Gå til innhold

Batterilevetid på AA batteri

Anbefalte innlegg

Handlet for noen dager siden en lader med 4 aa batteri med 2000mAh som lader ferdig på 15 min til 599kr på elkjøp. Men så dei reklamerte nå for en lader og 4 aa batteri med 2300mAh til 399kr. Er det mye forskjell på hvor mange bilder jeg kan ta med kameraet da? (powershot a520) Vurderer om jeg skal bytte eller ikkje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En god del mer. Bytt og få mer strøm og 200.- i lomma.

Nei, dette er ikke sikkert.

Er det snakk om NiCd batterier? Da har produsent mye å si, samt at selve levetiden på batteriene vil også være forskjellig.

Det er nok en grunn til at de sistnevnte batteriene er billigere enn de første ;)

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Hurtigladere lader så vidt jeg vet ikke like godt som f.eks overnattsladere. Har hørt at de ikke lader batteriene til 100%. Timesladere lader visst 80-90%, og mulig 15 minutters ladere lader enda mindre.

Rett meg hvis jeg har feil, men mistenker at sistnevnte lader gir deg lengre batterilevetid blant annet på grunn av høyere mah, og fordi det ikke er 15 minutter lader.

Grunnen til at førstnevnte er så dyr, er at det er en 15 minutterslader.

Lenke til kommentar
Handlet for noen dager siden en lader med 4 aa batteri med 2000mAh som lader ferdig på 15 min til 599kr på elkjøp. Men så dei reklamerte nå for en lader og 4 aa batteri med 2300mAh til 399kr. Er det mye forskjell på hvor mange bilder jeg kan ta med kameraet da? (powershot a520) Vurderer om jeg skal bytte eller ikkje.

Jeg synes dette temaet er noe malplassert og bør ikke ligge under temaet: Digitale bilder, foto og video. Moderator bør snart begynne å rydde opp i systemet snart, og kanskje begynne å slette en del som har ligget lenge her?

Lenke til kommentar

Nei, dette har vel stor relevans for digitale kompaktkameraer! Det er mer naturlig å søke svar der enn i et eget batterifora. Det ville være like dumt som å si at din tilbakemelding burde ligge i foraet "Tilbakemeldinger til Akamera.no/.dk".

Endret av Ib
Lenke til kommentar
Nei, dette har vel stor relevans for digitale kompaktkameraer! Det er mer naturlig å søke svar der enn i et eget batterifora. Det ville være like dumt som å si at din tilbakemelding burde ligge i foraet "Tilbakemeldinger til Akamera.no/.dk".

Joda, det har stor relevans for bl.a. digitale kompaktkameraer. Men jeg gidder ikke å legge opp til en krangel, og jeg holder fast ved at å diskutere batteriladere og vanlige batterier i sin helhet er like relevant for alt utstyr som benytter seg av dette, og det er ikke lite! Dessuten, og tro og synse noe om dette er ikke enkelt. Det kreves spesialkompetanse noe SUiCiDE_COMMANdO viser til.

Ellers er svaret ditt bra det!

Lenke til kommentar

Jeg synes dette temaet er noe malplassert og bør ikke ligge under temaet: Digitale bilder, foto og video. Moderator bør snart begynne å rydde opp i systemet snart, og kanskje begynne å slette en del som har ligget lenge her?

Hvor synes du at denne tråden burde plasseres hvis den ikke skal ligge her?

Forfatteren av tråden har trossalt ett spørsmål rettet DIREKTE til bruken av nettopp ett digitalt kompaktkamera (som han har kjøpt nye batterier til).

Sånt flisespikkeri er bare undødvendig, og lager dårlig stemning. Hvordan tror du forfatteren av tråden føler det når han blir tilsnakket slik bare fordi en eller annen tilfedlig person synes at han har gjort noe feil (som han absolutt ikke har)

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
Hvordan tror du forfatteren av tråden føler det når han blir tilsnakket slik bare fordi en eller annen tilfedlig person synes at han har gjort noe feil (som han absolutt ikke har)

For det første: Innlegget er min personlige mening om at batteriladere ikke har så mye med fotografering å gjøre. For det andre: Du foretar personangrep mot meg og hvis du leser hva jeg skriver og ikke legger egne meninger inn i det , ser du at her er ingen som er blitt tilsnakket . For det tredje synes jeg det er morsomt at noen biter så villig på kroken!

Lenke til kommentar

Herregud, folkens! Kom til ro. Et lass innlegg for å diskutere relevans er å kaste bort den ellers hyggelige dialogen vi har her. Batterier er en vesentlig del av et kamera og vel verd en tipsrunde.

Til saken: Jeg er enig med Afseth. Jeg har også absolutt best erfaring med overnatt-ladere. Den noe erfarne fotograf vet at batteriet alltid er tomt når det minst passer. Derfor er det lurest man gjør (etter min mening, selvsagt) å ha 2 sett batterier, det ene oppladet i veska. Står man da midt i svarte skauen, og det ikke er nok strøm til å lukke kameraet en gang, kan man fort bli "lettere irritert". Og har man da sett nr. 2 i veska, bytter man dette kvikt, og lader det andre over natta når man er hjemme igjen. Det gjør jeg med mine 2100 mAH-batterier, og de holder svært lenge til mitt C-750. Hurtiglading er som timesfremkalling av film. Ja, det går an, men ikke sammenlikne det med kvalitetsfremkalling (eller lang lading).

Lenke til kommentar
Hurtiglading er som timesfremkalling av film. Ja, det går an, men ikke sammenlikne det med kvalitetsfremkalling (eller lang lading).

Det brukes nøyaktig samme prosess ved timesfremkalling og langtidsfremkalling faktisk. Ved timesfremkalling betaler du bare litt ekstra får å komme først i køen.

Der jeg jobber har vi timesfremkalling, 2-3 dagers fremkalling og ukesfremkalling. Vi bruker nøyaktig samme prosess på alle disse alternativene (tradisjonell kjemifremkalling på Kodaks beste papir, med manuell justering av hvert enkelt bilde). Vi får stadig skryt for å være best i byen.

Lenke til kommentar

Nå havnet vi alvorlig langt på siden av tråden grunnet mine metaforer, men beklager, Afseth. Det har åpenbart skjedd en del siden jeg la mitt gamle OM-10 på hylla. Det jeg hadde i tankene var nemlig Preus Foto, som i en årrekke ødela mer enn en film med sin turbofremkalling.

Håper ikke tærne ble altfor såre, vi var tross alt nokså enige om batteriladingen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...