Gå til innhold

Spare på ram'en

FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er jo standard windows-bakgrunn for "ingen bakgrunn", og det sparer faktisk på RAM-en. Hvis du har et annet bilde lagrer Windows det som et stort .bmp-bilde, og hvis du har lite RAM kan det bli en del jobb for minnet å rendere et par megabyte hver gang (ekstremt tilfelle)

Lenke til kommentar
Det der er jo standard windows-bakgrunn for "ingen bakgrunn", og det sparer faktisk på RAM-en. Hvis du har et annet bilde lagrer Windows det som et stort .bmp-bilde, og hvis du har lite RAM kan det bli en del jobb for minnet å rendere et par megabyte hver gang (ekstremt tilfelle)

Jeg har også helt svart bakgrunn. Fant ut at det sparer meg ca 5 mb ram :D

Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer faktisk! Jeg husker teknikken fra den tiden jeg hadde Windows 95 og 16MB ram i maskina mi. Fjerning av bakgrunnsbildet mitt som var 16bit BMP og 800x600 sparte faktisk en hel MB ram. Det var ganske mye den gangen :)

Lenke til kommentar
Ehh... man sparer faktisk ram ved å gjøre det... som de over sier...

I dagens systemer er det så lite at det er totalt ubetydelig.

Jo, sant det. Men hvis man tweaker veldig masse i XP så får man en raskere PC (bevist av bla "Deuz" her på forumet)

Lenke til kommentar
Ehh... man sparer faktisk ram ved å gjøre det... som de over sier...

I dagens systemer er det så lite at det er totalt ubetydelig.

Jo, sant det. Men hvis man tweaker veldig masse i XP så får man en raskere PC (bevist av bla "Deuz" her på forumet)

Jada, selvfølgelig, men her snakket vi vel om bakgrunnen. Men absolutt, man kan spare masse ressurser ved å tweake.

Lenke til kommentar

Man sparer litt RAM, men det var hovedsaklig en spøk.

Gidder ikke å ha et bakgrunnsbilde (liker heller å ha noe helt nøytralt), og så la jeg til en liten spøk ved siden av. ;)

EDIT: Har tweaket XP litt, og der stod det det med bakgrunnsbildet (noe som er enda en grunn til og ikke å ett bakgrunnsbilde).

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har svart bakgrunn på min LCD skjerm, slik at jeg sparer både RAM og strøm(tror jeg)

Svart sparer nok ikke ram i forhold til andre farger.

Svart sparer dessverre ikke strøm heller. Baklyset er like sterkt som før, bare at du ikke ser det siden LCD-panelet stenger for gjennomlysing. Du kan enkelt finne ut at det er like sterkt ved å ha 1 pixel eller mer som er helt hvit. Denne pixenen vil lyse like sterkt når resten av skjermen er svart som den ville gjort når resten av skjermen er helt hvit. Baklyset er altså like sterkt på hele tiden. PS. Du kan jo sette ned lysstyrken på skjermen, det reduserer faktisk strømforbruket med flere watt, kanskje over 10W også.

Lenke til kommentar
Svart sparer dessverre ikke strøm heller. Baklyset er like sterkt som før, bare at du ikke ser det siden LCD-panelet stenger for gjennomlysing. Du kan enkelt finne ut at det er like sterkt ved å ha 1 pixel eller mer som er helt hvit. Denne pixenen vil lyse like sterkt når resten av skjermen er svart som den ville gjort når resten av skjermen er helt hvit. Baklyset er altså like sterkt på hele tiden. PS. Du kan jo sette ned lysstyrken på skjermen, det reduserer faktisk strømforbruket med flere watt, kanskje over 10W også.

Hvis man har CRT-skjerm, så sparer det vel på skjermen, gjør det ikke?

Edit: Jada, fikk med meg at dette var om LCD, men jeg bare lurer.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...