acon Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hei, har tenkt litt på å lage meg en slik en BIQUAD antenne, men det er en ting jeg lurer på; Hvorfor bruker vi koaksialkabel, og ikke bare to vanlige kobberledere? Finnes sikkert et fornuftig svar men jeg har altså ikke peiling Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det er vel fordi en koaksialkabler er mye bedre skjermet slik at vi unngår støy. Lenke til kommentar
acon Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 ja.. tenkte jeg faktisk på, men jeg har hørt at hvis man tviner jord rundt kobberlederene så blir det det samme prinsippet? eller? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Dere har alle rett, til en viss grad. Men tvinnet parkabel og koax er to helt forskjellige teknologier: Koax er ubalansert overføring, mens parkabel er balansert. Det vil si, det er ikke kabelen som bestemmer det, det er det elektronikken i hver ende som gjør. Dette er to helt forskjellige overføringsmetoder som begge har sine fordeler og ulemper. Det blir for mye å komme inn på her, men grovt sett går koax ut på å skjerme støyen ute, mens parkabel går ut på å la begge trådene utsettes for nøyaktig samme støy (ved å tvinne de tett sammen) og så kansellere støyen i elektronikken ved å bruke motfase. Koax lider av mye større signaltap, men er best egnet til veldig høye frekvenser. Parkabel egner seg godt til digitale signaler som skal gå lengst mulig, og ikke er så påvirkelig av støy (lett å kansellere vekk). Håper dette hjalp Lenke til kommentar
acon Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Takkar ozone Så da er det greiest å bruke koaksial på nettverk siden den haren frekvens på hele 2,4ghz..? EDIT: Mente til trådløst nettverk ja... ser noen har kommentert dette... gikk litt fort unna da lunshpausen allerede egentlig var slutt Endret 5. juli 2005 av acon Lenke til kommentar
SnAppIS Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Nei ikke riktig, man vil ikke få i nærheten av lik hastighet med koaks kabel i nettverk. tp-kabler er mye bedre enn koaks, koaks kabler er best til antenne! ikke noe annet. Endret 5. juli 2005 av SnAppIS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Jepp, jeg har også intrykk av at Coax er best til antenneformål (høye frekvenser som 2,4GHz). Eller ennå bedre til ditt formål: Unngå bagge typer kabler ved å ha en USB-basert WLAN-adapter som du plasserer på baksiden av selve biqiaden. Da slipper du signaltap som både Coax og tvinnet par-kabler vil gi, fordi USB-kabelen frakter signalet uten tap helt trem til antenna før det omgjøres til et analogt signal. Lenke til kommentar
SnAppIS Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Der sier du noe. men jeg føler at det bste og bruke i et nettverk vil være kat 6 kabler. fo da har du en hatig het på 1000mbps. :!: og det er bare kos!!! men til antenne... USB... ikke hørt om det før, men måten du foklarer det på simen så virker det fornuftig. Lykke til med antenne byggingen Lenke til kommentar
acon Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Der sier du noe. men jeg føler at det bste og bruke i et nettverk vil være kat 6 kabler. fo da har du en hatig het på 1000mbps. :!: og det er bare kos!!! men til antenne... USB... ikke hørt om det før, men måten du foklarer det på simen så virker det fornuftig. Lykke til med antenne byggingen Takker Velkommen til forumet forresten Veldig god ide Simen1, men jeg har dessverre allerede kjøpt en pcmia nettverksadapter... Acon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå