Gå til innhold

Oppgis det ikke feil minne på telefonene?


Anbefalte innlegg

Jeg ble bare mer forvirra jeg.

 

Kort oppsummert: Telefonene og pcene bruker det binære tallsystemet. Da er 1MB=1024KB

 

Mens de som lager minnekortene og harddiskene bruker at 1MB=1000kb

Derfor viser telefonene og pcene mindre MB og GB. Men det er akkurat like mye plass!

 

Du trenger ingen formel for å finne ut hvor mye plass det egentlig er. For det er like mye plass om minnekortet skal være på 256MB hvis telefonen viser 245MB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble bare mer forvirra jeg.

 

Kort oppsummert: Telefonene og pcene bruker det binære tallsystemet. Da er 1MB=1024KB

 

Mens de som lager minnekortene og harddiskene bruker at 1MB=1000kb

Derfor viser telefonene og pcene mindre MB og GB. Men det er akkurat like mye plass!

 

Du trenger ingen formel for å finne ut hvor mye plass det egentlig er. For det er like mye plass om minnekortet skal være på 256MB hvis telefonen viser 245MB.

Jepp, men harddiskene bruker også i utgangspunktet binærtallsystemet, men det er Windows som bruker MiB. Syns de burde hatt ett tallsystem for det hele. Hadde vert mye enklere da...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du roter svært mye med bruken av 'b' (bit), 'B' (byte), 'k' (kilo), 'K' (kelvin), 'm' (meter) og 'M' (mega)... :!:

Du roter svært mye selv med å komme med ting som "kelvin".

 

Jeg tillater meg å sakse litt.

 

The kibibyte (KiB)

 

In 1998, the IEC decreed to call 1,024 bytes a kibibyte (KiB) — a term which is only slowly catching on. During the transition period, the IEEE suggests using a lower-case "k" for the decimal kilo (1,000) and, if properly pointed out, an upper-case "K" for the binary kilo (1,024), thereby taking the historical development into account.

 

Sakset fra denne siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...