Poldot Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Hei, har bare et enkelt og greit spm viss det finnes noe spm som d %-) Har en adsl linje på 2 mbit ned som jeg vil gjerne dele likt på 2 pcer sånn at man har lik nedlastings hastighet.. har en 10mbit hub,en 100mbit switch og bredbåndsmodem.. kan noen fortelle meg enkleste metoden.. har oxo to separate ip`er.. Mvh Poldot Lenke til kommentar
sete Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 jeg og mange andre junne helt sikkert svart på dette spørsmålet :smile: men deling av ADSL er tatt opp i dusinvis av tråder på forumet allerede. søk og du vil finne :smile: Lenke til kommentar
druid Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 hvis jeg har forstått deg rett så skal du gjøre følgende: 1 stikk ADSL "modemet" ditt i 100Mbit switchen, sammen med de 2 PCen som skal ha internett, og sett dem om med de to IPene du hadde fått, husk DNS og gateway og alt det der, med mindre du har 2 IPer som du får gjennom DHCP, da skal du bare sette PCene opp til å motta IP automatisk :wink: Lenke til kommentar
Poldot Skrevet 26. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2002 Quote: Den 2002-07-26 23:17, [sETE] skrev:jeg og mange andre junne helt sikkert svart på dette spørsmålet :smile: men deling av ADSL er tatt opp i dusinvis av tråder på forumet allerede. søk og du vil finne :smile: Joda delingen er grei den.. Men det er deling av båndbredde som er det store spm? To maskiner med 1mbit ned hver.. er det jeg trakter etter!! Hvordan setter jeg hver maskin til å fysisk ikke kunne laste ned mere enn 1 mbit? Disse to maskinene står på en 2 mbit linje med hver sin separate faste ip. Mvh poldot [ Denne Melding var redigert av: Poldot på 2002-07-27 00:44 ] Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 du kan ikke få delt linje-kapasiteten i to... hva skulle være vitsen med det??? du surfer jo ikke på nettet med 2mb/s heller. det eneste bredbånds-teknologien gjør, er å fjerne flaskehalsen mellom deg og din isp... ut mot nettet varierer hastigheten, der 2mb/s er det maksimale. du kan sikkert bruke samme oppsett som meg. to maskiner deler samme linje, men ikke kapasiteten. hastigheten på det interne nettverket er på 100mb/s med en switch for senere å koble på andre som vil nettverke litt her hos meg :smile: ut på nettet er hastigheten kun på 2mb/s. det interne nettverket brukes til en del andre ting enn nettsurfing. overføring av filer, cd-brenning spilling, mm som svart før: søk på forumet Lenke til kommentar
Poldot Skrevet 29. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-29 12:41, roaldhansen skrev:du kan ikke få delt linje-kapasiteten i to... hva skulle være vitsen med det???du surfer jo ikke på nettet med 2mb/s heller. det eneste bredbånds-teknologien gjør, er å fjerne flaskehalsen mellom deg og din isp... ut mot nettet varierer hastigheten, der 2mb/s er det maksimale.du kan sikkert bruke samme oppsett som meg.to maskiner deler samme linje, men ikke kapasiteten. hastigheten på det interne nettverket er på 100mb/s med en switch for senere å koble på andre som vil nettverke litt her hos meg :smile:ut på nettet er hastigheten kun på 2mb/s.det interne nettverket brukes til en del andre ting enn nettsurfing. overføring av filer, cd-brenning spilling, mmsom svart før: søk på forumet Vel,hvorfor jeg skal dele linja mi!! Det vedkommer vel egentlig ikke deg Og viss du hevder at man ikke kan dele linjekapasitet likt mellom to maskiner eller flere... Vel vel(det taler vel for seg selv) Viss du ikke har en løsning(software eller hardware) å foreslå,synes jeg du kan droppe det! Unødvendig svar av deg.. Hvor relevant for meg er det å høre om at du har 100mbit internt nettverk?? Som brukes til spilling,brenning,overføring av filer.. Youre way out man.. Mvh Poldot Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Ved å bruke en linux box som internett-deler kan du angi hvor mange mbps som hver enkelt ip kan benytte seg av.. Desverre kan jeg serdeles lite om linux, men jeg vet at dette kan være en løsning... Søk litt på forumet etter linux-box, adls deling osv.. så finner du sikkert mer informasjon... Lykke til med nettverket Lenke til kommentar
kvest Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Mange irrelevante svar her ja (men det er vel egentlig gjengs for hele forumet, bare å ignorere dem :wink: Prøvde det samme selv i løpet av året som gikk, men fant aldri noen løsning. Det er mulig med Linux vet jeg, så hvis du er interessert i å bruke det skal det være en grei sak (søk på f.eks. "bandwidth limiting" eller lignende). Men for Windows har jeg enda ikke funnet noen løsning (Linux er jo uaktuelt for spilling). For de som lurer på hvorfor sette max begrensning på båndbredde, så kan det f.eks. være kjekt hvis du er midt i en Quake3/CS/whatever-kamp online å slippe at pingen din flyr i været når de andre surfer, laster ned, (eller pcn dems står på når de er på skolen, med audiogalaxy åpent, og noen begynner å hente filer fra dem). Utover dette er det bare å vri hjernen og finne på nye eksempler. Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Du kan skaffe deg en router. På en av mine tidligere arbeidsteder hadde vi en router/gateway som splittet nettet i to, for å ha to ulike netverk uten integrasjon. Men det er ingen billig løsning. Se f.eks Cisco sin hjemmeside om hvordan det gjøres Lenke til kommentar
Poldot Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Takker og bukker for mere konstruktive svar!! Tror jeg skal prøve å sette opp en linux box..(med alt det hodetbryet det vil medføre!?).. :???: :???: hehe, har en pII 450 med 512 ram som ligger her og slenger uten å bli brukt!! :razz: Mvh Poldot Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Quote: Den 2002-07-30 18:56, Poldot skrev:Takker og bukkerfor mere konstruktive svar!!Tror jeg skal prøve å setteopp en linux box..(med alt det hodetbryetdet vil medføre!?).. :???: :???:hehe, har en pII 450 med 512 ramsom ligger her og slenger uten å blibrukt!! :razz:MvhPoldot Jeg veit at du kan sette opp limit i Win2K ([advanced]veit jeg ikke) server. Jeg har ikke selv gjort det, men det er flere som sier det i forumet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå