neph Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 vil et slikt filter som jo slipper til mere luft til motoren enn originalt føre til kortere levetid eller mer bensinforbruk? Og hvor skaffer man dette luftfilteret, på vanlige verksteder? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Ned med bensinforbruk (lite sannsynling at det er noen vesentlig forskjell) på grunn av mindre motstand... Ikke noe kortere levetid vil jeg tro Bilutstyrsforretninger som Bilxtra, Bilmateriell og sånn selger disse Lenke til kommentar
neph Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 ok, med andre ord ingen grunn til å la vær å kjøpe, men passer disse luftfilterene til alle biler, må man gjøre noen modifikasjoner? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Du får stort sett et kit som passer rett på din bil, hvis ikke vet selger om en som ikke er for mye jobb å tilpasse... Ingen grunn til ikke å kjøpe... Bare et stort pluss for råere lyd Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 vil et slikt filter som jo slipper til mere luft til motoren enn originalt føre til kortere levetid eller mer bensinforbruk? Fører til kortere levetid på motoren hvis du slurver med skifting av olja som filtert må ha for å stoppe støvpartikler. Lenke til kommentar
neph Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 vil et slikt filter som jo slipper til mere luft til motoren enn originalt føre til kortere levetid eller mer bensinforbruk? Fører til kortere levetid på motoren hvis du slurver med skifting av olja som filtert må ha for å stoppe støvpartikler. den tok jeg ikke, hva har motorolja med luftfilteret å gjøre? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 den tok jeg ikke, hva har motorolja med luftfilteret å gjøre? Ingen som sa noe om motorolje. K&N-filter bruker olje for å fange opp støv og andre partikkler i lufta. Olja sprayes på selve filteret. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Husk å sørge for god tilgang på kald luft, ellers risikerer du at motoreffekten faktisk går ned. Originalt har luftfilterboksen et luftinntak som henter kald luft. Tar du bort denne til fordel for et åpent filter kan det hende du får varmere luft fra motorrommet. Legg opp et par fleksirør fra fronten, foran radiatoren og opp mot filteret. Bruker du den oroginale boksen med innsatsfilter, bør du vurdere å borre et ekstra hull i bunn av boksen å lede inn ekstra kald luft. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg ville da strekt slanger framover og lagt filteret der det er plass, helst ved siden av/litt forran radiator, eller lenger ned ved evt. luftinntak i fronten Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 den tok jeg ikke, hva har motorolja med luftfilteret å gjøre? Ingen som sa noe om motorolje. K&N-filter bruker olje for å fange opp støv og andre partikkler i lufta. Olja sprayes på selve filteret. Nå vet ikke jeg hva slags bil du har, men på enkelte biler som har luftmengdemåler (LMM) så må en også passe på at det ikke er for mye olje på filteret. Sensorelementet i LMM'en kan bli ødelagt av oljen. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Oljen ødelegger IKKE sensoren, KN har testet dette grundig. LMM er ikke en sensor men en mekanisk måler, som enten består av et skråstilt spjeld eller en "propell" som snurrer rundt og måler lufthastigheten, som også kombineres med en ekstern temp sensor for å kompensere for densiteten på kald/varm luft Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Oljen ødelegger IKKE sensoren, KN har testet dette grundig. LMM er ikke en sensor men en mekanisk måler, som enten består av et skråstilt spjeld eller en "propell" som snurrer rundt og måler lufthastigheten, som også kombineres med en ekstern temp sensor for å kompensere for densiteten på kald/varm luft feil. Volvo 440 1,7i har 5-6 syltynne tråder.. noe som kan bli ødelagt av olje. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 http://www.knfilters.com/faq.htm Ta en titt her-----^ Når det gjeller Volvo 440 så selger ikke KN filter til disse (med mindre du kjøper et universal filter og slange og "koker" noe i hop selv) Lenke til kommentar
saab9000 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Får man kn filter til saab 9000? Hvor mye hjelper det egentlig? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Her er det en missforståelse ute å går. Oljestøv ødelegger IKKE en luftmengdemåler, den har en fjærbelastet mekanisk klaff. MEN, har bilen din LUFTMASSEMÅLER er det anderledes. Luftmassemålere har en tynn hetetråd eller en film av flere tråder. Disse har ikke godt av olje. Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Her er det en missforståelse ute å går. Oljestøv ødelegger IKKE en luftmengdemåler, den har en fjærbelastet mekanisk klaff. MEN, har bilen din LUFTMASSEMÅLER er det anderledes. Luftmassemålere har en tynn hetetråd eller en film av flere tråder. Disse har ikke godt av olje. Måling av masse er jo en slags måling av mengde det også (derfor er det ikke helt feil å si luftmengdemåler), men det er mer presist å si luftmassemåler. Det er som du sier de film/trådbaserte som er utsatt. De 'gamle' mekaniske typene har ikke problemer. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Måling av masse er jo en slags måling av mengde det også (derfor er det ikke helt feil å si luftmengdemåler), men det er mer presist å si luftmassemåler. Det er som du sier de film/trådbaserte som er utsatt. De 'gamle' mekaniske typene har ikke problemer. Jo, det er helt feil. Hele poenget med en luftmassemåler er å måle luftmassen, ikke luftmengden. Men så er jeg bilmekaniker, så det er avgjørende for å ha begrepende rett for å vite hva det er snakk om. Det er jo tross alt to komponenter uten noen som helst likheter i oppbygging. Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jo, det er helt feil. Hele poenget med en luftmassemåler er å måle luftmassen, ikke luftmengden. Men så er jeg bilmekaniker, så det er avgjørende for å ha begrepende rett for å vite hva det er snakk om. Det er jo tross alt to komponenter uten noen som helst likheter i oppbygging. Er med på at det er ganske vanlig å kalle den 'gamle' mekaniske typen hvor en måler volum/trykk på plata som blir presset av luften luftmengdemåler og den nyere typen luftmassemåler som måler luftvekt pr tidsenhet feks gram/sek ved hjelp av film/trådsensor. Hvis jeg skal være litt kverulant så er ikke ordet mengde knyttet til en bestemt enhet vekt, volum etc. Hvis du slår opp på ordet mengde i en ordbok så er det kun relatert til antall av noe. Derfor kan en ikke si at måling av luftmasse ikke har noe med måling av luftmengde. Hvis du gjør et kjapt google søk på ordet luftmengdemåler, f.eks (noen i samme bransje som deg): http://www.trimchip.com/test/tekniske%20ar...0av%20LMM.shtml Så ser en at mange bruker ordet masse og mengde om hverandre (uten at det nødvendigvis er en god ting da...) Men tilbake til tema så er vi vel uansett enige om at det er filmtypen som er utsatt for potensielle problemer med oljebaserte luftfiltre. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Joda, det er både journalister og mekanikere som ikke klarer å holde begrepene adskilt ja Lenke til kommentar
notarget Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 ok, med andre ord ingen grunn til å la vær å kjøpe, men passer disse luftfilterene til alle biler, må man gjøre noen modifikasjoner? .:: Finn ditt KN-filter her ::. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå