Gå til innhold

Hvordan endre hele siden på en gang?

Anbefalte innlegg

Har tenke å lage en ny hjemmeside. Men f. eks. (etter jeg har laget siden) finner ut at jeg vil ha enda en knapp i headeren, hvordan kan jeg klare det uten å måtte endre alle sidene manuelt en for en?

Takk for svar (og håper noen skjønner hva jeg mener) :p

Endret av yrjan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PHP!

For å utdype et noe mangelfullt og meningsløst svar: PHP include. (Eller ved bruk av et annet server-side-språk.)

Dette fungerer på den måten at du kun trenger én index-fil (index.php) som inneholder koder som igjen inkluderer andre småfiler med innhold, menyer osv. Dermed har du kun et dokument som fungerer som en slags mal.

Dette krever at serveren din har støtte for PHP. For mer informasjon om dette kan du lete litt i PHP-delen av forumet. :)

Et annet viktig moment er bruken av CSS. Hvis du bruker et eksternt CSS-dokument som styrer alt av utseende er det veldig enkelt å foreta endringer uten å røre HTML-en i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Frames :):p

Håper virkelig det var en spøk.

Man oppfordrer ikke folk til å bruke frames, det er like ille som å oppfordre folk til å ... laste ned et piratprodukt.

EDIT: Noe sånt, ja ...

Endret av DevN
Lenke til kommentar
Har tenke å lage en ny hjemmeside. Men f. eks. (etter jeg har laget siden) finner ut at jeg vil ha enda en knapp i headeren, hvordan kan jeg klare det uten å måtte endre alle sidene manuelt en for en?

Takk for svar (og håper noen skjønner hva jeg mener) :p

Anbefaler at du tar i bruk ASP, eller PHP, ettersom hva din server støtter.

Der kan du gjøre det så enkelt som dette for å inkludere en toppfil:

<?Php include ("filer/toppen.html"); ?>

Veldig enkelt og greit.

Lenke til kommentar

drange_net:

#3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på.

Du med nesten 5000 innlegg burde kunne retninslinjene.

Dei er flokkdyr, vel?

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

Skader vel ikke å stikke innom her for å friske opp hukommelsen litt?

Ontopic: Trådstarter: hva ble det til? :)

Lenke til kommentar
Løsningen er altså å lære seg CSS bruken og legge all formatering der?

Innhold i en fil og formatering i en?

Ja, men det er bare del én av løsningen. Alt som har med utseendet skal i CSS-filen.

Når vi snakker om å få én ny menylenke i menyen, og få det til å vise på alle sidene, uten å måtte endre mer enn én fil, snakker vi om serversidescripting.

Jeg anbefaler deg å lære deg PHP.

Bruker fortsatt frames hvor det er hensiktsmessig.
Per i dag er det svært få områder hvor frames er hensiktsmessig.
Lenke til kommentar
Løsningen er altså å lære seg CSS bruken og legge all formatering der?

Innhold i en fil og formatering i en?

Liten rettelse/oppklaring: Innhold med formatering i form av HTML-koder i HTML-dokumentet og styling og utseende i CSS-fil.

Det vil da si at du skriver skikkelig HTML uten å bry deg om utseendet, mens du etterpå setter deg ned og styler alt sammen med CSS. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Beklager at jeg ikke har fått tid til å svare før.

Har lest igjennom alle svarene og sånn som jeg har skjønt det så bør jeg bruke PHP og CSS.

For å utdype et noe mangelfullt og meningsløst svar: PHP include. (Eller ved bruk av et annet server-side-språk.)

Sånn som dette?

<?Php include ("filer/toppen.html"); ?>

Hvis du bruker et eksternt CSS-dokument som styrer alt av utseende er det veldig enkelt å foreta endringer uten å røre HTML-en i det hele tatt.

Så det er CSS-dokumentet som styrer utseende? Men hva gjør PHP (i dette tilfellet) da?

Ps: Hadde vært fint om en moderator kunne slette alle off topic innleggene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker et eksternt CSS-dokument som styrer alt av utseende er det veldig enkelt å foreta endringer uten å røre HTML-en i det hele tatt.

Så det er CSS-dokumentet som styrer utseende? Men hva gjør PHP (i dette tilfellet) da?

PHP henter fram innholdet.

Lenke til kommentar

PHP henter fram innholdet.

Ok, men trenger jeg å bruke HTML i det hele tatt?

Lenke til kommentar

For å oppklare kva forskjellige språk her gjer:

HTML

...er språket du brukar for å formatere og vise innhald i dokumentet ditt. Ein brukar HTML for å forklare nettlesaren at "her skal du legge ekstra vekt på teksten" eller "her er ei liste".

CSS

...forklarar nettlesaren korleis HTML-dokumentet skal sjå ut (grafikk, fargar, typografi). Ingenting anna enn akkurat dette vert bestemt av stilarket ditt (CSS-fila).

PHP

...er eit kraftig serverside-språk som i ditt tilfelle bør/kan bli brukt til å generere ferdige HTML-dokument. Sett at du har ei enkelt fil som inneheld meny, overskrift og alt det statiske på sida di, og innhaldet lagra i enten ein database eller i eigne små filer. Sistnevnte er lettast i ditt tilfelle. Det du er ute etter er eit skript som genererer komplette sider ut i frå ein variabel du gir til skriptet via adressefeltet som fortel skriptet kva slags innhald (underside om du vil) som skal bli vist.

Sit på jobb akkurat no og orkar ikkje skrive eit slikt skript, men nokon andre kan sikkert gjere det for deg :)

edit:

Grunnleggande CSS

Og til dei tidligare i tråden som prata om frames, her er kvifor du ikkje skal bruke dei, kort fortald.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...