Gå til innhold

Ønsker å ta panoramabilder av natur Utstyr ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å ta panoramabilder av naturen. Jeg har et stativ med motor som dreier kameraet noen grader av gangen. Jeg ønsker å ta bilder 360 grader og sette disse sammen i photoshop.

Ønsker også å ta enkeltbilder av fjellkjeder etc.

Jeg ønsker optimal skarphet på bildene. Har derfor sett meg ut Canon 350D som har fått gode tilbakemeldinger.

I den forbindelse så lurer jeg på om dette kameraet passer til mitt bruk ?

Hvilken linse er god til dette formålet ? Ser at komplett data selger med en 55-200mm linse for noen tusen ekstra. Duger denne linsen for mitt bruk ?

Når jeg dreier kameraet så vil naturligvis lysforholdene endre seg fra bilde til bilde. Hvordan skal jeg få best mulig til å ha konstant lysstyrke på bildene ?

mvh

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dSLR på markedet idag duger. Jeg ville foretrukket et noe mer vidvinklet objektiv enn et 55mm.

Bruk høydeformatet når du tar panorama, for da får du mye mer med i vertikalplanet.

Hvitbalanse og eksponering MÅ låses før du tar bilder.

I Adobe PShop fra og med CS har du en funksjon som heter Photo Merge.

Den setter sammen bildene dine helt automatisk. Jeg har brukt den på kart og scanning av hele avissider, og den er bare bra!

(File >Photo Merge, evt Automation >Photo Merge)

Lenke til kommentar

Vi snakker om et dSLR i konsumentklassen.

Pga bildebrikkens størrelse, får vi en 'cropfaktor' på ca 1,5.

Det vil si at om vi bruker et 50mm objektiv, så vil bildevinkelen bli det samme som om du bruker et 75mm objektiv. Og det blir for 'trangt' til landskapsfotografering.

Du må kanskje bruke et 28mm objektiv til dette?

Selv har jeg et 10-22mm zoomobjektiv hvilket tilsvarer 16-36mm bildevinkelmessig sett. Ypperlig til arkitektur, innvendig og utvendig, landskap og mye mer.

350D vil være et utmerket valg av kamera.

Lenke til kommentar

Hvis man skal stitche - sånn som trådstarter antyder at er greia - tror jeg ikke at 10-22 eller andre supervidvinkler er ideelt pga. fortegning. Mulig en 28 mm vil være bedre, men fortrinnsvis fast 28 mm da fortegning ofte er et problem på (normal)zoomer som 28-90/80/70 etc.

Mener å ha hørt at brennvidder rundt 70 mm gir best resultater for stitching, uten at dette er noe jeg har konkret erfaring med. I det minste ville jeg anta at et objektiv i normalområde ville gi gode resultater (35-60 mm), og om man bruker en zoom bør man kanskje velge en brennvidde "midt på" zoomen (f.eks. rundt 30 mm på 17-40).

Lenke til kommentar

Du 'tror ikke' at 10-22mm er egnet? Les denne artikkelen.

Den viser at obj. er meget kapabelt fra 15-22mm mht fortegning. Og fortegning er noe man lett fixer med programvare der det trengs.

Videre 'antar' du, 'mener du har hørt' --- 'uten at dette er noe jeg har konkret erfaring med' osv.

Svar på innlegg med ting du kan og vet, alt annet er villedende.

(10-22mm, er et EFS-objektiv, og går derfor ikke på D10)

Lenke til kommentar

Ok, tas til etterretning, jeg ser at det å vise til en ukjent størrelse utenfor meg selv (mener å ha hørt) er noe som hører amerikansk nyhetsjournalistikk til og jeg skal vedgå at den kritiske gjennomlesningen før jeg trykket "post" ikke var på sitt optimale ovenfor, opptil flere uheldige formuleringer der. Jeg skal gjøre poenget mitt litt mer tydelig og utelate det jeg ikke vet fullt så mye om:

fortegning kan potensielt representere et problem som i beste fall vil føre med seg merarbeid og i verste fall vil gjøre at en ikke får stitcha sammen bildene i det hele tatt. I tillegg er det en kostnadsmessig side til det , for hvis man kjøper inn utstyr for å gjøre denne ene jobben vil sluttsummen for kamerahus+supervidvinkel+programvare for å rette opp fortegning(med mindre du allerede har Photoshop, det bør man vel nesten ha uansett :) ) være en del større enn f.eks. kamerahus+fast 35 mm eller hva-nå-enn-annet, blendet ned et stykke er 18-55 vel antakelig brukbart også, og for hva-da-300 kroner tillegg i prisen på huset.

Mht 10-22-objektivet var jeg ikke klar over at det yter såppass bra som det gjør i den lange enden all den tid jeg verken har brukt det eller vurdert å kjøpe det (har 10D), så jeg ser at det nok kan fungere bra til en sånn jobb med hensyn til fortegning, selv om det er noe utenfor den budsjettrammen jeg oppfattet at trådstarter antydet ("noen tusen ekstra" - objektivet trådstarter viser til koster vel rett over 2k). Det jeg kunne være interessert i å vite mer om er hvorvidt eller hvordan perspektivet et slikt objektiv gir påvirker "stichbarheten"? Jeg tenker at den vide bildevinkelen kanskje kan lage trøbbel med objekter i forgrunnen, har du opplevd dette som et problem eller ikke?

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Det jeg kunne være interessert i å vite mer om er hvorvidt eller hvordan perspektivet et slikt objektiv gir påvirker "stichbarheten"? Jeg tenker at den vide bildevinkelen kanskje kan lage trøbbel med objekter i forgrunnen, har du opplevd dette som et problem eller ikke?

For meg er det ikke et problem. Jeg er 'vidvinkelfrik' og elsker den spesielle effekten.

Fortegningen kan man ikke gjøre noe med, den ER der fordi et objekt nær objektivet blir større enn et lengere bort, og da spesielt på vidvinkler.

Merk at perspektivet blir uendret uansett objektiv en bruker - det blir bare annerledes. Man kan kun endre perspektiv ved at man flytter på seg.

Optikken følger regler etter algoritmer fra fysikk og matematikk.

Dermed kan man korrigere for disse, fordi den geometriske sammenhengen er kjent.

Jeg har et Sigma objektiv på 8mm, et fisheyeobjektiv. Det har i utgangspunktet en ekstrem fortegning. Se bare hvordan man elegant kan fixe et 360° panoramabilde her.

Du må kanskje 'bla' i 'More' - flere bilder, for å kunne se en 360° panostitch.

Enjoy!

Lenke til kommentar

Artige bilder.

Men hvor nyttig er et 8mm objektiv i det daglige? Blir alle bilder "runde i kantene"? Kan man gjøre utsnitt inn mot midten, og få mer normale bilder?

Jeg føler at en god del av bildene tatt med 8mm er spennende og interessante, men mer for spesielt interesserte, eller spesielt bruk..

Hvordan bruker du din?

Tommy

Lenke til kommentar
Men hvor nyttig er et 8mm objektiv i det daglige? Blir alle bilder "runde i kantene"? Kan man gjøre utsnitt inn mot midten, og få mer normale bilder?
utgangspunktet blir bildene runde, og man kan ta et utsnitt som om man har et 28mm objektiv f. eks.

Et 8mm objektiv er et nisjeobjektiv som bare brukes i spesielle sammenhenger. Fotografering av interiøret på en bil f.eks. Oppnå helt spesielle effekter. Ta en titt på lenka i mitt forrige innlegg, og nyt bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...