sedsberg Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hva gjør man hvis man vil ha K&N-filter men bilen (m/injection) mangler lufmengdemåler? Har bil uten LFM og om jeg forandrer på lufttemp eller mengde så blir den dauere (grunnet feil blanding). Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) Kaldere luft er bedre, uansett om du har LMM/MAP sensor eller ikke, varmere luft er en annen sak .Biler har vært produsert med kaldluftintak i lange tider selv før inj kom på markede, dette gjeller åpne filter også, volvo hadde jo åpent filter på P1800... Endret 10. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hvis jeg gjør så motoren min får kaldere luft så blir den dauere. Har testa det. var rundt 10 grader ute og jeg så tilfeldigvis at selv om motoren var driftsvarm så henta den luft fra forvarmeren (inntaket over eksosmanifolden). Kald luft må jo være bedre trodde jeg og kopla den om til å ta all luft fra det vanlige inntaket. Tok en tur og når jeg skulle gi gass var det som om noe holdt igjen motoren (MYE dauere). Kopla tilbake luftinntaket og den var normal igjen. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hvilken bil har du?( modell osv) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Biler med forgassermotor er avhengige av varmluft for å unngå ising, I-motorer yter best med kaldluft. Endel I-motorer leveres med forvarming, grunnen aner jeg ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) Bilen er en 1991 Citroën BX14TE med insprøytning. (Bare merket Citroën kan sikkert forklare det meste da men...) Endret 11. juli 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Satte inn "KN" filter i går (de hadde bare Jamex filter ) Jeg har fra før fjernet lyd-demperen på innsuget, resultatet? Lyden!! den er ubeskrivelig merket markant bedring på høyere turtall også (3000rpm og oppover) ser stilig ut også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Kunne vært interresant å se hva som skjedde om jeg satt på et KN (e.l.) luftfilter. Men siden jerg har Citroën så må jeg nok ha en überspesiell slange mellom filteret og.. uhm... den klumpen hvor inspr.dysa og gasspjeldet sitter. Drøssevis av diverse vakum og lufteslanger mellom originalfilteret og motoren som jeg også må få gjort noe med da. Får man sånne "universal slanger" for å få festa filtre på u-standard biler? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Kan du ta et bilde av selve motoren? hadde gjort det enklere å svare på spørsmålet Edit: Sjekka opp litt om Citroën BX14TE den har en 1,4L motor på 70hk, men finner ikke mye info om den... Endret 13. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 74HK er det i min (55kW). Er en versjon til med ca. 50kW. Skal prøve å få tatt bilde av motor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Bilde av nesten lik motor. Her er forskjellene: 6. Carburettor: Her sitter gasspjeld m/insprøytningsdyse istedet. 7. Fuel Pump: Denne sitter i tanken istedet. 16. Winter/summer lever: Denne er automatisk styrt av en termostat i luftinntaket. Har ikke tilgang på ordentlig kamera. Bedre å scanne fra ei bok og forklare forskjellene da. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Ah det forklarer litt.. Du har noe som heter Throttle Body Injection, TBI er en mellomting mellom en forgasser og en ekte injection motor, men er Air Cleanern den samme som på bildet? eller er det en egen boks? Ser omentrent slik ut Endret 14. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Japps! Der har du innsprøytninga mi! Air cleaner/luftfilter etc. er allurat som på bildet jeg posta. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Aka mono-jet- eller monopoint-innsprøytning Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det går nok ikke ann å ha KN filter på din motor, fordi du har et "pass throug" filter, det vil si at det er lukket i begge endene. Den eneste måten du kan få montert et KN filter på er å fjerne filteret inni luftfilterboksen, fjerne varmluftblande ventilen og sette et KN filter på enden av slangen.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det jeg kunne gjort var å fjerne hele boksen til luftfilteret, fjerne "slangen" som går fra filter til "forgasser" (den ovale svarte saken med noen slanger på), fjerne slangen fra filter til forvarmerspjeldsaken og sette et universalt KN-filter rett på "forgasseren". Dette vil ikke funke da filteret vil stå opp av panseret. Derfor tenkte jeg en slange fra "forgasser" og til et sted med kald luft. Hovedproblemet er jo at "chippen" ikke vet at motoren får mere luft/kald luft (kald luft=mere luft(O2)). Føler jeg har Lada-injection. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Siden den har en "dum" injetion (no pun intended) så er eneste måten å kompensere den økte luftmengden er å skru opp brenselmengden ellers får du for mager blanding, men hva motoren synes om dette er en annen sak, har absolutt ikke peiling på TBI, annet en hvordan det funker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Skal jeg "skru opp" bensinmengden må jeg reprogrammere ECU-en. Tror jeg dropper det.. hehe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå