Haraldson Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Enig med deg der, Henrik. Men det er nå engang sånn som det er, da Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Tja, er faktisk snakk om å få det tilbake til HTML5. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Og istedenfor <b> bør du bruke <strong>, istedenfor <i> bør du bruke <em>. Er ikke enig her. I stedet for <b> og <i> bør man bruke CSS. <b> og <i> er vel hovedsaklig for utseendes skyld, mens <strong> og <em> er for å utheve/legge vekt på noe. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Så kan man igjen spørre seg hvorfor man uthever noe visuelt - er det fordi det har en grunn eller er det bare visuelt? I de fleste tilfeller bør <em> og <strong> brukes, også der du mener <b> og <i> bør brukes. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Joda, men likevel er det jo tilfeller hvor man vil ha fet tekst, uten at det skal være uthevet. Finnes vel enkelte talefunksjoner som legger vekt på <em> og <strong>, da blir det jo feil om teksten ikke skal utheves. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Men hva er vitsen med å utheve tekst uten å utheve tekst? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Fet tekst er da ikke automatisk uthevet tekst. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Eneste jeg kan komme på er ingress og linker ol., og det fikser man uansett i CSS. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ja, er liksom det som er poenget mitt, da. <b> og <i> erstattes med CSS, ikke med <strong> og <em>. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ja, det er jeg enig i. Mulig jeg bare surra her, skal ikke se bort fra det. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 litt rart at den mangler <u>underline</u> -> underline Egentlig ikke—dette er også en ting som skal defineres vha. CSS. <span style="text-decoration:underline"> [...] </span> er en riktigere måte å gjøre det på, men det aller beste er å gi span-elementet en klasse og deretter definere text-decoration i et eget stilark. Eg er faktisk ikkje heilt enig her. Eg syns at eit element ala U burde eksistert i HTML, sidan det òg er en måte ein kan understreke (ironisk bruk av ordet? :-P) viktigheita til eit ord med. Eg ser på eit understreka ord som eit ord/ei setning som har viktigheit ein plass mellom STRONG og EM. Kan ikke bruk av u-elementet og text-decoration: underline; virke forvirrende når det brukes til å understreke ord, siden det allerede er et så utbredt kjennetegn til lenker? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 B og I blei jo òg brukt til det vi bruker STRONG og EM til no, så å seie at det skal byttast ut med ein eventuell klasse på eit element, for å så style denne klassen i CSS, blir litt for generalisert. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 litt rart at den mangler <u>underline</u> -> underline Egentlig ikke—dette er også en ting som skal defineres vha. CSS. <span style="text-decoration:underline"> [...] </span> er en riktigere måte å gjøre det på, men det aller beste er å gi span-elementet en klasse og deretter definere text-decoration i et eget stilark. Eg er faktisk ikkje heilt enig her. Eg syns at eit element ala U burde eksistert i HTML, sidan det òg er en måte ein kan understreke (ironisk bruk av ordet? :-P) viktigheita til eit ord med. Eg ser på eit understreka ord som eit ord/ei setning som har viktigheit ein plass mellom STRONG og EM. Kan ikke bruk av u-elementet og text-decoration: underline; virke forvirrende når det brukes til å understreke ord, siden det allerede er et så utbredt kjennetegn til lenker? Poeng der, kjære Magnus Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 B og I blei jo òg brukt til det vi bruker STRONG og EM til no, så å seie at det skal byttast ut med ein eventuell klasse på eit element, for å så style denne klassen i CSS, blir litt for generalisert. Jeg postet nok litt for fort. Ville bare rette på at <b> og <i> ikke bare kan byttes ut med <strong> og <em>. Mener bare at hva man erstatter <b> og <i> med er avhengig av hva man vil oppnå. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Eg er faktisk ikkje heilt enig her.Eg syns at eit element ala U burde eksistert i HTML, sidan det òg er en måte ein kan understreke (ironisk bruk av ordet? :-P) viktigheita til eit ord med. Eg ser på eit understreka ord som eit ord/ei setning som har viktigheit ein plass mellom STRONG og EM. Eg ser ikkje kvifor du vil ha eit tredje element til å legge vekt på ting med, og <u> (for "underline") vil uansett bli veldig presentasjonellt - iallefall i mine auge. Noko som kanskje ville vert betre var å ha <em1>, <em2> og <em3> ? Rett og slett for å kunne beskrive kor mykje vektlagt eit ord skal vere i forhold til andre vektlagte ord Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Noko som kanskje ville vert betre var å ha <em1>, <em2> og <em3> ? Rett og slett for å kunne beskrive kor mykje vektlagt eit ord skal vere i forhold til andre vektlagte ord Nja. EM1, EM2 og EM3 assosierer for min del til noe á la H1, H2 osv, hvor man først må bruke EM1, så EM2 under der, osv. Men <em noe_logisk="1">, <em noe_logisk="2"> og <em noe_logisk="3"> f.eks hadde ikke vært så dumt. Endret 11. august 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
fox Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 synes at det er flott! men kanskje mer info? og folk kan bidrag jo med infomasjon??? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Nja. EM1, EM2 og EM3 assosierer for min del til noe á la H1, H2 osv, hvor man først må bruke EM1, så EM2 under der, osv. Men <em noe_logisk="1">, <em noe_logisk="2"> og <em noe_logisk="3"> f.eks hadde ikke vært så dumt. Låter bra. <em importancy="high"> <em importancy="medium"> <em importancy="low"> Eller noe lignende. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Mhm! Noen burde sende en mail til w3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå