Gå til innhold

En liten html guide for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og istedenfor <b> bør du bruke <strong>, istedenfor <i> bør du bruke <em>.

Er ikke enig her.

I stedet for <b> og <i> bør man bruke CSS.

<b> og <i> er vel hovedsaklig for utseendes skyld, mens <strong> og <em> er for å utheve/legge vekt på noe.

Lenke til kommentar
litt rart at den mangler <u>underline</u> -> underline

Egentlig ikke—dette er også en ting som skal defineres vha. CSS. <span style="text-decoration:underline"> [...] </span> er en riktigere måte å gjøre det på, men det aller beste er å gi span-elementet en klasse og deretter definere text-decoration i et eget stilark.

Eg er faktisk ikkje heilt enig her.

Eg syns at eit element ala U burde eksistert i HTML, sidan det òg er en måte ein kan understreke (ironisk bruk av ordet? :-P) viktigheita til eit ord med.

Eg ser på eit understreka ord som eit ord/ei setning som har viktigheit ein plass mellom STRONG og EM.

Kan ikke bruk av u-elementet og text-decoration: underline; virke forvirrende når det brukes til å understreke ord, siden det allerede er et så utbredt kjennetegn til lenker?

Lenke til kommentar
litt rart at den mangler <u>underline</u> -> underline

Egentlig ikke—dette er også en ting som skal defineres vha. CSS. <span style="text-decoration:underline"> [...] </span> er en riktigere måte å gjøre det på, men det aller beste er å gi span-elementet en klasse og deretter definere text-decoration i et eget stilark.

Eg syns at eit element ala U burde eksistert i HTML, sidan det òg er en måte ein kan understreke (ironisk bruk av ordet? :-P) viktigheita til eit ord med.

Eg ser på eit understreka ord som eit ord/ei setning som har viktigheit ein plass mellom STRONG og EM.

Kan ikke bruk av u-elementet og text-decoration: underline; virke forvirrende når det brukes til å understreke ord, siden det allerede er et så utbredt kjennetegn til lenker?

Poeng der, kjære Magnus :blush:

Lenke til kommentar
B og I blei jo òg brukt til det vi bruker STRONG og EM til no, så å seie at det skal byttast ut med ein eventuell klasse på eit element, for å så style denne klassen i CSS, blir litt for generalisert.

Jeg postet nok litt for fort.

Ville bare rette på at <b> og <i> ikke bare kan byttes ut med <strong> og <em>. Mener bare at hva man erstatter <b> og <i> med er avhengig av hva man vil oppnå.

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje kvifor du vil ha eit tredje element til å legge vekt på ting med, og <u> (for "underline") vil uansett bli veldig presentasjonellt - iallefall i mine auge.

Noko som kanskje ville vert betre var å ha <em1>, <em2> og <em3> ? Rett og slett for å kunne beskrive kor mykje vektlagt eit ord skal vere i forhold til andre vektlagte ord :)

Lenke til kommentar
Noko som kanskje ville vert betre var å ha <em1>, <em2> og <em3> ? Rett og slett for å kunne beskrive kor mykje vektlagt eit ord skal vere i forhold til andre vektlagte ord :)

Nja. EM1, EM2 og EM3 assosierer for min del til noe á la H1, H2 osv, hvor man først må bruke EM1, så EM2 under der, osv. Men <em noe_logisk="1">, <em noe_logisk="2"> og <em noe_logisk="3"> f.eks hadde ikke vært så dumt.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar
Nja. EM1, EM2 og EM3 assosierer for min del til noe á la H1, H2 osv, hvor man først må bruke EM1, så EM2 under der, osv. Men <em noe_logisk="1">, <em noe_logisk="2"> og <em noe_logisk="3"> f.eks hadde ikke vært så dumt.

Låter bra.

<em importancy="high">

<em importancy="medium">

<em importancy="low">

Eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...