Gå til innhold

En liten html guide for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Et HTML-dokument bør ha doctype

... og charset.

Egentlig skal charset og content-type-headerane sendas før all output. META-elementet fekk berre den arbeidsoppgåva som ei muligheit sidan det fanns mange som ikkje hadde muligheit til å kontrollere serveren som sida låg på.

Den beste måten å sende charset og content-type på, er via .htaccess eller et serverside-språk.

Med .htaccess kan det gjerast slik:

AddType 'text/html; charset=UTF-8' html

Dette vil då påvirke alle filer som har endinga .html

Med PHP kan det gjerast slik:

header('Content-Type: text/html; charset=utf-8')

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med folk med ISDN? ;)

Som oss? :)

Joda, sant nok, men eg velger likevel å ikkje spesifisere charset i META-elementet. Dei fleste nettlesarar har jo også muligheit for å automatisk finne ut kva charset som er i bruk i det aktuelle dokumentet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hvordan legger man bilde til bakgrunn?

:hmm:  :hmm:  :hmm:

Den er;

<body background="mittfinekulebilde.jpg" *det andre som er på body*>

Enkelt og greit :p

Uffameg. Nå er vi tilbake på det der med å kunne det man driver med før man prøver å lære bort ting til andre. Man bruker ikke lengre utgåtte HTML-egenskaper når man har CSS! :)

Gjør det heller slik:

<html><head>
<style type="text/css">

body{
background:url(bakgrunnsbilde.jpg);
}

</style>
</head>
...
</html>

Enkelt og greit. ;)

Lenke til kommentar

veldig enig med 'Arve Systad' her..

du burde kanskje gått litt dypere når du skal lære bort til andre, men en grei basic dette også.. jeg startet å lære html av emn slik guide + at jeg søkte meg fram til en side med masse tags og utforsket litt selv på en lokal side..

denne er ok.. litt rart at den mangler <u>underline</u> -> underline

da jeg var nybegynner likte jeg å fikle med forms btw.. få bakgrunnen til å skifte farge ved å trykke på en knapp osv..

drittslenging er teit, selv om dette var en ganske basic guide av en fyr med drøye 100 innlegg bare..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
litt rart at den mangler <u>underline</u> -> underline

Egentlig ikke—dette er også en ting som skal defineres vha. CSS. <span style="text-decoration:underline"> [...] </span> er en riktigere måte å gjøre det på, men det aller beste er å gi span-elementet en klasse og deretter definere text-decoration i et eget stilark.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke—dette er også en ting som skal defineres vha. CSS. <span style="text-decoration:underline"> [...] </span> er en riktigere måte å gjøre det på, men det aller beste er å gi span-elementet en klasse og deretter definere text-decoration i et eget stilark.

greit nok dette.. men <u>-taggen hører like mye hjemme som <b>, <i> og <tt>..

jeg bruker disse aktivt også (untatt <tt>).. er ikke veldig dreven, men har lært meg en del gjennom tiden..

Lenke til kommentar
vet ikke om jeg forstår hva du mener med utdatert.. hva er dårlig med mine "utdaterte" tags?

Elementer som f.eks. font og u er utdaterte, fordi man har fått god støtte for CSS i de fleste nettlesere, dette går på separering av layout/presentasjon og utseende. HTML skal helst ikke definere utseendet på noen ting (slik som font og u er beregnet på), den jobben skal CSS ta seg av. Derfor har man mange egenskaper for å tilpasse utseendet til tekst i CSS.

Kort og greit så ble u brukt i den perioden da det ikke var utbredt med CSS-støtte (som begynner å bli en god stund siden). :)

Lenke til kommentar
vet ikke om jeg forstår hva du mener med utdatert.. hva er dårlig med mine "utdaterte" tags?

Elementer som f.eks. font og u er utdaterte, fordi man har fått god støtte for CSS i de fleste nettlesere, dette går på separering av layout/presentasjon og utseende. HTML skal helst ikke definere utseendet på noen ting (slik som font og u er beregnet på), den jobben skal CSS ta seg av. Derfor har man mange egenskaper for å tilpasse utseendet til tekst i CSS.

Kort og greit så ble u brukt i den perioden da det ikke var utbredt med CSS-støtte (som begynner å bli en god stund siden). :)

godt poeng dette.. burde kanskje lære meg classes til neste gang..

er det slik det gjøres?

i css-fila

.def1 {
font-color: #FFFFFF;
text-decoration: underline;
} 

og i html koden

<span class=def1>Teksten er her</span>

hvis ikke, hvordan skal jeg integrere classes som kan brukes i alle elementer i en css fil?

Lenke til kommentar
Nesten riktig, bare husk doble fnutter rundt klassenavnet i HTML :)

I vanlig HTML tror jeg ikke det er obligatorisk, men jeg anbefaler det (iallefall hvis du vil ha flere klasser på ett element - class="def1 def2" funker, men class=def1 def2 vil bli oppfattet som class=def1 og def2 som en udefinert egenskap for elementet). :)

Lenke til kommentar

Eg er faktisk ikkje heilt enig her.

Eg syns at eit element ala U burde eksistert i HTML, sidan det òg er en måte ein kan understreke (ironisk bruk av ordet? :-P) viktigheita til eit ord med.

Eg ser på eit understreka ord som eit ord/ei setning som har viktigheit ein plass mellom STRONG og EM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...