Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan få bedre internett tilgang

Anbefalte innlegg

Jeg har internett, men uheldigvis for meg er det kjæresten til mora mi som abonnerer på internett fra NGT, så han oppfører seg som en diktator....Har alltid vert slik at jeg faller av internett etter en dag eller 2.....Slik at jeg må ned å stappe inn tp ledningen igjen eller så er det andre grunner til at jeg faller av internett...

Denne uken har det vært slik at jeg får kun komme på internett mellom 1530 og 2130....Meninga var egentlig sikkert å begrense internett tilgangen til lillebroren min, men dusten tok meg og med i samme slengen...Når jeg ikke kommer på internett så står det "Connecting to www.vg.no" og etter en stund kommer beskjeden "connection timed out".

Så jeg spør om hjelp på hvordan jeg kan unngå dette? jeg klarer å logge meg inn i routeren og jeg tror jeg klarer å åpne en port til meg selv. Men jeg klarer ikke å komme på nett ved å bruke den porten jeg åpner og bruke manuell proxy configuration i firefox....kommer bare beskjed om å skjekke proxy konfigurasjonene mine...

Jeg bruker port 11111, kun http-proxyen og jeg har prøvd både den externe ip'n og ip'n til dataen min....

Hvis jeg skriver 192.168.1.1 i firefox så kommer jeg til login siden til SMC-Networks. Kanskje det er her man kan begrense tilgangen til nettet?

Men uansett, hvis jeg klarer å åpne en port i routeren....skal jeg da kunne komme på internett? jeg er desperat for jeg er dridlei av at kjæresten til mora mi kødder med meg....

Endret av gerri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva kjæresten til moren din har gjort for å sperre deg ute fra Internet. Siden du har NGT, har du sikkert en ruter fra dem allerede. Men med tanke på at du også nevner at du får opp en web-side til en SMC-enhet på 192.168.1.1 har du helt sikkert en ruter til.

Jeg vil tippe at Internet-tilgangen din er sperret nettopp i SMC-ruteren. Hvordan det er gjort, er ikke godt å si uten litt nærmere testing, men kanskje så enkelt som å nekte IP-en til din PC tilgang.

<her blir det kjeft å få>

Du kan prøve å skifte din egen IP-adresse og se om det hjelper. eller du kan koble deg direkte opp mot Netopia-ruteren for å få tilgang til Internet. Eventuelt må du logge deg inn i SMC-ruteren og se mer nøye på hvordan reglene i brannmuren er satt opp.

</her blir det kjeft å få>

Jeg nekter å gå inn i detaljer på hva du skal gjøre fordi at du har blitt sperret ute fra Internet er nesten helt sikkert med en _god_grunn. Det er sjelden vi får høre halvparten av historien om hvorfor foreldre/samboere/kjærester (whatever) vil begrense nettilgangen til sine kjære ;) Så tenker du fornuftig, tar du dette opp med kjæresten til mora di på et riktig tidspunkt og det vil sikkert løse seg. I lengden kommer du garantert best ut av det på den måten, tro meg. Been there, done that.

Lenke til kommentar

skulle gjerne hatt passord til smc-siden.....Så lenge det er 2 routere så er det vel umulig å få ubegrensa tilgang til internett, med mindre jeg klarer å få tak i passordet til smc-siden (192.168.1.1). har prøvd standard passordene men de funker seff ikke....

for noen måneder siden hadde jeg omtrent det samme problemet....var uten internett i 10dager. han sa internett ikke funka , men jeg såg på routerenat den funka så jeg gjemte routeren og sa at hvis jeg ikke fikk internett så skullle ikke han få internett. Han ville få routeren tilbake hvis jeg fikk internett. Han nekta og det gikk så langt at når jeg arbeida kveldskift på jobben min, så stjal han pcen min og flytta midlertidig til en kamerat for 1 dag....så snakka mor mi me kjæresten sin og eg fekk internett igjen

Lenke til kommentar

Er det Wlan på routeren kan du kjøpe et trådløst nettverkskort eller USB sak.

Han typen til morra di virker litt ustabil. Men gi han litt pepper, Får du tilgang til routeren så sperr hans ip eller noe sånt.

Ellers finnes det alltids trojaner som tar seg av biffen. Med keylogger osv. kan du lett få tak i passordet til routern hvis han mekker mye inne i router settings.

OK dette var kanskje litt på kanten. Men prat med morra di, si åssen han oppfører seg etc. Kanskje du kan få ditt eget ADSL abonnoment, eller oppgradere linja og dele den opp, hvis linja er feks 4mb så kan du få 2mb og han idioten få 2mb.

Hvis det ikke er innebygd har du jo diverse linux distroer. ClarkConnect, SmoothWall, SMEserver, de skal ha ratelimiter, ja Windows 2003 server også for den saks skyld.

Edit: leif

Edit2: hvor gammel er du forresten?

Edit3:(uff, så mange edits) Finnes vel universal passord, ihvertfall til NGT sine netopia routere. Som ihvertfall fungerer over telnet.

Endret av BKB
Lenke til kommentar
han sa internett ikke funka , men jeg såg på routerenat den funka

hvordan kan du se på routeren at internett fungerer? det kan være mange grunner

til at internett ikke fungerer, og at lyset på routeren lyser, betyr ikke at det fungerer.

så her kan du ha tatt feil.

så jeg gjemte routeren og sa at hvis jeg ikke fikk internett så skullle ikke han få internett. Han ville få routeren tilbake hvis jeg fikk internett.

ærlg talt. gjemme routeren fordi du tror han sperrer deg ute? det var rett igjennom

barnslig. og derom dere har et anstrengt eller dårlig forhold fra før, ble det hvertfall

ikke bedre med dette.

det mest åpenbare du bør gjøre her er å flytte ut. hverken du, din mor eller kjæresten

hennes har godt av at det er slik. og dersom du er gammel nok til å ha jobb og ikke

minst kveldskift bør du også ha behov for å ha noe eget? uansett, enten det er han

eller du som er drittsekken, bør dere hvertfall slutte med småkrangling og egling(gjemming av router og pc osv) og heller ta en oppvask og bli ferdig med det.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

til at internett ikke fungerer, og at lyset på routeren lyser, betyr ikke at det fungerer.

NGT har som regel netopia routere, og der blinker "DSL traffic" og "Ethernet traffic" når det er aktivitet, sånn kan han se om det er liv i linja.

Greit, jeg kom kanskje med barnslige idèer i forgje post, men når jeg hører om sånne folk(typen til morra hans) gløder det faenskap i øya mine ass. Og jeg hadde ikke latt han komme unna med sånn dritt uten å få servert noe tilbake.

Lenke til kommentar

klarer fint å logga inn på netopia 3351 routeren....Men tror nok at det er en router til for jeg har jo åpna en port i netopia ruteren og satt firefox på manuell proxy server....og fremdeles no internett etter 2130 og fram til 1530....skriver jeg 192.168.1.1 så kommer jeg til enda en nye router, smc-networks

Hehe.....jeg satte pcen min idag til å ha samme ip som dataen til kjæresten til mora mi....

10min senere var tp ledningen min dratt ut

han er egentlig ganske kul han kjæresten til mora mi men når det gjelder internett så er han en "dust" for å si d mildt...Selv om abonnentet står på hans navn, så kan han ikke nekte meg internett for det...jeg har like mye rett til internett som han..Uheldigvis for meg så klarte han å få tak i adsl over telefon linja rett før jeg ble lærling å tjente peng selv...Jeg sa til mora mi en gang at jeg kan få tak i eget adsl abonnent når jeg blir lærling...Men seff må vel kjæresten hørt det og bestilt det med en gang slik at telefonlinja ble opptatt....

LYSE skal kanskje bygge ut fiber-bredbånd der hvor jeg bor....Hvis de gjør det så skal jeg skaffe meg lyse internett....Hvis ikke, så må jeg skaffe meg en ny telefonlinje, nytt telefon abonnent og adsl abonnent hvis jeg ikke vil ha delt internett med kjæresten til mora mi

Endret av gerri
Lenke til kommentar

sikker på at han ikke lar all trafikken gå igjennom pcen hans, og at han bruker software for å sperre/begrense hastigheten?

Uansett burde du/dere slutte å rusle rundt grauten. ta en prat med fyrn, kom til en ordning.

Edit: leste edit'en din nå. Man må ikke ha telefon linje for å få egen dsl, men det må bli lagt opp egen linje. Dette blir vel gjort for noen hundrelapper av leverandøren.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

NGT har som regel netopia routere, og der blinker "DSL traffic" og "Ethernet traffic" når det er aktivitet, sånn kan han se om det er liv i linja.

Greit, jeg kom kanskje med barnslige idèer i forgje post, men når jeg hører om sånne folk(typen til morra hans) gløder det faenskap i øya mine ass. Og jeg hadde ikke latt han komme unna med sånn dritt uten å få servert noe tilbake.

det med barnslighet var ikke rettet til deg, men til trådstarter ;)

og eg har selv hatt nextgentel, og netopia. og i de ytterst

få tilfellene internett ikke har fungert, har fortsatt ethernet og dsl

lampa blinka. det kan med andre ord fortsatt være problem med

nextgentel, selv om man har trafikk som går igjennom. :yes:

Lenke til kommentar

det med barnslighet var ikke rettet til deg, men til trådstarter ;)

og eg har selv hatt nextgentel, og netopia. og i de ytterst

få tilfellene internett ikke har fungert, har fortsatt ethernet og dsl

lampa blinka. det kan med andre ord fortsatt være problem med

nextgentel, selv om man har trafikk som går igjennom. :yes:

Jepp jepp. Trudde heller ikke at det var retta til meg, men jeg kritiserte meg sjøl litt :thumbup:

Lenke til kommentar

ok.....for 5min så gadd jeg ikke dette skuespillet lenger, jeg snakka me fyren og nå er jeg online igjen....er bare lillebroren min som kan kun komme på nett mellom 1530 og 2130.....

jau, det skader ikke å kommunisera

Endret av gerri
Lenke til kommentar
ok.....for 5min så gadd jeg ikke dette skuespillet lenger, jeg snakka me fyren og nå er jeg online igjen....er bare lillebroren min som kan kun komme på nett mellom 1530 og 2130.....

jau, det skader ikke å kommunisera

Bra at det ordna seg da. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...