Gå til innhold

Pata eller evt. sata på scsi-server, hva skal til?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir isåfall bare lagringsdisker som blir pata eller sata. Siden det er hjemmeserver og de er mye billigere.

Raptor virker bra det. Men systemdisken(e) blir scsi.

Men vanlige hardisker duger vel greit til hjemmebruk.

Scsi og raptor fører vel med seg endel bråk?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Ja, SCSI disker er ofte mer bråkete, men...

De er også mer robuste, og er bygd for 24/7 drift i årevis.

Det kan man ikkje si om SATA/PATA disker.

SCSI disker har ofte mer cache ram for å forbedre accesstiden enda mer, også.

Kva slags server er dette?

(Merke/modell)

Lenke til kommentar

Dvs. 6x hotswap-rammer i front?

Har ein sånn stående på jobb. Korleis har du tenkt å montere diskene? Er det interne 3,5"-bayer i den?

Nokre scsi-disker til eller frå i den maskina har ikkje noko å seie. Det er nokre hissige 80 og 40mm vifer som støyer godt i den maskina.. .. prismessig har det nok meir å sei...

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dvs. 6x hotswap-rammer i front?

Har ein sånn stående på jobb. Korleis har du tenkt å montere diskene? Er det interne 3,5"-bayer i den?

Nokre scsi-disker til eller frå i den maskina har ikkje noko å seie. Det er nokre hissige 80 og 40mm vifer som støyer godt i den maskina.. .. prismessig har det nok meir å sei...

Det stemmer det. Trodde det var 3.5" som passet oppi der. Men da er vel 3.5 pata/sata-disker utelukket å åplassere oppi de ledige...

Hvor skal jeg da plassere dem? 3.5-disker da. Hvorrdan ville dere plassert dem? Hvis jeg skaffe et sata-kort f.eks?

Hvor store er de scsi-diskene som erplassert i hotswapene? 5.3/4?

Lenke til kommentar

Trur HP/Compaq's HS-disker har ei proprietær innfesting, dvs. du må kjøpe disker frå dei.

Om du vil køyre sata, kan du du sjå om du kan skru ut ramma som heldt scsi-diskene på plass, samt kontaktene i bakkant, og deretter lage til ein brakkett eller noko som kan holde 3,5"-diskar der.. Kanskje du kan få fleire inn der då. Vær obs på at du kan øydelegge saker og ting då..

Lenke til kommentar

Det er standard 80pin scsi disker med en liten ekstra ramme, du kan få 3part disker til serverene fra for eks eet.no (microstorage)

Om du eventuellt finner noen gamle disker så kan du bare bytte selve disken i rammene, det funker også flott.

Lenke til kommentar

Det er standard 80pin scsi disker med en liten ekstra ramme, du kan få 3part disker til serverene fra for eks eet.no (microstorage)

Om du eventuellt finner noen gamle disker så kan du bare bytte selve disken i rammene, det funker også flott.

Kan jeg sette satadisker i dem eller finne adapter/holder for sata som passer inn i "skuffen"?

Lenke til kommentar

Kan jeg sette satadisker i dem eller finne adapter/holder for sata som passer inn i "skuffen"?

Mulig du kan lure det til med noen små skinner på sidene om du tar ut hele backplanet, men ville igrunn heller ha kjøpt en 3ware disk hylle og satt i 5.25 slottene. Tror det skal gå uten noe spesiellt arbeid men pass på at det er dypt nok. Har en slik hylle her og den henger ut av maskinen ca. 5cm siden hk kommer i veien på baksiden :p

Lenke til kommentar

Du kan glemme å sette IDE-diskene noe annet sted enn i 5,25" bayene. Serveren har en onboard IDE-kontroller (til cd-rommen), men jeg er rimelig sikker på at du ikke får koblet til noen harddisker på disse (Var ihvertfall ikke mulig på ML370G1 og tidligere modeller). Hvis du finner ut at du skal ha en SATA-kontroller inn i maskinen så ta et titt på lokket på serveren og sørg for at du ikke setter det på en 64/66 PCI-bus. Vanlig 32/33 kort i en 64/66-bus gjør at hele busen og alle kortene på busen blir kjørt ned til 33mhz i stedet for 66.

Lenke til kommentar

Nei. Det han seier er at når du opner sidedekselet på servaren, så er det eit stort klistremerke på baksida av dekselet, som seier kva PCI-bussar som er kor. Om du kjøper deg eit PCI-X kontrollerkort må/bør du setje det i ein av PCI-X-slotene i maskina for å oppnå full hastigheit på det.

Kjøper du deg eit PCI-kontroller-kort bød du setje det i ein PCI-slot, for ikkje å trekke ned ytelsen på resten av innhaldet i maskina..

Han seier også at du må setje harddisken i 5,25"-bayene på maskina. Bruke gjerne ein sånn: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SNT2131SATA

Den ramma får du berre tre disker i, men det er den eineste du har plass til, då du kun har to ledige 5,25"-bayer tilgjengleg, då cdromen tar den øverste av dei. .. om du då ikkje har ein tapestasjon i dei to nederste av dei.. Då har du ikkje plass..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Okey. Da forstår jeg. Det er allerede en tape-enhet på en av 5.25-bayene og en cd-rom.

Det står forskjellige bushastighet på pci-portene utenpå. 5-6 tror jeg er sånne raske busser.

1-4 er vanlige.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nei. Det han seier er at når du opner sidedekselet på servaren, så er det eit stort klistremerke på baksida av dekselet, som seier kva PCI-bussar som er kor. Om du kjøper deg eit PCI-X kontrollerkort må/bør du setje det i ein av PCI-X-slotene i maskina for å oppnå full hastigheit på det.

Kjøper du deg eit PCI-kontroller-kort bød du setje det i ein PCI-slot, for ikkje å trekke ned ytelsen på resten av innhaldet i maskina..

Han seier også at du må setje harddisken i 5,25"-bayene på maskina. Bruke gjerne ein sånn: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SNT2131SATA

Den ramma får du berre tre disker i, men det er den eineste du har plass til, då du kun har to ledige 5,25"-bayer tilgjengleg, då cdromen tar den øverste av dei. .. om du då ikkje har ein tapestasjon i dei to nederste av dei.. Då har du ikkje plass..

Nå har det seg slik at jeg har kun en 5,25-bay ledig. De to som er i bruk har en cd-rom og en sånn tape-greie, hvis jeg skal sette inn noen vanlige disker vil dere da råde meg til å "ofre" cd-rom'en eller tape-enheten?

Nå er det jo ofte slik at programvare, operativsystem og slikt fåes på dvd, og da er det kanskje like greit å ofre cd-rom'en?

Er backup med sånn tapegreier å anbefale? Holder det som er lagret på slike kasseter seg?

Jeg får vel plass om jeg beholder tapestasjonen?

@ ftpman: Hvilken server/maskin har du en sånn hardiskholder i? Er det en Compaq eller?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Kan jeg forrsten endre type raid etterhvert uten å måtte slette innhold fra hardiskene?

F.eks. etterhvert som jeg får flere disker?

Er ikke raid 0+1 å foretrekke fremfor raid 1 hvis jeg har nok disker?

Du kan mixe og trikse en del inne i ACU (Array Configuration Utility) så jeg tror det skal være mulig. Har i hvertfall sjøl konvertert et RAID1 med 2 disker til et RAID5 med 3 uten problemer.

0+1 er den raskeste og sikreste RAID'n, men også den hvor du "mister" flest disker.

Lenke til kommentar
Kan jeg forrsten endre type raid etterhvert uten å måtte slette innhold fra hardiskene?

F.eks. etterhvert som jeg får flere disker?

Er ikke raid 0+1 å foretrekke fremfor raid 1 hvis jeg har nok disker?

Du kan mixe og trikse en del inne i ACU (Array Configuration Utility) så jeg tror det skal være mulig. Har i hvertfall sjøl konvertert et RAID1 med 2 disker til et RAID5 med 3 uten problemer.

0+1 er den raskeste og sikreste RAID'n, men også den hvor du "mister" flest disker.

Kan dy utdype det? Vil det si at hvis en ryker, ryker alle? Dvs. blir ødelagt? Det krever jo 4 disker. En ting er hvis det som ligger på dem ryker, værre er det hvis alle for alltid blri ødelagt.

Raid er jo ikke backup...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...