Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du noen gang trimmet en moped?

Å overklokke en PC er lignende det å trimme en moped.

Men når du overklokker en PC, så kjøper du ikke større deler, du bare utnytter de gamle bedre.

Se på det som å file innsuget og utblåsningen på mopeden.

Gratis arbeid som gir effekt-økning.

Du vanligste å overklokke er CPU og Skjermkort.

Du kan f.eks. klokke en CPU over 500mhz høyere om du har en god CPU og Kjøler.

Håper dette hjalp deg litt.

Er det noe feil jeg har sagt her, så vennligst rett meg noen. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hoppa du over peden å gikk rett på bil, så kan du si at justering av ladetrykket på turboen er å overklokke skjermkortet, mens et sett med nitrometan = vannavkjøling.

...eller noe sånnt...

Er ikke helt sikker da jeg bare bruker buss og t-bane.

Lenke til kommentar

For å klokke CPU må du stille opp FSB (For Intel og AMD K7 seriene) eller HTT (AMD 64). Du kan oså stille opp multiplier, med de er som regel låst på de nyeste CPU'ene.

For AMD 64 må du stille ned HT multiplier for å klokke. Det er fordi hovedkortet ikke skal bli ustabilt, å mulig fororsake reboot.

HTT (FSB) * Multiplier = CPU hastigheten

HTT * HT Multiplier = Frekvensen på hvoedkortet. Skal helst ikke være over 100 Mhz for socket 939, og 800 Mhz for Socket 754.

Når det gjelder minnet få følger det HTT/FSB. Men de "nye" minnebrikkene som er vanlig nå har noe som heter DDR. DDR betyr Double data rate.

Det vil si at du må gange HTT/FSB med 2 for å finne den effektive frekvensen til minnet.

Vanlig HTT/FSB frekvens nå, er 200 Mhz. Da blir altså den effektive minnefrekvensen DDR 400. Stiller du HTT/GSB opp til 220, så blir minnefrekvensen DDR 440.

For å klokke skjermkortet kan du laste ned Powerstrip eller Riva Tuner.

Håper du lærte litt nå. Men dette tar tid å få inn (iallefall for meg :p ), så jeg anbefaler deg å lese litt rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...