Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

erfaringer med KN luftfilter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kaldere luft er bedre, uansett om du har LMM/MAP sensor

eller ikke, varmere luft er en annen sak .Biler har vært

produsert med kaldluftintak i lange tider selv før inj kom på

markede, dette gjeller åpne filter også, volvo hadde jo åpent

filter på P1800...

 

b20step2_400.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Hvis jeg gjør så motoren min får kaldere luft så blir den dauere. Har testa det.

 

var rundt 10 grader ute og jeg så tilfeldigvis at selv om motoren var driftsvarm så henta den luft fra forvarmeren (inntaket over eksosmanifolden). Kald luft må jo være bedre trodde jeg og kopla den om til å ta all luft fra det vanlige inntaket. Tok en tur og når jeg skulle gi gass var det som om noe holdt igjen motoren (MYE dauere). Kopla tilbake luftinntaket og den var normal igjen.

Lenke til kommentar

Kunne vært interresant å se hva som skjedde om jeg satt på et KN (e.l.) luftfilter. Men siden jerg har Citroën så må jeg nok ha en überspesiell slange mellom filteret og.. uhm... den klumpen hvor inspr.dysa og gasspjeldet sitter. Drøssevis av diverse vakum og lufteslanger mellom originalfilteret og motoren som jeg også må få gjort noe med da. Får man sånne "universal slanger" for å få festa filtre på u-standard biler?

Lenke til kommentar

Ah det forklarer litt.. Du har noe som heter Throttle Body Injection,

TBI er en mellomting mellom en forgasser og en ekte injection

motor, men er Air Cleanern den samme som på bildet? eller

er det en egen boks?

 

Ser omentrent slik ut

TBI.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Det går nok ikke ann å ha KN filter på din motor, fordi

du har et "pass throug" filter, det vil si at det er lukket i begge endene.

Den eneste måten du kan få montert et KN filter på er

å fjerne filteret inni luftfilterboksen, fjerne varmluftblande ventilen

og sette et KN filter på enden av slangen..

Lenke til kommentar

Det jeg kunne gjort var å fjerne hele boksen til luftfilteret, fjerne "slangen" som går fra filter til "forgasser" (den ovale svarte saken med noen slanger på), fjerne slangen fra filter til forvarmerspjeldsaken og sette et universalt KN-filter rett på "forgasseren". Dette vil ikke funke da filteret vil stå opp av panseret. Derfor tenkte jeg en slange fra "forgasser" og til et sted med kald luft.

 

Hovedproblemet er jo at "chippen" ikke vet at motoren får mere luft/kald luft (kald luft=mere luft(O2)).

 

Føler jeg har Lada-injection. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Siden den har en "dum" injetion (no pun intended) så er eneste måten å kompensere den økte luftmengden er å skru opp brenselmengden ellers får du for mager blanding, men hva motoren synes om dette

er en annen sak, har absolutt ikke peiling på TBI, annet en hvordan

det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...