Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP Server på pc koblet til router

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal sette opp en ftp server med et program som heter Serv-U på en pc som er koblet til en router av typen 3Com 3CRWE554G72 som fungerer som DHCP server.

Hvordan går jeg da frem? Jeg mener, hvis jeg setter opp en ftp på ip adressen jeg får fra routeren min (192.168.1.x) så vil ikke andre mennesker utenfor mitt LAN kunne koble seg til !?

Mvh

Andreas Hagmann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

1. Du setter opp FTP på pc-en din til å lytte på en bestemt port, standardporten 21 går greit hvis din ISP ikke sperrer denne.

2. I tillegg må du konfigurere serveren din til å bruke bestemte porter for passive mode. Dette er nødvendig for at personer bak NAT-rutere/brannvegger skal kunne koble seg til utenfra. F.eks. kan du sette av 1024 - 1050 som et enkelt intervall.

3. Deretter må du konfigurere ruteren din til å forwarde portene du har åpnet mot PC-en med den lokale IP-en. I mitt eksempel må du forwarde port 21 og 1024 - 1050. (*)

4. Nå gjenstår det å teste at alt fungerer. Det som er hovedregelen her er at FTP-en testes av noen utenfra med en ftp-klient satt til passive mode. Å koble til din eksterne IP innenfra vil ofte bare enten feile, eller gi deg feil svar på om ting fungerer.

(*) Legg merke til at siden du bruker DHCP, kan plutselig den PC-en du åpner porter mot plutselig få en annen IP-adresse og dermed slutter ting å fungere. Du burde altså enten sette statisk IP på den maskinen eller reservere i ruteren at den maskinen alltid får samme IP.

For aktuelt lesestoff kan du besøke denne sida her:

http://www.slacksite.com/other/ftp.html

Eller bruke søkefunksjonen da dette er et emne som har blitt tatt opp en del ganger.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...