Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

erfaringer med KN luftfilter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vil et slikt filter som jo slipper til mere luft til motoren enn originalt føre til kortere levetid eller mer bensinforbruk?

Fører til kortere levetid på motoren hvis du slurver med skifting av olja som filtert må ha for å stoppe støvpartikler.

Lenke til kommentar
vil et slikt filter som jo slipper til mere luft til motoren enn originalt føre til kortere levetid eller mer bensinforbruk?

Fører til kortere levetid på motoren hvis du slurver med skifting av olja som filtert må ha for å stoppe støvpartikler.

den tok jeg ikke, hva har motorolja med luftfilteret å gjøre?

Lenke til kommentar

Husk å sørge for god tilgang på kald luft, ellers risikerer du at motoreffekten faktisk går ned. Originalt har luftfilterboksen et luftinntak som henter kald luft. Tar du bort denne til fordel for et åpent filter kan det hende du får varmere luft fra motorrommet. Legg opp et par fleksirør fra fronten, foran radiatoren og opp mot filteret. Bruker du den oroginale boksen med innsatsfilter, bør du vurdere å borre et ekstra hull i bunn av boksen å lede inn ekstra kald luft.

Lenke til kommentar
den tok jeg ikke, hva har motorolja med luftfilteret å gjøre?

Ingen som sa noe om motorolje. ;)

K&N-filter bruker olje for å fange opp støv og andre partikkler i lufta. Olja sprayes på selve filteret.

Nå vet ikke jeg hva slags bil du har, men på enkelte biler som har luftmengdemåler (LMM) så må en også passe på at det ikke er for mye olje på filteret. Sensorelementet i LMM'en kan bli ødelagt av oljen.

Lenke til kommentar

Oljen ødelegger IKKE sensoren, KN har testet dette

grundig. LMM er ikke en sensor men en mekanisk

måler, som enten består av et skråstilt spjeld eller en "propell"

som snurrer rundt og måler lufthastigheten, som også kombineres

med en ekstern temp sensor for å kompensere for densiteten på

kald/varm luft

Lenke til kommentar
Oljen ødelegger IKKE sensoren, KN har testet dette

grundig. LMM er ikke en sensor men en mekanisk

måler, som enten består av et skråstilt spjeld eller en "propell"

som snurrer rundt og måler lufthastigheten, som også kombineres

med en ekstern temp sensor for å kompensere for densiteten på

kald/varm luft

feil.

Volvo 440 1,7i har 5-6 syltynne tråder.. noe som kan bli ødelagt av olje.

Lenke til kommentar

Her er det en missforståelse ute å går. Oljestøv ødelegger IKKE en luftmengdemåler, den har en fjærbelastet mekanisk klaff. MEN, har bilen din LUFTMASSEMÅLER er det anderledes. Luftmassemålere har en tynn hetetråd eller en film av flere tråder. Disse har ikke godt av olje.

Lenke til kommentar
Her er det en missforståelse ute å går. Oljestøv ødelegger IKKE en luftmengdemåler, den har en fjærbelastet mekanisk klaff. MEN, har bilen din LUFTMASSEMÅLER er det anderledes. Luftmassemålere har en tynn hetetråd eller en film av flere tråder. Disse har ikke godt av olje.

Måling av masse er jo en slags måling av mengde det også (derfor er det ikke helt feil å si luftmengdemåler), men det er mer presist å si luftmassemåler. Det er som du sier de film/trådbaserte som er utsatt. De 'gamle' mekaniske typene har ikke problemer.

Lenke til kommentar
Måling av masse er jo en slags måling av mengde det også (derfor er det ikke helt feil å si luftmengdemåler), men det er mer presist å si luftmassemåler. Det er som du sier de film/trådbaserte som er utsatt. De 'gamle' mekaniske typene har ikke problemer.

Jo, det er helt feil. Hele poenget med en luftmassemåler er å måle luftmassen, ikke luftmengden. Men så er jeg bilmekaniker, så det er avgjørende for å ha begrepende rett for å vite hva det er snakk om. Det er jo tross alt to komponenter uten noen som helst likheter i oppbygging.

Lenke til kommentar
Jo, det er helt feil. Hele poenget med en luftmassemåler er å måle luftmassen, ikke luftmengden. Men så er jeg bilmekaniker, så det er avgjørende for å ha begrepende rett for å vite hva det er snakk om. Det er jo tross alt to komponenter uten noen som helst likheter i oppbygging.

Er med på at det er ganske vanlig å kalle den 'gamle' mekaniske typen hvor en måler volum/trykk på plata som blir presset av luften luftmengdemåler og den nyere typen luftmassemåler som måler luftvekt pr tidsenhet feks gram/sek ved hjelp av film/trådsensor.

Hvis jeg skal være litt kverulant :yes: så er ikke ordet mengde knyttet til en bestemt enhet vekt, volum etc. Hvis du slår opp på ordet mengde i en ordbok så er det kun relatert til antall av noe. Derfor kan en ikke si at måling av luftmasse ikke har noe med måling av luftmengde.

 

Hvis du gjør et kjapt google søk på ordet luftmengdemåler, f.eks (noen i samme bransje som deg):

http://www.trimchip.com/test/tekniske%20ar...0av%20LMM.shtml

Så ser en at mange bruker ordet masse og mengde om hverandre (uten at det nødvendigvis er en god ting da...)

 

Men tilbake til tema så er vi vel uansett enige om at det er filmtypen som er utsatt for potensielle problemer med oljebaserte luftfiltre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...