vlangber Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hei! Jeg kjøpte en Nissan Primera for noen uker siden, og er fornøyd, bortsett fra at motoren blir veldig varm veldig fort. Ved vanlig landeveiskjøring i 60 - 80 km/t holder temperaturen seg stabil, men ved by/køkjøring eller langkjøring i 100+km/t over flere mil, stiger temperaturnålen til det røde området i løpet av 15-20 minutter. For eksempel opp bakken fra drammen mot liertoppen kom jeg ikke halvveis opp før jeg måtte få ned temperaturen. Det gjør jeg med å sette lufteanlegget på full guffe med maks varme.. Da tar den så mye varme fra motoren at den går ned i temperatur. Men det er jo ikke veldig behagelig i sommervarmen å ha på maks varme.. :-) Jeg har sjekket at motorvifta går, og det er max kjøleveske. Noen tips på hva som kan være galt? Vidar Lenke til kommentar
skinner Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Har hatt dette problemet selv som følge av luftlommer i kjølesystemet. Hadde en episode med maks temperatur på Drammens brua første utfartsdag i fellesferien. (saktegående kø... )Ble godt og varmt i bilen etter hvert.... Jeg løste problemet med å skru av radiator lokket når tempen var 3/4 (vær forsiktig) og samtidig løsne på ekspansjonstank lokket, lot det lufte litt og satte alt på igjen. Har ikke hatt det problemet siden... Har du sjekket for eventuelle lekasjer? Sikker på du har nok kjøleveske? Selv om ekspansjonstanken er full kan luft forhindre at vesken dras over i radiatoren når behovet er der. Endret 4. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Kan være at termostaten ikke åpner skikkelig. Kan også være at kjølevifta ikke starter når den skal. La motoren gå på tomgang og sjekk om vifta starter når den blir skikkelig varm. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Sikringer for vifta, kanskje? Så lenge bilen er i fart er det luftkjøling, så da skal vel ikke vifta slå inn? Slå meg hvis jeg tar feil. Når han skriver at motoren blir varm opp mot Liertoppen; kan det da være en kombinasjon av for høyt gear og lite kjøleveske som genererer varmeproblemet? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Nå vet ikke jeg så veldig mye om bil annet enn hvor saftlokket sitter og sånn ca. hvordan man skal skifte hjul, men jeg hadde en Mazda en gang som hadde samme symptomer som disse. Da var det for dårlig gjennomstrømming i eksosanlegget som gjorde det på grunn av at innmaten i potta hadde løsnet. Det ble en dyr affære. Oppdaget det ikke før det sa "POFF" og pakningen gikk. -KJ Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Hm, sliter med noe lignende selv igrunn.. Aner ikke hva det er, men det skjer ofte at vifta går etter bilen har stoppa. Uansett om jeg har kjørt på butikken lissom. Mulig det skal være slik, men har aldri opplevd noe lignende på noen bil.. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg hadde noe av det samme problemet på min Nissan Primera 2.0 LX (94' med 96' motor). Problemet var en tett radiator.. Kan jo være en løsning å få sjekket opp. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Det at vifta går i noen minutter etter at motoren er stoppet er normalt. Husk derfor å ALDRI fikle med viften uten å ta ut sikringen/koble fra batteriet. På biler med bakhjulstrekk er viften nesten alltid skrudd fast på vannpumpeakselen og roterer hele tiden når motoren går. Noen av disse (f. eks Ford Sierra) har en sikkerhetsclutch som gir viften akkurat nok kraft til å rotere, men den vil stoppe hvis noe (fingre el.) kommer borti. Endret 5. juli 2005 av larschroe Lenke til kommentar
saab9000 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Bytt termostat, den er billig på biltema. Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Nesten bankers at det er thermostaten. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Det at vifta går i noen minutter etter at motoren er stoppet er normalt. Husk derfor å ALDRI fikle med viften uten å ta ut sikringen/koble fra batteriet. På biler med bakhjulstrekk er viften nesten alltid skrudd fast på vannpumpeakselen og roterer hele tiden når motoren går. Noen av disse (f. eks Ford Sierra) har en sikkerhetsclutch som gir viften akkurat nok kraft til å rotere, men den vil stoppe hvis noe (fingre el.) kommer borti. Nesten alltid på eldre biler ja. Og den "sikkerhetsclutchen" er ikke en sikkerhetsclutch, men en sluremekanisme som gjør at viften ikke går like fort som motoren når det ikke er behov for det. Det ville føre til unødvendig støy og at motoren mister effekt grunnet motstand fra viften. Den fungerer slik at når motorblokken blir varm så utvider den sluremekanismen seg og viften "klemmer" hardere rundt aksen og den går fortere (mer mot samme turtall som motoren). Den er altså selvregulerende utifra varmen fra motorblokka. Den løsningen er egentlig no dritt da den har en tendens til å reagere litt sent, hvertfall i min omega 87'. Den "strammer" seg ikke inn før tempen når 110 grader og det synes jeg er litt sent. Men det er ikke noe problem annet enn i køkjøring. (Er forsåvidt ikkeno problem i det hele tatt da den har 10 grader igjen å gå på til rødmerket ) Temp nåla flyr som en jojo da og jeg vil tro en el vifte vil sørge for mer stabil temp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå