Gå til innhold

To billig PCer eller en dyr?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en bærbar pc denne sommeren, siden jeg skal begynne å studere til høsten.

Det viktigste for meg er at maskinen har bra batterilevetid, har minimum 15' skjerm og kan takle flere ting på en gang.

Skal ikke spille så mye nye spill som krever mye av PCen.

Lønner det seg å kjøpe en PC til 150.00 nå, eller kjøpe en billigere en (feks 7-8000) og fornye denne i løpet av et par år?

Den til 15.000 har 2gb ddr2 minne, 2,0 ghz intel pentium mobile prosessor, 15' skjerm osv (tundra 1559r tror jeg).

Vennlight hjelp meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bruke mye eller lite nå, avhenger veldig mye av hva du skal bruke den til. Skal du som du sier bruke den lite til krevende spill, hadde jeg personlig brukt mindre på denne.

Hadde det vært meg med 15k i budsjettet, hadde jeg nok brukt ca. 10 på laptop, og resten på en desktop jeg kan bruke hjemme og ha stående med forskjellige prosesser mens den bærbare er ute å går om dagene.

Lenke til kommentar

1. Velkommen til forumet :)

Hva mener du med "takle flere ting på en gang"?

Hvis det bare er snakk om lette oppgaver som f.eks en nettleser, en musikkavspiller, skriveprogram, regneark, antivirus, lynmeldingsprogrammer, og slikt på en gang så tror jeg du vil klare det helt fint med en PC til godt under de 15.000 du ser for deg.

PS. Du skriver ikke i klartekst hva du mener med 1 dyr vs. 2 billige, men jeg får bare gjette på at det er en dyr og kraftig bærbar vs. 1 billig bærbar + en billig stasjonær.

Ang. skjerm, hva er det du mener med "minimum 15""? Er det arealet på skjermen som må være stort eller er det hvor mye du får inn på skjermen (oppløsning) som teller? Eller er det effektivt areal i et visst format (f.eks 16:9 for filmbruk)

Ang "flere ting på en gang", så er kanskje HT (HyperThreading) tingen for deg. Ulempen er at disse er noen batterislukende monstere. (Store og tunge pga batteriet og varme og støyende pga CPUen). Til neste år kommer dobbelkjerne-prosessorer til bærbare og de blir trolig veldig bra på multitasking. Per i dag står det vel mellom Pentium-M og Turion blandt de med lavt strømforbruk, men ingen av disse er veldig bra på "flere ting på en gang".

Lenke til kommentar

skulle kanskje vært litt klarere

har hatt erfaringer med stasjonære PCer at de, etter et år eller to, selv om jeg kjører diverse antispyware og antivirus programmer ofte, blir "treige", helt ned til enkle oppgaver som det du beskriver (nettleser, musikkavspiller osv). det er disse enkle oppgavene jeg mener.

har planer om å bygge meg en stasjonær PC senere, men det har egentlig ingenting med det her å gjøre. jeg må ha en bærbar PC under hele studietiden...ser det som et "must" å kunne notere der på forelesningene og skrive oppgaver osv, fordi jeg hater å ta notater skriftlig og ha dem liggende overalt. derfor er det snakk om å det lønner seg å kjøpe et par billigere bærbare over 3-4-5 år enn å kjøpe en veldig bra en nå og ha den under hele perionde. frykter at den uansett går til "helvete" før eller siden..pluss at bærbare jo må tåle litt mer siden de skal tas med rundt. det er vel naturlig at den blir utsatt for en del påkjenninger med tanke på temperaturer, støt/slag osv.

vel satte bare 15 tommers skjerm (i ren størrelse) som et minimum fordi jeg har vært borti 14,1 tommers skjerm og den blir så sinnsykt liten. oppløsningen er selvfølgelig viktig, men regner med at de fleste bærbare nå har bra oppløsning?

vet ikke om det var noe mer du lurte på.

Lenke til kommentar

Det at PCer blir trege etter 1-2 år har mer med operativsystemet og programmene å gjøre. Dette kan enkelt løses ved å innstallere alt på nytt. Da vil PCen fungere som ny. Samtidig går det an å oppgradere ram fordi det er gjerne det det skorter på når man stadig innstallerer mer og mer programvare.

Når det gjelder strategien en knallbra bærbar nå eller en middels nå og en ny middels om et par år, så vil jeg si at den siste strategien klart vil lønne seg. Det skjer veldig mye utvikling på to år, mye mer enn hva 7-8.000 kr ekstra vil gi deg nå.

Du får helt grei ytelse og egenskaper på en bærbar til 7-8.000kr i dag, med DVD-brenner, ok skjerm, TV-ut, passe raks CPU, passe mye ram, passe gode tilkoblingsmuligheter, passe batteritid osv.

Om 2 år kan du forvente at blueray-brenner eller HD-DVD-brenner er rimelig å forvente på en vanlig bærbar, 2GB ram, 7200rpm SATA harddisk med 16MB cache, blåtann, TV-tuner og kanskje noe annet ekstra. Dette får du ikke i nærheten av selv ved å bruke 15-20.000kr. Du vil altså prise deg lykkelig de siste årene av studiet på valget av 2 etterfølgende bærbare midt på treet.

Ikke ta det for gitt at oppløsningen er bra på dagens skjermer, du får alt fra XGA (1024x768) til UWXGA (1920x1200) på dagens bærbare. Oppløsningen spriker altså så mye som 3 ganger forskjell. NB. legg merke til at LCD-skjermer også har fast oppløsning så det ikke er hensiktsmeddig å bruke dine egne oppløsninger fritt.

Oppløsningen varierer også ganske mye ettersom du vil ha bred skjerm eller høy skjerm. (16:10-format eller 4:3-format).

Personlig er min favoritt SXGA+ med 1400x1050 i 4:3-formatet. Dette fomatet enger seg bra for websider, word-sider osv, men egner seg mindre for film enn 16:10-formatet. Dette formatet gir derimot lav høyde på websider og word-ark men god plass til film og regnark. (Regneark siden det er lettere å rulle vertikalt enn horisontalt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...