Gå til innhold

2 x 7800GTX -Bare tull eller?


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du sparer da ikke 10000 på å ikke gå for SLI men 5000 kr...Har selv 2 stk 7800GTX som jeg skal få opp å gå i løpet av uka.

Oki, jeg overdrev kanskje litt (samt at jeg husker å ha sett et par priser på 7800GTX: 5500kr og 6500kr pr stk). Etter en nærmere kikk ser jeg at de koster ned mot 4500kr i prisguiden.

 

Dvs. 9.000kr+ for to slike i SLI. Ved å velge ett mer fornuftig priset kort, f.eks Geforce 6800GT, Radeon X800XL, eller et hakk lavere, så sparer man altså hele 6.500kr, fortsatt en ganske bra feriereise, eller mye annet kult.

 

Poenget var at de få FPSene man får ekstra i noen spesielle situasjoner ikke er verd å ofte ferien eller så mye penger for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Du sparer da ikke 10000 på å ikke gå for SLI men 5000 kr...Har selv 2 stk 7800GTX som jeg skal få opp å gå i løpet av uka.

Oki, jeg overdrev kanskje litt (samt at jeg husker å ha sett et par priser på 7800GTX: 5500kr og 6500kr pr stk). Etter en nærmere kikk ser jeg at de koster ned mot 4500kr i prisguiden.

 

Dvs. 9.000kr+ for to slike i SLI. Ved å velge ett mer fornuftig priset kort, f.eks Geforce 6800GT, Radeon X800XL, eller et hakk lavere, så sparer man altså hele 6.500kr, fortsatt en ganske bra feriereise, eller mye annet kult.

 

Poenget var at de få FPSene man får ekstra i noen spesielle situasjoner ikke er verd å ofte ferien eller så mye penger for.

I lavere en 1600x1200 oppløsning er jeg helt enig men dagens situasjon med lagg er ikke holdbar for meg. Når jeg bruker så mye tid på public/klanspilling skal jeg ikke ha sirup på skjermen. Brukte 9800pro på BF42 (1280/1024), X800XTPE på BFV/CSS (1600x1200) og nå blir det 7800GTXx2 for BF2 (1600x1200).

Fornuftig bruker av penger er det vel ikke men jeg er en "gammel" mann som har råd til det.

Lenke til kommentar

Denne tråden lukter litt "å, nå mååå jeg bare ha 7800 i SLI, så hjelp meg å finne på noe som kan forsvare det for meg selv."

 

Hvis du er fornøyd med skjermen du har, så er det tull å bytte til en ny med 1600x1200 oppløsning bare for at det skal bli vits i å kjøpe SLI-oppsett... :nei:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Traff vel ikke spikeren på hodet der.

 

Er helt uten noenting akkurat nå , hverken skjerm eller noenting og skal ha en rå pc. Har ingen preferanser i den ene eller andre retningen. Men skjønner jo på diskusjonen her inne at 2 * 7800 er litt overkill og waste of money.

Lenke til kommentar

Skal du ha ny pc nå ville jeg ha kjøpt ett 7800GTX kort og en 20" LCD. Jeg syntes min 20" LCD er mitt aller beste datakjøp :). Skulle du få behov kan du jo alltids kjøpe ett 7800GTX kort til.

 

Ville ha kjøpt:

20" LCD

AMD 3700+/3800+

74 gig raptor OS

7800GTX

2x250 hd i raid0

2x1024 mb ram

God PSU > 500w

Bra midi kabinett

Bra cpu kjøler

DVD spiller

Lenke til kommentar
Ehem, skjermer er def ikke min sterke side  :blush:

 

Hva slags nye skjermer takler 1600x1200 da?

20" LCD eller høyere har 1600x1200 eller høyere oppløsning men de koster jo litt flesk.

Koster ikke mer enn 4500kr, dell fp2001.

det er ikke en spille skjerm , er ekstremt med etterslep, anbefales bare for kontorer, ikke for eg super duper high end pc som skal brukes til spillig...

Lenke til kommentar

Det er dell 2001FP jeg har og jeg bruker den uten problemer til både BFV/CSS og nå med problemer i BF2. Når jeg først fikk denne hadde jeg 9800pro og spilte BFV. Jeg ble fryktelig skuffet pga lagg og holdt på å sende den i retur. Men jeg valgte å vente til jeg fikk det nye X800XTPE kortet. Med det nye skjermkortet forsvant så og si laggen fordi da hadde jeg noe som kunne kjøre med konstant 60-100 fps. Jeg har også brukt den til CSS uten problemer. Men nå med BF2 ble det "lagg" igjen da skjermkortet ikke klarer å levere 60 fps+ i 1600x1200.. :(. Så jeg kan trygt anbefale skjermen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Til og med jeg har såpass peil at jeg iallefall ikke kjøper Alienware! :nei:

 

Alienware er jo selveste lærebokeksempelet på at man kan selge hva som helst bare man markedsfører det (bra) nok.

 

Maskinene er latterlig overpriset i forhold til alternativene. Helle pelle -det er jo bare standarddeler her som overalt ellers, pluss en "kul" case og en hypet merkevare. Kan overhodet ikke se at dette har noe merverdi fremfor en hvilkensomhelst annen "pcbygger" på andre nettsjapper.

 

Og nei, sier ikke at Alienware er dritt, men betaler ikke Rolls Royce pris for Mercedes.

Lenke til kommentar
du må vel ha en rimelig heftig cpu får å få utnytte av 2stk. 7800gtx kort. tilogmed en amd fx cpu er vel for dårlig til å få 100% utnytte av korta.

Helt feil! Du må bare ha en skjerm med høy nok oppløsning og krevende nok spill og høye nok AA/AF-nivåer for å utnytte kortet fullt ut.

 

Men det er ingen fasitsvar på hva som er "grensa" mellom når en CPU er flaskehals og når GPU(er) er flaskehals. Det er en svært glidende overgang fordi det varierer sterkt fra scene til scene og ennå mer fra spill til spill.

 

Man vil altså kunne finne plasser der det hjelper å overklokke 2x7800GTX SLI med 5%, (altså ikke CPU-begrenset), på samme måte som det finnes plasser der Geforce FX5200 ikke er GPU-begrenset. De er skjeldne men det finnes altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...