Gå til innhold

Ustabilt system. RAM skifte = løsning?


andesam

Anbefalte innlegg

Dataen min er til tider noe ustabil, pluttselig bluescreen, booter, som regel i spill. Heldigvis har ikke dette forekommet så ofte, men i Battlefield 2 har dette vært et stort problem. Etter 5-10 minutter med spilling så restarter dataen seg, eller spillet skrur seg bare av (desktop). Etter litt feilsøking har jeg funnet ut av at det hvertfall ikke er temperaturen som er noe problem (98% sikker). Lurer på om det er RAM en som er problemet. Har to 512MB Twinmos brikker (med noe Windbond greier i), har kjørt Memtest på de for en tid tilbake, fant ikke noe feil da.

 

Kan det tenkes at minnet er problemet, og at systemet mitt vil bli mer stabilt hvis jeg bytter til f.eks disse minnebrikkene?

 

System:

Asus A7N8X Deluxe

AMD XP 2800+ (@3200+)

Twinmos PC3200 med windbond (5*512MB)

Radeon 9800pro

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Twinmos er vel ikke dårlige brikker men litt kresne på hvilket hovedkort du kjører dem på. Har en pc med Twinmos i og den er 100% stabil. Har også de brikkene du linker til og det er helt kurante brikker. Prøv og lån deg noen først for og teste vis du har muligheten til det.

Ta også en titt på disse. Beste jeg har hatt men koster noen kroner.

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

Har vannkjøling på cpu og gpu (thermaltake big water greiene). Men det klikker ikke i andre programmer som krever mye av skjermkortet.. Men jeg utelukker det ikke. Vil uansett prøve med minnebrikkene først, det er ikke så stress :p

 

takker for responsen så sent på kvelden!

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Testa med et par 512mb Corsair brikker (PC3200). Det hjalp ikke en døyt.. Lurer veldig på om det er skjermkortet som blir for varmt. Får vel teste med den orginale gpu kjøleren... Og på sikt, oppgradere vannkjølinga.

 

hvis ikke det er noen som har noen andre ideer da..?

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Men dei brikkene han har no er jo perfekte til overklokking? Eg har dei samme berre PC3500 på DFI NF4 Ultra-D.

Brikkene er meget bra til overklokking, HVIS hovedkortet kan gi nok spenning til dem. A7N8X-hovedkortet som andesam har kan ikke gi spesielt mye spenning (2,9V om jeg ikke husker feil). Derfor blir gjerne BH-5 ganske slappe og muliggens ustabile ved lal spenning.

Lenke til kommentar
Men det er ikke overklokking som er saken her, først vil jeg ha et mer stabilt system :)

Sant, men [usikkermodus] BH-5 brikker kan slite med å være ustabil på vanlig hastighet når spenningen er for lav. Som sagt så liker BH-5 seg best når de kan få minst 3V. Hvilken spenning kjører du på brikkene nå? [/usikkermodus] :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...