Gå til innhold

Lage musikk på datamaskin: Program?

Jtand

Anbefalte innlegg

Skal gjøre "comeback" med å lage musikk på datamaskinen. Holdt på med det for 2-3 år siden og da fikk jeg en kjempekul remix av "Scooter - Ramp". Den gangen brukte jeg Magix Music Maker, for meg funket det godt. Tenkte å lage egne sanger med såkalte "loops", men også noen remixer. Og etthvert begynne på synge selv :thumbup: Hvilket program bør jeg ha for å drive med denne interessen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datamusikk er skikkelig musikk! :) Selv om man lager ting på data betyr ikke det at det blir av dårligere kvalitet på grunn av at det ikke et fysisk instrument som spilles på. Det skal mye til for å lage god musikk på pc også.

Ta Infected Mushroom f.eks. De er helt geniale! Og det er goa-trance fra Israel! :thumbup:

Lenke til kommentar

cakewalk=sonar nå

Logic finnes bare for mac nå siden apple har kjøpt de opp.

Og alle de overnevnte programmer koster flesk bortsett fra FL studio.

Hvis du vil prøve deg på noe som er gratis anbefaler jeg modplug tracker, men der man lager alt fra scratch. Ingen looper/melodier man bare kan legge inn så har man en ferdig låt.

Siden du har brukt magix, så har de et eget proff program som heter samplitude men den koster så mye at tror det er like greit at du holder deg unna den. Og prøver noen av de andre som folk har foreslått

Lenke til kommentar

Jeg er også interresert i det, og har nå lasta ned både FLStudio og Modplug, men har ikke word på datamaskinen så jeg kan ikke få lest FLstudio "Getting Started" fila.

Modplug skjønte jeg også heller lite av.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

FL Studio har jeg også god erfaring med.. dette er ikke vanskelig å bruke heller.

Kan ikke forklare så mye akkurat nå, men:

På venstre side er exploreren. i de mappene der finner du ulike samples.

Samples drar du over til midten så velger du når/hva de skal spille der.

Høyre klikk å velg pianoroll etter du har "dratt de inn".

Oppe til høyre er det noen tall. det er de ulike "patterns'a" når du spiller inn noe i f.eks 1, er det på 1.

Velg 2 for å spille inn noe annet.

Når du skal sette sammen patterns bruker du "playlist", så tegner du inn når de forskjellige patterns'a skal spille... 1,2,3 osv.

Nå har du iallefall noen ord som du kan søke etter i hjelp på programmet. :)

Lenke til kommentar

Fruity Loops er genialt til å vere første gangs program, brukte 10minutter å lære meg det, eneste problemet mitt var å finne ut hvordan du la opp sangen -> "playlist" greia... Sto dårlig forklart i manualen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...