Gå til innhold

KJØLING PÅ AMD ATHLON 2000+

roggah82

Anbefalte innlegg

Kjølingen på den nye prosessoren min ser ut til å være dårlig. Vifta er godkjent opp til 1,9GHZ i ren klokkefrekvens, og er av typen Taisol CKG760092, kobberbasert. Temperaturen i CPU'en ligger på opp imot og enkelte ganger OVER 60 grader, noe jeg synes er alt for mye! Denne vifta skal da være godkjent for å kjøle ned nevnte prosessor??

Vifta er skikkelig festet. Må jeg ha ny CPU-vifte, eller holder det med ei ekstra kabinettvifte? Nå har jeg maskina stående med ene sida av kabinettet halvåpent for å sikre ekstra kjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har samme problem. Har abit KX7-333 hk - amd xp 2000 . Silent viking vifte. Nå er temp på 56 som jeg synes er mye. Pleide å ha 43-42 på gamle hk (asus a7n266-e - xp 1700 ) vet ikke om det er feil med vifte eller hk.

Er Asus a7v333 bedre enn abit kx7 333 ?

Vudrer å bytte til asus .

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 23:34, zn00ker skrev:

Så lenge systemet er stabilt ville ikke jeg bryd meg no om det. Men dere kan jo kjøpe en kjøleribbe og sette en kabinett vifte på den. Det er det visst en god del her på forumet som har gjort etter hva jeg har lest og forstått.

eg og kan anbefal å sette ei 8cm vifte på cpu kjølaren, på grunn av støyen minker og det kjøler bedre (som regel)

ellers så kan det vere ein ide å legge på ein goop (kjølepasta), halst av bedre kvalitet. det kan senke tamperaturen noen grader

Lenke til kommentar

Kjølepasta; gjerne Arctic Silver 3 er et must!

Goop-guiden er interessant lesing.

Kabinettvifter er også kjekt, for kabinettemperaturen har MYE å si. Hvis å ta av sidedøra på kabinettet medfører vesentlig lavere cputemp, så ville jeg kjøpt inn 2-4 rolige kabinettvifter. Papst, Enermax, andre..?

Å senke vcore i bios er også et lurt triks for å senke temp litt. Senk, og hvis den er stabil så senk litt til. Skjønner..? Default på min AMD T-bird er 1.750V, men jeg kjører bare 1.700V. Funker med 1.650V også, men jeg kjører safe.

Ellers vil nok en dyerere kjøler kjøle bedre. Alpha Pal 8045 eller en dyr Swieftec vil rule ganske hardt hvis du setter på en 80mm vifte. Stillegående OG heftig kjøling blir da en mulighet.

Men nå har jeg skrevet mye som kanskje ikke var nødvendig. For ingen dør av 60 grader! I hvert fall ikke hvis maskinen er stabil. En annen ting er jo om hovedkortet måler rett temperatur... Oppdater bios, les om hovedkortet, monter eksterne termometere, eller bare glem det!

"Don't fix it if it ain't broken" var det noen som sa, men kjøp gjerne inn kjøleutstyr for min del. Microplex, netconnection, 3dfcool, m.fl. har mye bra...

Forresten, går og legger meg nå. Skal på jobb kl. 0800 i morgen. Snakkes! :smile:

Hvilken vei går ramprisene? Opp? Send meg en privat melding når de har nådd toppen, greit?

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-27 01:11 ]

Lenke til kommentar

Hvis du har et nyere hovedkort fra Asus (A7V333) eller MSI (KT3 Ultra), og kanskje andre hovedkort, så måles temperaturen i kjerna, og den er høyere enn en måler på undersiden vil vise. Den er også mer nøyaktig, og derfor riktig. Du skriver ikke hva du har, så det er kun spekulasjon.

Synes nå litt mange har et merkelig forhold til CPU temperatur da, hvor alt over kroppstemperatur er å regne som feber :grin:

Pål

Lenke til kommentar

Hvis du har et nyere hovedkort fra Asus (A7V333) eller MSI (KT3 Ultra), og kanskje andre hovedkort, så måles temperaturen i kjerna, og den er høyere enn en måler på undersiden vil vise. Den er også mer nøyaktig, og derfor riktig. Du skriver ikke hva du har, så det er kun spekulasjon.

Synes nå litt mange har et merkelig forhold til CPU temperatur da, hvor alt over kroppstemperatur er å regne som feber :grin:

Pål

Lenke til kommentar

Har xp1700+ med en zalman cnps5100cu som jeg kjører nesten på laveste stille.

Ligger fra 48 til 55 grader maks. (Etter 4-5 timer mer morrowind).

Min magiske grense for maks temperatur er 60 grader.

Ikke det at prosessoren dør, men en varm prosessor gir varmere ribbe og avgir mer varme til resten av systemet også.

Sett inn noen kabinettvifter 2 eller flere om du har plass slik at luften blir skiftet ut.

Ikke vits med monstervifer, men vifter i samme klasse som papst sine 19"db vifter klarer jobben greit.

I mitt kabinett (Lian-li pc61usb) har jeg nesten samme temp på laveste stille og 7 volt på vifte bak en full pes på både foran og bak.

Annbefaler deg at du setter en vifte foran og 2 stk som tar ut luft bak. Da vil du få en god luftstrøm gjennom kabinettet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 23:31, mr|k skrev:

Jeg har samme problem. Har abit KX7-333 hk - amd xp 2000 . Silent viking vifte. Nå er temp på 56 som jeg synes er mye. Pleide å ha 43-42 på gamle hk (asus a7n266-e - xp 1700 ) vet ikke om det er feil med vifte eller hk.

Er Asus a7v333 bedre enn abit kx7 333 ?

Vudrer å bytte til asus .

Bytte HK pga. CPU-temp? Det er jo ikke HK som utvikler varme, det er prosessoren! Hvis du vil kjøre den kjøligere, kan du:

1. Kjøle rommet bedre

2. Kjøle kabinettet bedre

3. Kraftigere CPU-vifte

4. Større/bedre Kjøleribbe på CPU

5. Bedre Kjølepasta i et tynnere lag

6. Lavere spenning til prosessoren

7. Lavere hastighet på prosessoren

8. Bytte prosessor til en kjøligere en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...