Gå til innhold

Hvorfor bruker Explorer ~50% CPU !?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PIIIpower, du gir for lite info. Interessant her er hva du har kjørende til enhver tid - jeg kan tenke meg du har mye på oppstart. Videre er det interessant hva du gjør for å holde maskinen din fri for virus og spyware.

Pleier å anbefale to ting:

Housecall

Hijackthis-logg limt inn her

...begge deler finner du link til i sig.

Lenke til kommentar

hei. dette problemet skal ikke oppstå når du nettopp har formatert harddisken. men er det lenge etter at maskina har blitt formatert at Explorer bruker 50% av cpu? siden at du har skanna for virus og spyware kan vi utelukke det. mulig det er Windows som tuller litt, men det var da rart det også. merker du at systemet går tregere når Explorer bruker 50% av cpu`en? har du installert noe særlig med programvare etter at du formaterte som kanskje kan gjøre at maskina bruker så mange % av CPU?

Lenke til kommentar

sist jeg kjørte XP+Sp2 (begynner å bli en stund siden) merka jeg ikke noe særlig til at Sp2 lå inne. det skal nemmelig ikke du heller mcbeef når jeg ser på den hardwaren du har i profilen din.

men du kan jo alltids bruke msconfig til å tweake maskina litt slik at den ikke blir så treig i oppstart og avsluttning. mulig det er noe slik som er problemet til trådstarter også. at det ligger noe i msconfig som ikke skal ligge der mener jeg.

Lenke til kommentar

Når problemet oppstår er det kun i forbindelse med filbehandling jeg gjør (dvs. ikke programmstyrt filbehandling). Åpner jeg ett volum fra star->kjør, eller åpner min datamaskin starter møkka.

Maskinen blir umulig å bruke i explorer oppgaver. Den tar da over mesteparten av cpu. Setter jeg ned prioritet og lar den bare bruke CPU1 bruker den fortsatt 50% av total kapasitet og mye RAM.

Lenke til kommentar
Er det avi-problemet kanskje?

forklar..??

Det er en bug i windows, kalt "AVI-problemet". Problemet er at explorer prøver å se egenskapene til en avi-fil som ikke er hel, og siden egenskapene til avi-filen ligger på slutten, finner den ikke informasjonen og "går i vranglås".

Løsningen ligger i å enten slette den "defekte" filen, eller i å slå av sjekken til explorer vedrørende avifiler som beskrevet i denne tråden :cool:

Lenke til kommentar
Er det avi-problemet kanskje?

forklar..??

Det er en bug i windows, kalt "AVI-problemet". Problemet er at explorer prøver å se egenskapene til en avi-fil som ikke er hel, og siden egenskapene til avi-filen ligger på slutten, finner den ikke informasjonen og "går i vranglås".

Løsningen ligger i å enten slette den "defekte" filen, eller i å slå av sjekken til explorer vedrørende avifiler som beskrevet i denne tråden :cool:

kan en "defekt" .avi fil ligge resident i systemet og skape problemer i ettertid?

Lenke til kommentar
kan aldri tenke meg at en .AVI fil kan gjøre slik at Explorer bruker 50% av cpu. det er for godt til å være sant.

Nei, vanligvis trekker den 98-100%, så jeg er enig, 50% er muligens noe lite.

Men når det er sagt, dette er en "bug", altså en programfeil, som gjør at explorer.exe "henger seg opp" når den kommer borti ufullstendige avi-filer. Og explorer.exe er svært integrert med windows, er jeg redd.

Lenke til kommentar
kan en "defekt" .avi fil ligge resident i systemet og skape problemer i ettertid?

Det skulle jeg tro, sålenge filen finnes på harddisken, fordi harddisk/filene blir indeksert i bakgrunn for raskere filbehandling.

Men i mitt tilfelle, var det værst når jeg åpnet katalogen med film-filene mine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...