Gå til innhold

Oppgis det ikke feil minne på telefonene?


Anbefalte innlegg

På mobiltelefonen blir det oppgitt både av produsentene og levrandørene et minne som ikke stemmer. En mobil med 100 MB minne kan bruke bare 90-95 MB av det. Har du 50 MB er ca bare 45 MB det du kan bruke.

På digitalkameraene må de oppgi den effektive oppløsningen. Hvorfor må det ikke oppgis det "efffektive" minne på mobiltelefonene også? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonene har alltid like mye minne som det er oppgitt, det er bare det at du får levert dem med masse dritt og forhåndsinnstalerte programmer, spill, eksempelvideoer, ringetoner og grafikk og sånn ;)

 

Et skrekkeksempel er Siemens CX70, som har 10 MB, men 6 MB ledig når du får den :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er feil. vist du har 16mb kort så vil det være 15 mb. fordi de bruker et gammelt gange system sjønner?

 

Jeg har 512 MB kort på min mobil. men det står 489MB på mobilen! Når dere kjøper nytt minnekort me ingenting på! ta å sjekk når du putter den i mobilen om de er like my MB eller GB som de står på korte. de vil neppe være de samme :hmm:

 

Men uansett trur det jeg har lest å hørt stemmer :thumbup:

Lenke til kommentar
Telefonene har alltid like mye minne som det er oppgitt, det er bare det at du får levert dem med masse dritt og forhåndsinnstalerte programmer, spill, eksempelvideoer, ringetoner og grafikk og sånn ;)

 

Et skrekkeksempel er Siemens CX70, som har 10 MB, men 6 MB ledig når du får den :p

Men et minnekort er ikke fullt av masse rart. Minnekortet mitt er egentlig på 256 MB, men jeg kan bare bruke 248 MB av det :)

 

Det er feil! Har de lov til det? :)

Lenke til kommentar
Telefonene har alltid like mye minne som det er oppgitt, det er bare det at du får levert dem med masse dritt og forhåndsinnstalerte programmer, spill, eksempelvideoer, ringetoner og grafikk og sånn ;)

 

Et skrekkeksempel er Siemens CX70, som har 10 MB, men 6 MB ledig når du får den :p

Men et minnekort er ikke fullt av masse rart. Minnekortet mitt er egentlig på 256 MB, men jeg kan bare bruke 248 MB av det :)

 

Det er feil! Har de lov til det? :)

Det er ikke feil. Og ja det er lov.

Du har akkurat like mye plass. Det er like mange KB men ikke like mange MB ;)

En MB Kan være 1024kb eller 1000kb. Derfor er det forskjellig ifra det de oppgir.

Det spørs hva slags system de oppgis med.

 

Jeg har skrevet ett innlegg om dette før en gang. Det er lenge siden men det står mer detaljert der. Finner det ikke igjen men.

Har du ikke lagt merke til hvis du kjøer ny harddisk til pcen? Du kjøper 160GB men du får bare 149GB.

160GB---1000kb=1mb 149GB---1024kb=1mb

 

2 forskjellige systemer å regne ut ifra.

Lenke til kommentar
...Du har akkurat like mye plass. Det er like mange KB men ikke like mange MB ;)

En MB Kan være 1024kb eller 1000kb. Derfor er det forskjellig ifra det de oppgir....

 

...Du kjøper 160GB men du får bare 149GB.

160GB---1000kb=1mb 149GB---1024kb=1mb...

Du roter svært mye med bruken av 'b' (bit), 'B' (byte), 'k' (kilo), 'K' (kelvin), 'm' (meter) og 'M' (mega)... :!:

 

 

Vel vel, har et 1 gigabyte og et 256 megabyte minnekort, der hvor kapasitetene 980 MB og 250 MB blir oppgitt...

Lenke til kommentar
...Du har akkurat like mye plass. Det er like mange KB men ikke like mange MB ;)

En MB Kan være 1024kb eller 1000kb. Derfor er det forskjellig ifra det de oppgir....

 

...Du kjøper 160GB men du får bare 149GB.

160GB---1000kb=1mb      149GB---1024kb=1mb...

Du roter svært mye med bruken av 'b' (bit), 'B' (byte), 'k' (kilo), 'K' (kelvin), 'm' (meter) og 'M' (mega)... :!:

 

 

Vel vel, har et 1 gigabyte og et 256 megabyte minnekort, der hvor kapasitetene 980 MB og 250 MB blir oppgitt...

Er ikke 'm' milli da? mm er jo millimeter, og et mg er et milligram.

 

Uansett. Når jeg vil vite hvor mye minne det er i en telefon må jeg vel egentlig ta minnet og fjerne 2-10%? :)

Lenke til kommentar

Tja.. Tenk deg at et minnekort på 256 MB regner 1MB som 1000kB, det er enklere slik for et lite minnekort

 

En telefon, mp3-spiller, digitalkamera, pc el. lignende, tolker 1027 kB som 1MB

 

Jø høyere tall dette går i, desto mindre minne får du oppgitt på telefonen ;)

 

Man ser jo at på et minnekort på 64 MBblir det oppgitt 62 på telefonen, siden det blir omtrent 62317 kB :)

 

Om man går enda høyere, som f.eks. 265, blir det enda større forskjeller

 

Eirik-H: Er det ikke 1027kB telefonen regner som 1MB? :hmm:

Endret av Hippie-Erlend
Lenke til kommentar

65536, ikke 35. Tenk farger i mobilskjermene. Både 4096, 65536 og 262144 går opp i 1024. Men hva har vel 1 kB å si av 64 MB? :p

 

Men hvis du vil funne ut hvor mye minne det egentlig er, slik vi pleier å se det må, vi vel dele det på 1024 og gange det med 1000? :)

Lenke til kommentar

Mye rot her, ja ...

Det som er er at programvare gjerne (jeg har selv aldri opplevd noe annet) bruker de binære prefiksene (kibibyte (KiB): 1024 byte; mebibyte (MiB): 1024 kibibyte; osv.), men oppgir dette med SI-prefiksene (kilobyte (kB): 1000 byte; megabyte (MB): 1000 kilobyte; osv.). Det de fleste tror er en kilobyte er egentlig en kibibyte, altså 1024 byte, eller 8192 bit (8 bit per byte).

Som et eksempel kan jeg trekke frem MMC-et som jeg bruker i telefonen min i dag, et 128 megabyte-kort fra Apacer. Programvaren i telefonen min (Siemens SX1) sier at kortet har en kapasitet på 122 MB, selv om den egentlig er 128 MB (128 000 000 byte). Det telefonen egentlig mener er 122 MiB (noen merker kanskje at dette bare gir 127 926 272 byte. Forhåpentligvis merker disse også at antall MiB er oppgitt uten desimaler).

 

Like mange kb.

Feil. Det er like mange bit og byte.

 

Men hvis du vil funne ut hvor mye minne det egentlig er, slik vi pleier å se det må, vi vel dele det på 1024 og gange det med 1000?

Jeg antar at du tenker på f.eks. ved kjøp av minnekort, og trekker igjen frem minnekortet mitt, med 128 MB lagringskapasitet oppgitt. For å finne ut hvor mange MiB, eller MB som de fleste feilaktig kaller det, det har, må man først regne seg frem til antall byte. Dette gjør man ved å gange 128 MB med 1 000 000 (mega = million) for å finne antall byte, og så dele dette tallet på 1 048 576 (Mi = mebi = 1024^2). Regnestykket blir altså 128 * 1 000 000 / 1 048 576, som helt nøyaktig er 122,0703125 MiB, eller 122 MiB avrundet.

Formelen for å finne korrekt minne (egentlig å regne om MB til MiB) er altså X MB * 1 000 000 / 1 048 576.

 

Mitt forsøk på å rydde og rette litt på det som har blitt sagt. Forhåpentligvis roter jeg det ikke bare mer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...