Gå til innhold

Vi har mistet vår opprinnelige religion!


Anbefalte innlegg

I "vår opprinnelige religion" var vel kvinner og menn likeverdige, og ble likebehandlet. Jeg vet ikke om f.eks. jakt var forbeholdt menn, men kvinner hadde like mange arbeidsoppgaver og rettigheter, med unntak av at ei kvinne automatisk mistet eiendomsretten på gården til en mann hvis hun giftet seg.

Joa, kvinnene var bedre stilt enn i resten av Europa, men det var fremdeles slik at kvinnens plass var i hjemmet, etc. Hun var forresten, ved siden av å ha alt av ansvar for husdrift, nærmest en rugemaskin.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo fortsatt noen som tror på den norrøne tro...

Se på Vigrid folka :roll:

eneste grunnen til at vigrid skal "tro" på norrønt er fordi det er en nordisk og norsk/svensk/danske religion, uten noen som helst "mørkhudet" sammenheng.

vigridfolka bringer skam over norrøn gudetro, det er ikke omvendt.

I "vår opprinnelige religion" var vel kvinner og menn likeverdige, og ble likebehandlet. Jeg vet ikke om f.eks. jakt var forbeholdt menn, men kvinner hadde like mange arbeidsoppgaver og rettigheter

riktig.

Lenke til kommentar
Vi har mistet vår opprinnelige religion!

 

Å NEI!! NORGE GÅR UNDER!!!11

Takk for et saklig og informativt innlegg.... :roll:

hvorfor tar du det så ille opp? si meg hva som kommer til å skje.

 

edit : siden vi har mistet vår opperinnelige religion. ;)

Endret av Jonki
Lenke til kommentar
si meg hva som kommer til å skje.

Det har jeg liten formening om faktisk. Må ha litt mer fakta om norrøn mytologi. Har kommet endel bra og informative faktaopplysninger her, men jeg tror jeg må få litt mer kunnskap om emnet før jeg tør uttale meg.

ikke det jeg tenkte på, men det du sa om :

 

Vi snakker om å ivareta våre kristne verdier

 

det ville jeg fram til :)

Lenke til kommentar
Vi hadde ihvertfall vært mer positive til krig, folk ville jo prøve å komme til vallhalla(eller hva det nå heter). :wee:

Men de sa jo i kristendommen at de som var med på korstogene fikk renset seg fra sine synder og var sikret en plass i himmelen også. Jeg tror nok ikke at vi hadde vært et krigersk folk i dag om vi fikk bevare vår "opprinnelige" tro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg bytter mellom latter og gråt her.. Er nordmenn virkelig så uvitende til sin egen religion? Unnskyld - tapte religion.

 

Kristendommen har virkelig kuet dere skikkelig.

 

På sett og vis kan man iallefall fra kvinnekampen sin side si at Norge ble satt tilbake noen hundre år på grunn av kristendommen. Ordet hustru er urnorsk og som navnet sier beskriver en kvinne som er tro mot huset. Hennes oppgave var å styre med gård og grunn, samt oppforstre barn og holde trellene i sjakk. Dette var selvsagt resultatet av erfaring våre forfedre hadde opparbeidet seg. Når vi dro i viking så var det jo ikke uvanlig at en og annen nordmann døde, som jo etterlot en gård uten herre. Kvinnen fikk da ansvaret for nettopp den delen.

 

Vårt eget skriftspråk er det eneste språket i verden som ble laget utelukkende for kommunikasjon med gudene. Andre språk har oppstått som resultat av handelsruter og behov derunder.

 

Familien ble i det hele tatt satt mer i høysete den gang enn etter kristendommen. Der var ære og stolthet i høysetet, noe som også ble reflektert i rettsystemet. Dersom det var uenighet mellom to parter på et såpass alvorlig nivå at det ikke kunne løses verbalt, ja da ordnet de det med holmgang. Holmgang er som ordet sier en kamp på liv og død ute på en holme. Som regel 5x5 meter stor (generelt sett) der den seirende part ble hedret som både vinner av kamp og uenighet.

 

Hvis et familiemedlem gjorde urett, så brakte det skam på alle de andre, noe som igjen førte til enten bannlysning eller drap av vedkommende (avhengig av hvor alvorlig det var selvsagt).

 

Vi hadde også en form for domstol lenge før den kristne inkvisisjonen kom i form av "ting".

 

Jeg mener at det beste fra kristendommen kom i form av latin og nedskrivinger av våre tekster og sagaer, men samtidig at dette var det værste som kunne skje oss. Vårt eget språk gikk tapt, og vår historie holdt skjult av kristne monker.

 

Og dette på kant av den kulturelle utryddelsen som jo kom med alle kirkene som ble reist oppå våre hov og blotsplasser.

 

Jeg mener personlig at vi har mye å lære fra det norrøne, og at det er der vi må ha fokus istedenfor på den kristne kulturen som jo har mer blod på tann enn noen annen. Islam er forsåvidt en tilsvarende "ny" trussel som det kristendommen var for tusen år siden, men det vil jeg ikke gå inn på her av frykt for å virke rasistisk.

 

-Jan Fenris

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...