Gå til innhold

Vannkjølingspumpe stoppet plutselig etter 1 1/2 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke enkelt å stille noen diagnose på et såpass tynt grunnlag.

Det du i alle fall bør gjøre, er å demontere pumpa for å sjekke at impeller og rotor går løst og ledig på akslingen i motoren.

Om den fortsatt gjør det, ligger nok feilen i viklingene på motorens stator. Det er en umulighet å gjøre noe med dette, så du må nok i så fall belage deg på kjøp av ny pumpe.

Evnt kan du jo forsøke å reklamere på pumpa, du har antakelig en to-års garanti på den?

Lenke til kommentar

Jeg droppa det med pumpa, gikk ned til Så Lett Data (Komplett i Sandefjord), og kjøpte en ny Eheim 1048 pumpe. Når jeg kom hjem fikk jeg meg en liten overraskelse. Strømforsyning til pumpa var jo en stikkontakt, og det var ikke noen koblinger osv til den. Hvordan i all verden kan jeg få den til å virke sammen med resten av vannkjølingssettet mitt? Har du en idè om det, Skrue?

Lenke til kommentar

Tjah.

Den hydor-pumpa var vel en 230v utgave den også, eller hva??

Det du "fort og gæli" kan gjøre, er jo å sette støpselet for Eheimpumpa i nærmeste stikkontakt, og la den bli der.

Pumpa kan helt fint gå 24/7, det gjør egentlig ingenting.

Men om Hydor-pumpa var koblet til ett eller annet kort for styring av pumpa, så kan du jo kappe ledningen på Eheim-pumpa og koble den til på samme sted.

Vel og merke om Hydor-pumpa er en 230v pumpe!

Lenke til kommentar

Jo Hydor pumpua var faktisk en 230v pumpe. Betyr det at jeg har driti meg ganske flott ut? :dontgetit:

Edit: 220 istedenfor 230.

Edit2: Til Hydor pumpa bruker jeg en Hermaphrodite (?) kontakt.

Min kontakt ser som så ut at den går inn i PSU'en mens strømledningen går inn i hermaphrodite kontakten på den andre siden. Dette er vel for å spare PSU'en for det ekstra arbeidet. Hermaphrodite kontaken går så ned gjennom en PCI port og inn til en svart boks jeg fikk med vannkjølinga mi. Derfra går det en ledning til Hydor pumpa. Kan sikkert ta bilder hvis jeg ikke forklarte godt nok. Kan jeg kutte den siste ledningen (som gikk fra den svarte boksen til pumpa) på midten, kutte strømledningen til Eheime'n og sette dem sammen?

Endret av Marti
Lenke til kommentar

Jeg kan jo også koble til Eheim'en til støpselet som du sa, og la den stå der hele tida. Det eneste som var av styring av pumpa, var at når maskinen startet, startet pumpa også, så det er ikke veldig viktig. Hvis jeg kan sleppe Hermaphrodite kontakten vil ikke det gjøre meg noe som helst. Den er egentlig bare i veien.

Det jeg lurer på er om Hermaphrodite kontakten gir strøm til andre ting enn Hydor pumpa, men det kan jeg vel bare teste ut.

Lenke til kommentar

Nei du har definitivt ikke driti deg ut! Du har to valg med hensyn til strøm til pumpen.

1. Sett støpselet fra pumpen i nærmeste stikkontakt, og la den være der 24/7. Etter min mening den beste løsningen, da pumpen antageligvis slites mer av start og stopp, i forhold til konstant drift.

2. Ja, du kan gjerne kutte ledningen mellom hydorpumpa og kontrollboksen å skjøte med ledningen fra Eheimpumpa. Spør etter "sukkerbit" eller skjøtestykke for lampettledning hos en El-butikk. Hvis du kan åpne kontrollboksen, å skru eller lodde fra ledningen til pumpa er det selvfølgelig det beste. Da slipper du skjøten.

:)

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...