner han personlig og er ikke en som tuller med noe iallefall :)

Er ikke sikker på hvor gammelt kamera er, men mener han kjøpte det i 2003, om høsten.

Det som jeg ser er fordel med A1, er vidvinkelen, noe som er fraværende på S2, men vet ikke hvor mye dette har å si. Vet at jeg irriterer meg på manglende vidvinkel på mitt kamera nå, en casio qvr51

Lenke til kommentar

A2 som er oppfølger til A1 ligger nytt på 7300.-, det betyr at du betaler 65% for 2 år gammel teknologi. Hvis han bare har tatt 300 bilder med det er han ikke fornøyd med det og vil bli kvitt det, eller så er han ikke den fotoduden du sier. Gå for S2, du kommer ikke til å angre. Fordelen er både rimeligere batterier, topp videofunksjon med stereolyd og tipper S2 er raskere i bruk. A1 er jo ikke listet på Akam engang. By i så fall ca 50% av A2 pris, dvs max 3500.-. S2 går for 4200.- flere steder, selv om du trolig må vente på et. En distributør får inn 10 stk til uken og deretter 80 stk 1ca 10/8...

Lenke til kommentar

Ta en tur på "nettet" og sammenlign testbilder. Du vil se at S2 IS har langt bedre bildekvalitet.

Men hvis du vil ha en stor klump av et kompaktkamera, som tar dårligere bilder, bruker spesialbatterier og må til Sverige for eventell service/reparason, da er det greit med A1.

På S2 får du dobbelt så sterk tele og har du behov for mer vidvinkel kan du sette på en konverter. S2 har også bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Grunnen til at han ikke tok mere bilder er at han fikk en speilrefleks i bryllups gave, med 55-200 og en eller annen vidvinkel. så han bruker den i stedet.

Ja er mest sugen på s2 egentlig, det var kun dette med vidvinkel og manuell zoom som virka bedre på a1. Men hva koster vidvinkel og telekonvertere til s2 da? like mye som kamera? :)

Lenke til kommentar

Blir nok S2 tenker jeg, da slipper jeg også å kjøpe nytt minnekort, da jeg allerede har et 1gb sd kort i telefonen min, som jeg kan sette over.

Ellers sliter jeg vel med å finne noen som faktisk har greiene på lager før august, og er uaktuelt å vente til august. Prisen varierer noe voldsomt også ser jeg, billigste var vel 4195 og dyreste var 5890!!! sistnevnte riktignok i butikk, men likevel! :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...