Gå til innhold

Hvor varmt kan chipsettet bli?

morgus

Anbefalte innlegg

Hei

Har som mange problemer med chipsett-viften på ASUS A8N-SLI Deluxe.

Så jeg lurer på om jeg bare kan trekke ut kontakten på viften mens jeg venter på ny eller om det blir for varmt.... har det nå....

Vær så snill å svar fort, på forhånd takk

[EDIT] Leif kom mens jeg stresset som verst :)

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen :)

Har ikke fjernet ribben, viften og alt sitter i, bare tatt ut kontakten, for den bråker så fælt :)

Men da kan det hende at jeg bare lar den være tatt ut også sjekker jeg temperaturen etter hva jeg bruker pc'n til.

PS: Nå har pc'n stått på en liten stund, og pc-probe viser 41'c på MB, den har faktisk ligget på bare noen få grader mindre før, så det virker som det går ganske bra :)

[EDIT] Men ribben er ganske varm å ta på, kan det være noe fare eller er ribben ganske varm med viften på og?

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Har selv Asus A8N Sli Deluxe og har fjernet cifta og satt på en Zalman ribbe. Ifølge Asus Probe så viser MB tempen 47 grader, men tror at MB føleren ikke sitter i chipsettet. I allefall så har jeg kjørt dette i flere måneder uten problem. :)

Lenke til kommentar

Høres bra ut :)

Nå har tempen stabilisert seg på 43*c, og siden din viser litt høyere er det ikke sikkert at jeg gidder å stresse noe med å kjøpe ny, da tåler det mer varme enn det som er nå. Men så mye overklokking blir det nok ikke nå.....

Skal prøve å spille litt WoW og se hvor varmt det blir :)

Takk for raske svar :thumbup:

[EDIT] Er det noen sikkerhet lagt inn som gjør at maskinen skrur seg av hvis det blir farlig varmt?

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Har nå spillt WoW en god stund og temperaturen er nå på 46'c :w00t:

Så jeg velger nok å spare de 50,- for Zalman-ribben :)

Har i tillegg 2 6800GT som surrer og går og lager litt ekstra varme, så jeg er meget fornøyd :D

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Nå tror jeg at jeg har funnet en løsning som funker meget bra:

jeg har gravd frem en gammel 120mm vifte som jeg har stripset fast slik at den blåser kald luft på ribben og bedrer luftstrømmen mellom skjermkortene, så nå er temperaturen mye bedre enn den har vært. Jeg skal la den stå på en liten stund å se hvor varmt det blir før den ligger stabilt...

I skrivende stund ligger den på 38'c :thumbup:

Lenke til kommentar

Tempen du ser i Probe har ingenting med chipset temperaturen å gjøre. Jeg anbefaler deg og kjenne godt etter med fingeren etter en tids spilling. Jeg brant meg faktisk på min etter få minutter 3DMark med ledningen av på viften.

Det var riktignok med en god del høyrere klokk enn det som nevnes her. Og også uten noe ekstra vifter. Jeg ville uansett ikke kjørt uten en bedre passiv kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket med fingeren i går kveld etter lang tids spilling, og den var såpass varm at jeg brant meg etter kort stund, men det har jeg også gjort på skjermkort med vifte som funket....

Men en ting som jeg lurer meget på er hvor varm er Zalman-ribben og original å ta på når den originale viften funker, brenner man seg på de da? :hmm:

Men hvilken temp er det jeg ser i probe da? :)

PS: hvis det hadde vært for varmt, burde ikke pc'n blitt ustabil da? :shrug:

Lenke til kommentar
morgus Skrevet 05/07/2005 : 12:20

Jeg sjekket med fingeren i går kveld etter lang tids spilling, og den var såpass varm at jeg brant meg etter kort stund

Nettopp!

Den orginale er ikke så veldig varm når den er i orden nei, vil tippe rundt 40 +-10 grader (målt med fingeren...) Så den lille jævelen er faktisk ganske så effektiv.

Selv har jeg vannkjøling, og jeg merket at radiatoren fikk mer og gjøre etter at chipset ble med, så det er ingen tvil om at det produseres mye varme her.

Eneste skikkelige måling jeg har sett med Zalman passiv kjøler var det Hakrist som gjorde i den store A8N-sli tråden. Han hadde ca 60 grader. Selv om det kanskje høres litt høyt ut, tror jeg ikke det er noen fare. Men det er nok lurt og ha god luftflyt om man bruker passiv.

Men hvilken temp er det jeg ser i probe da?

Jeg vet faktisk ikke nøyaktig hvor det måles, bare at det ikke er på chipset. Hvis jeg skal gjette tipper jeg den sitter der MSI har sin, på super I/O chipen. Det er den som sitter til høyre for batteriet, og til venstre for bios.

Men det er altså ren tipping, det eneste som er sikkert er at du kan glemme Probe.

PS: hvis det hadde vært for varmt, burde ikke pc'n blitt ustabil da? 

I prinsippet vil jeg også anta det. Men hvis chipen er så varm at man brenner seg, kan jeg ikke tro at det ikke i det minste korter ned levetiden en hel del. :whistle:

Jeg vet jo ikke hvor mye denne faktisk tåler, men det er nok ikke helt uten grunn Asus har valgt og sette den bråkete viften på dette hk. Og det samme tenker jeg om A8N Premium. Når de legger såpass mye i passiv kjøleutstyr som det kortet har, kan det da ikke bare være fordi det ser kult ut...

Vel, det er min mening, kan godt hende du kan bruke kortet i årevis med glovarm chip, men jeg hadde ikke tatt sjangsen. Få deg en Zalman eller ny vifte. Asus har forresten laget en ny vifte som skal være bedre til dette hk (og mer stille), men da jeg snakket med Komplett om dette for ca 1mnd siden hadde de ikke fått den enda, og viste ikke når det ville skje :)

Lenke til kommentar

Har nesten mest lyst til å kjøpe nytt HK :)

Er så mye å gjøre med demontering for å fjerne den gamle ribben, at det er nesten like greit å kjøpe nytt, men jeg skal kontakte komplett å høre om de kan sende en ny vifte.... :)

Lenke til kommentar

Ja, det er vel ingen som har påstått at det er noen automatikk i at brikker går i stykker fordet om vi brenner oss.

Men uansett, du trenger ikke ta ut hk for å bytte vifte, bare klipp hodet av plastpinnene, og trykk den nye på plass.

Lenke til kommentar

ok, det er ikke værre, men da kan det hende at jeg koster på meg de 50,- + litt isopropanol for å få fjernet gamle rester av kjølepasta :)

Har forresten flyttet viften slik at den blåser ''på'' ribben fra høyden med skjermkortene mine, så skal jeg sjekke om det hjelper :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...