Lurifaksen Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Hadde en mp3 spiller som brukte parallell porten før, og dette ble hele tiden sett på som et minus i diverse tester og lignende. Nå har jeg en mp3 spiller som bruker USB og CF kort. Har jo alltid trodd at USB skulle gå så fort da, men den gang ei. tar 30 sekunder å overføre en sang på 3.5MB. parallellporten klarte omtrent raskt! Er det egentlig CF kortet som er sinken? er kortene så trege? Det gjør egentlig ikke noe, men jeg bare lurer... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Nei det er nok usb porten, Usb 2.0 er mye raskere. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2002 Helt sikker på det? har nå prøvd med forskjellige CF kort, og hastigheten varierte litt. fra 20 sekunder til 40 sekunder. er CF så trege til å lagre data? 3,5MB / 30s = 117KB i sekundet med den andre mp3 spilleren som brukte LPT porten kopierte i 1000kbit i sekundet, 1000/8 = 125 KB i sekundet! altså USB'en er jo tregere enn LPT porten! tror nok det er CF kortet som er problemet. Er det ingen andre som har CF kort som kan fortelle hvor raskt det skal gå å kopiere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Kjetil Laura: Det er ikke USB-porten som gjør det så tregt som han sier. USB 1.1 kjører med 12Mbit/s (1,5MB/s) så en fil på 3,5MB skulle være overført på ca 2 sek. Sansynligvis er det CF-kortet som gjør ting tregt, men det kan også være elektronikken i mp3-spilleren som er treg. Sjekk ut spesifikasjonene til CF-kortet hos produsenten. Hvis hastigheten på det er i nærheten av 0,1MB/s (0,8Mbit/s) så er det det som er flaskehalsen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Simen1 skrev (2002-07-28 12:50):Kjetil Laura:Det er ikke USB-porten som gjør det så tregt som han sier. USB 1.1 kjører med 12Mbit/s (1,5MB/s) så en fil på 3,5MB skulle være overført på ca 2 sek.Sansynligvis er det CF-kortet som gjør ting tregt, men det kan også være elektronikken i mp3-spilleren som er treg.Sjekk ut spesifikasjonene til CF-kortet hos produsenten. Hvis hastigheten på det er i nærheten av 0,1MB/s (0,8Mbit/s) så er det det som er flaskehalsen. Ja det vet eg, Usb har en overførigs hastighet på 12 men det kan være andre ting som bremser. Det som kan være problemet er selve spilleren trenger en firmware oppdatering eller programmet som overføre mp3 filene til spillerns cf-kortet. Kan være så mye som kan være galt hær. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 12Mbit/s på USB 1.0 er vell veldig teoretisk? Har selv prøvd med mange ulike USB devices. Bl. a USB harddisk og 4-6Mbit/s er sånn gjennomsnittelig. Har snakket med andre som har samme erfaringene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Nei, 12Mbit/s er ikke bare teoretisk men også praksis. Men du må skille mellom hva som er flaskehalsen. USB kan overføre med full hastighet til mp3-spilleren eller den eksterne harddisken, men elektronikken i disse greiene klarer ikke å konvertere dataene til det formatet de skal lagres på fort nok. F.eks vil den harddisken fint klare 12Mbit/s hvis du kobler den direkte på en IDE-port, USB-kablen vil overføre 12Mbit over den samem kablen hvis det er noe annet en den IDE-konverteren i enden. feks. en scanner. Dvs. at det er USB-IDE-konverteren som er flaskehalsen. Det samme kan gjelde mp3-spilleren det her er snakk om. I dette tilfellet vil USB 2.0 sansynligvis ikke gi noe forbedring i forhold til USB 1.1. Lenke til kommentar
RedScorpion Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 00:24, GeeZuZz skrev:Er det ingen andre som har CF kort som kan fortelle hvor raskt det skal gå å kopiere? Tok en liten test her...vi har en ekstern CF/SM USB adapter og et 32 MB CF kort fra SanDisk. Maskinen den står tilkoblet på er en P3 450, 512 MB RAM som kjører Windows 98. Det tok ca 80 sekunder å kopiere over 30 MB (8 mp3 filer av forskjellig størrelse) til kortet, mens det tok halvparten av tiden å kopiere dem til disk. Da vi hadde en slik leser som gikk på parallellporten, tok det ca like lang tid å lese og skrive. Jeg målte hastigheten til ~500 KB/sek, og det er jo ikke værst til parallellporten å være. Med Direct Cable Connection i Windows går det bare på 40 KB/sek med parallellport mellom to maskiner -noen som kan forklare hvorfor? Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Jeg hadde samme problem med treg overføring, har et et Abit hovedkort. Så installerte jeg nyeste usb drivere til kortet, og farten økte dramatisk på overføring fra mitt Sony DSC P1 kamera. Du må også selvsagt installere usb driverne til spilleren. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 har man bærbar kan man oxo kjøpe en pcmcia adapter til CF kort, og øke hastigheten betraktelig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå