Gå til innhold

skal klokke, hjelper det med kab.vifte om åpen pc?

Anbefalte innlegg

Hei..

Fikk ikke til og beskrive emnefeltet helt siden jeg gikk tom for antall ord :p

uansett, har tenkt og klokke CPU'en min så langt den går, men sliter med tempen på den

har

AMD 64 3800+ venice

Zalman 7700CU B

For og ta denne dagen som et eks.. i følge uGuru skjermen er det 32C i kabinettet, noe som gjør cpu'en min ca 45C idle og 56 Load..

det er litt vell lmye når den er uklokket og jeg skal begynne og klokke..

Jeg har fårøvrig åpent kabinett, noe som gjør tempen enda høyrere...

Så det jeg lurer på er.. vil det hjelpe om jeg kjøper til et par kabinett vifter og setter på ? eller er det helt meningsløst siden jeg har åpent ?

Hvil det eventuelt bli kaldere hvis jeg lukker den igjen og setter på noen vifter ? (som jeg tviler på)

hvis dere vet om noen måter jeg kan få ned tempen ganske mye på, slik at den overlever etter noe klokk i varmt vær, ville det fært fint...

(nei.. ikke ta fram vannkjøling.. gidder ike og kjøpe eller lage :p )

-takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv om du har kabbisset åpent, er det altids bra med noen vifter, bare sånn for å få igang sirkulasjonen ;)

go for it

EDIT: og 56grader Load, er ikke mye i dette varme sommer været ;)

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

Et bra ventilert kabinett er ganske så mye bedre en et åpent kabinett.

Når kabinettet er åpent så blir ikke varmlufta ført bort men bare spre seg i området mens med et lukket og godt ventilert kabinett er det luftstrømmen som leder bort varmen.

Selvsagt så vil et dårlig ventilert kabinett få tempen til å øke ettersom varmen ikke får spredt seg og blir stengt inni kabinettet.

Sitter selv med 500m3 i timen luftgjennomstrømning og ser med en gang at temperaturene går opp når jeg tar dekselet av kabinettet.

Dvs. at både hdd, gpu, system og cpu tempen stiger.

Sett inn flere vifter du. :thumbup:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

så dere anbefaler lukket kabinet men med flere vifter i ?

Har et cheiftec kabinett. men hvilke størrelse passer det med vifter i denne ?

Her er kabinettet.. litt vanskelig og se kanskje. er et midi tower

213712.jpg

og her er vifte festene:

213719.jpg

ser ut til og være samme størrelse på de foran og de bak.

hvis noen finner ut om dette er 80 eller 90mm, kan dere finne en BRA! men stillegående! vifte fra microplex elns ? skal kjøpe 3 av de i saff :yes:

-takk

Lenke til kommentar

Bare for å vise hva som kan bli gjort så modda jeg mitt gamle Brick medium tower slik.

DSC00263.JPG

Kommer fra denne workloggen.

Et godt prinsipp er å ha flere vifter som blåser inn luft en de som trekker luft ut av kabinettet slik at det blir overtrykk inni dær.

På den måten kan du ha filter på viftene som blåser inn og ha et støvfritt kabinett.

Konfigurasjonen på viftene er det bare å prøve seg fram med men det beste er å trekke lufta inn nede og blåse den ut høyere opp slik at du også drar nytte av at varm luft stiger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne begynner kanskje og bli gammel.. men jeg har ikke komme lengere enda :p

Okay.. jeg fant denne hos microplex, men stusser litt.. hvordan skal den kobles til ? skal den kobles bare via en molex kabel ? eller er det en 3 pins connector på hocedkortet?

jeg har abit av8.. kan noen ta et bilde eller finne på nettet og markere hvor de skal festes og uploade det her ? så jeg får se hvor den skal kobles til... :)

og forresten.. hvor mange kan jeg ha ? me tanke på antall koblinger det er på HK'et..

-takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...