Gå til innhold

NV30 info fra Siggraph 2002


MistaPi

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-07-28 02:39, ExcaliBuR skrev:


TBR er delvis brukt i R200, men ikke på Kyro 2 nivå, som er fullstendig TBR, kan man ha fungerende PS/VS av en merkelig grunn, og etterhva jeg har forstått så skal ett av argumentene til nVidia være at det er på Kyro 2 nivå, eller bedre, TBR på NV30...


 

Selv om R200 bruker Hierarchical Z så vil jeg ikke si at den bruker delvis TBR. TBR bruker en ganske anderledes 3D rendring prosess enn R200.

 

Jeg har sett igjennom en del artikkler om TBR og tekniske forumer, deriblant en del heftige diskusjoner om NV30 vil bruke TBR eller ikke, men jeg har ikke sett et sted der det blir nevnt at TBR umuliggjør bruken av PS/VS. Det ville isåfall gjøre TBR ganske ubruklig.

Har du noe å vise til at det du sier stemmer?

 

Quote:


Kunne du si meg navnet på denne Trident chippen? Jeg ahr prøvd å lete meg fram under "press", eller er det notebook du snakker om nå?



 

http://www.tech-report.com/onearticle.x/3559

 

http://www.tridentmicro.com/press/2002/pr020415.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-28 16:31, MistaPi skrev:

Selv om R200 bruker Hierarchical Z så vil jeg ikke si at den bruker delvis TBR. TBR bruker en ganske anderledes 3D rendring prosess enn R200.


 

R200, og R100 har: Primary Tiling, Backbuffer Tiling, Texture Tiling, Texture Micro Tiling, Plain Tiling, AGP Texture Tiling og AGP Texture Micro Tiling.

 

Jeg ville kalle dette en TBR chip, men ikke på nivå med Kyro 2.

 

R200 har Hyper-Z i tillegg til dette.

 

Quote:


Den 2002-07-28 16:31, MistaPi skrev:

Jeg har sett igjennom en del artikkler om TBR og tekniske forumer, deriblant en del heftige diskusjoner om NV30 vil bruke TBR eller ikke, men jeg har ikke sett et sted der det blir nevnt at TBR umuliggjør bruken av PS/VS. Det ville isåfall gjøre TBR ganske ubruklig.

Har du noe å vise til at det du sier stemmer?


 

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...3&highlight=TBR

 

Takker for linken til Trident chippen. Men det står ingenting om at det er på Kyro 2 Nivå, bare at det er "similar", altså, Radeon seriene har også "similar" til Kyro 2 også =).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 19:16, ExcaliBuR skrev:


R200, og R100 har: Primary Tiling, Backbuffer Tiling, Texture Tiling, Texture Micro Tiling, Plain Tiling, AGP Texture Tiling og AGP Texture Micro Tiling.


Jeg ville kalle dette en TBR chip, men ikke på nivå med Kyro 2.


R200 har Hyper-Z i tillegg til dette.


 

Disse tingene du nevner forteller driveren hvordan den skal fordele dataen i minne. Det har ingenting med TBR å gjøre.

R100, R200 og R300 bruker standard immediate mode rendering og bruker Z culling metoder (Hyper-Z) for å bekjempe overdraw. Hvis Radeon hadde brukt TBR ville det ikke vært behov for Hyper-Z siden det ville ha vært noe overdraw.

 

Quote:




 

"i'm not sure if this is true..

but i heard that Vertex or Pixel shaders were pretty impossible to do on Tile based rendering cards.."

 

Jeg er ganske sikker på at det er feil. Hvorfor skulle 3dfx være interessert i TBR teknologien til Gigapixels. Den gang 3dfx kjøpte opp Gigapixels var dem godt igang med Rampage som ville ha blitt et DX8 kort med støtte for PS/VS shaders.

 

 

Quote:


Takker for linken til Trident chippen. Men det står ingenting om at det er på Kyro 2 Nivå, bare at det er "similar", altså, Radeon seriene har også "similar" til Kyro 2 også =).



 

Det er ikke noe som er delvis eller lignende, enten er det IMR eller så er det det TBR/Deferred.

IMR med bra Z culling kan gi lignende resultater som TBR, men rendring prosessen er grunnleggende forskjellig.

Lenke til kommentar

"Tiling

Different forms of tiling. It enables different forms of tiling, tiling is used to render the screen in parts (tiles) which saves bandwith (Kyro cards are totally based on tile-based rendering). So enable all forms of tiling."

 

Fra author av Radeonator, som KAN arkitekturen til Radeonkortene. Tiling har med oppdelingen av bildet, 16x32 piksler hvis jeg ikke husker helt feil, innenfor dette feltet "jobber" HyperZ.

 

"That being said, TBR setups are notoriously difficult to get working properly, and I think this would be massively complicated by DX9 requirements of complex vertex/pixel shader architectures."

 

Altså, det er ingen umulighet, men det er MEGET vanskelig, visstnok, å få det til å funke med DX9. Hva som angår DX8x fungerer det sikkert fint =).

 

Summary: Altså, TBR deler bare opp bildet i rekangler, 16x32. Her kommer "Deffered Rendering" inn for Kyrokortene og fjerner det som ikke vises. HyperZ er på Radeonkortene istedenfor "Deffered Rendering".

 

"Neinei" sier vel MistaPi. Jo, sier jeg! Siden Radeonkkortene ikke er FULLSTENDIG basert på TBR, slik som Kyro 2 kortene er.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 10:17, shivac skrev:

Kommer sikkert til å koste alfor mye når det lanseres ....


 

Jepp, men som sagt, testresultatene er viktigst.

"Parhelia" skulle jo bli virkelig bra saker, men det hele viste seg jo nærmest å bare være et luftslott!

Det endte opp som et middels bra kort til skam-pris.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 00:00, ExcaliBuR skrev:

"Tiling

Different forms of tiling. It enables different forms of tiling, tiling is used to render the screen in parts (tiles) which saves bandwith (Kyro cards are totally based on tile-based rendering). So enable all forms of tiling."


Fra author av Radeonator, som KAN arkitekturen til Radeonkortene. Tiling har med oppdelingen av bildet, 16x32 piksler hvis jeg ikke husker helt feil, innenfor dette feltet "jobber" HyperZ.


 

Man trenger ikke nødvendigvis å være en expert på arkitekturen til et kort for å lage et tweak program, det er bare å vite om de skjulte registry instillingene.

Hvis han referer dette til disse data reordering funksjonene i minne så tar han feil. Det som menes med tiles i denne sammenheng er at textures er lagret i tiles i minne. Selv Voodoo1 bruke en del av disse funksjonene. Det har som sagt ingenting å gjøre med TBR.

 

Quote:


Summary: Altså, TBR deler bare opp bildet i rekangler, 16x32. Her kommer "Deffered Rendering" inn for Kyrokortene og fjerner det som ikke vises. HyperZ er på Radeonkortene istedenfor "Deffered Rendering".


"Neinei" sier vel MistaPi. Jo, sier jeg! Siden Radeonkkortene ikke er FULLSTENDIG basert på TBR, slik som Kyro 2 kortene er.


 

Deferred texturing er en del av TBR. Radeon deler uansett ikke opp bildet i tiles. Som sagt er Radeon en standard IMR.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-29 19:54, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-07-29 00:00, ExcaliBuR skrev:

"Tiling

Different forms of tiling. It enables different forms of tiling, tiling is used to render the screen in parts (tiles) which saves bandwith (Kyro cards are totally based on tile-based rendering). So enable all forms of tiling."


Fra author av Radeonator, som KAN arkitekturen til Radeonkortene. Tiling har med oppdelingen av bildet, 16x32 piksler hvis jeg ikke husker helt feil, innenfor dette feltet "jobber" HyperZ.


 

Man trenger ikke nødvendigvis å være en expert på arkitekturen til et kort for å lage et tweak program, det er bare å vite om de skjulte registry instillingene.

Hvis han referer dette til disse data reordering funksjonene i minne så tar han feil. Det som menes med tiles i denne sammenheng er at textures er lagret i tiles i minne. Selv Voodoo1 bruke en del av disse funksjonene. Det har som sagt ingenting å gjøre med TBR.

 

Quote:


Summary: Altså, TBR deler bare opp bildet i rekangler, 16x32. Her kommer "Deffered Rendering" inn for Kyrokortene og fjerner det som ikke vises. HyperZ er på Radeonkortene istedenfor "Deffered Rendering".


"Neinei" sier vel MistaPi. Jo, sier jeg! Siden Radeonkkortene ikke er FULLSTENDIG basert på TBR, slik som Kyro 2 kortene er.


 

Deferred texturing er en del av TBR. Radeon deler uansett ikke opp bildet i tiles. Som sagt er Radeon en standard IMR.

 

Les her: http://www.a1-electronics.co.uk/Graphics_C...n8500_pg2.shtml

 

Jeg kan også quote

 

Quote:


The Radeon 8500 uses some of the features from Tile Based rendering.


 

=)

 

Edit: Aldri sagt at Radeon er totalt basert på TBR, bare delvis =)

_________________

AMD K75

AOpen AK72

384MB PC133 @ CL2

Radeon8500 128MB Retail BBA 300/300

Pioneer DVD-15S

Philips CDRW1610A

 

[ Denne Melding var redigert av: ExcaliBuR på 2002-07-30 19:31 ]

Lenke til kommentar

må si at ati radeon 9700 er det mest imponerende jeg har sett fra ati sin side noen sinne! blir enda mer imponerende når kortet er i butikkene. å sammenligne kort før de er sendt til reviewere er helt poengløst :smile: det er så mye mikk-makk at man ikke kan gjette seg til ytelsen på kort man ikke har testa (mikk-makk: drivere, nye teknologier, faktiske hastigheter på core og ram osv osv)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-30 19:28, ExcaliBuR skrev:


Les her:


Jeg kan også quote


Quote:


The Radeon 8500 uses some of the features from Tile Based rendering.


 

=)

 

Edit: Aldri sagt at Radeon er totalt basert på TBR, bare delvis =)

 

Slik jeg forstår hierarchical Z så deler den opp texturene i Z buffret opp i tiles og ikke selve bilde, men mulig jeg tar feil.

Men uansett så mener jeg at det ikke blir riktig å si at den er en delvis TBR. Radeon er en IMR og ingen Z culling funksjon vil endre på det.

Man kan vel i beste fall si at Radeon er en IMR med en TBR lignende funksjon :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...