Gå til innhold

2 RAMDACs på bbATI Radeon 8500LE?

vebwa

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-08-05 15:10, Julia skrev:

Adapteren fra komplett ser slik ut som på bildet, men utgangen på ati kortet, mangler de 4 hullene på den ene siden...der er det kun den streken

Hmmmm... merkelig jeg mener å huske at jeg har slike hull på mitt kort. (Dette skal jeg sjekke rett etter jobben idag)

I tillegg, hvis du ser bilde nr. 2 på denne linken som er et review av BBA 8500LE kort, så ser du tydelig at det er slike huller på dette kortet også.

http://solidhardware.com/sn/r8500/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig, jeg er 100% sikker på at de ati-kortene som er LE med 64mb ram hos pcmax ikke har de 4 hullene. Jeg vet at en venn av meg har kjøpt kortet sitt der, han har bare en skjerm, så han beholdt kortet, men det er kjipt hvis du har kjøpt kortet der, og fått høre det er dvi, også kommer du hjem og har adapteren din klar også fungerer det ikke. Kanskje det er derfor kortet bare koster en tusenlapp, fordi ati selger unna feilvarer?

Lenke til kommentar

Gir tilbakemelding ang. om det er hull eller ei på mitt kort om en time eller to :smile:

Dersom disse hullene mangler er det nok det som kalles en DVI-D kontakt som ikke leverer de analoge signalene som tydeligvis kommer gjennom disse 4 hullene. I såfall vil det sikkert likevel fungere på en LCD skjerm med DVI inngang, men ikke på 2 CRT skjermer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 15:42, Julia skrev:

Merkelig, jeg er 100% sikker på at de ati-kortene som er LE med 64mb ram hos pcmax ikke har de 4 hullene. Jeg vet at en venn av meg har kjøpt kortet sitt der, han har bare en skjerm, så han beholdt kortet, men det er kjipt hvis du har kjøpt kortet der, og fått høre det er dvi, også kommer du hjem og har adapteren din klar også fungerer det ikke. Kanskje det er derfor kortet bare koster en tusenlapp, fordi ati selger unna feilvarer?

Skal jeg være ærlig, syns jeg du går en smule langt her. Du sier nærmest rett ut at pcmax selger produkter som ikke er "real stuff".

Har sett på noen av de andre innleggene dine, og fått med meg at du bruker navnene Julia og Roella.

(samme email på begge to, så vanskelig var det ikke...)

Du har da spurt ganske mye om dette kortet i en god stund bare for å kjøre 2 skjermer i windows. Og jeg kan si det slikt, at ATi ikke lager noe fake eller feilvare. Selv om noen bilder på nettet viser XX, vil ikke det si at alle kort av den typen skal være XX. De kan være XY f.eks. Har du noen gang sett to prikk like bilmodeller? De har alltid noe som skiller dem, selv om de er fra samme år og samme modell. Kanskje en merkelig måte å sammenligne dette på, men jeg syns du tar litt i når du sier at en butikk selger ting som er feilvare, når dem ikke er det.

At ATi har valgt å lage kortene med en merkelig for for DVI er ikke dems problem. Det er heller brukerens problem og DU burde sjekket kortet FØR du kjøpte det om det var den utgaven med DVI du ønsket.

Selgeren kunne ikke vite at du skulle ha DVI-I eller DVI-D. Begge DVI dingsene er DVI, men på hver sin måte. Har ikke du et Daytona kort også? Synes jeg leste det i et av postene dine...

At du ikke får 2 skjermer på en gang på det kortet er jo merkelig, da det er innebygget i kjernen.

Kanskje problemet ditt heller befinner seg foran tastaturet? No offense, men virker som du ikke helt vet hva du driver med når du har slitt med dette i ganske lang tid...

S-Blazer

[ Denne Melding var redigert av: S-Blazer på 2002-08-06 00:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 23:55, S-Blazer skrev:

Quote:

Den 2002-08-05 15:42, Julia skrev:

Skal jeg være ærlig, syns jeg du går en smule langt her. Du sier nærmest rett ut at pcmax selger produkter som ikke er "real stuff".

Har sett på noen av de andre innleggene dine, og fått med meg at du bruker navnene Julia og Roella.

(samme email på begge to, så vanskelig var det ikke...)

Du har da spurt ganske mye om dette kortet i en god stund bare for å kjøre 2 skjermer i windows. Og jeg kan si det slikt, at ATi ikke lager noe fake eller feilvare. Selv om noen bilder på nettet viser XX, vil ikke det si at alle kort av den typen skal være XX. De kan være XY f.eks. Har du noen gang sett to prikk like bilmodeller? De har alltid noe som skiller dem, selv om de er fra samme år og samme modell. Kanskje en merkelig måte å sammenligne dette på, men jeg syns du tar litt i når du sier at en butikk selger ting som er feilvare, når dem ikke er det.

At ATi har valgt å lage kortene med en merkelig for for DVI er ikke dems problem. Det er heller brukerens problem og DU burde sjekket kortet FØR du kjøpte det om det var den utgaven med DVI du ønsket.

Selgeren kunne ikke vite at du skulle ha DVI-I eller DVI-D. Begge DVI dingsene er DVI, men på hver sin måte. Har ikke du et Daytona kort også? Synes jeg leste det i et av postene dine...

At du ikke får 2 skjermer på en gang på det kortet er jo merkelig, da det er innebygget i kjernen.

Kanskje problemet ditt heller befinner seg foran tastaturet? No offense, men virker som du ikke helt vet hva du driver med når du har slitt med dette i ganske lang tid...

S-Blazer

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: S-Blazer på 2002-08-06 00:19 ]</font>

Nå vet ikke jeg helt hva jeg driver med foran tastaturet mitt, men jeg skriver et svar allikevel:

Når man glemmer sitt passord, og ikke gidder retrieval, så er det like greit å registrere nytt syns jeg. Har liksom ikke noe "merkenavn" eller et kjempesmart nick jeg vil beskytte, dermed opprettet jeg hurtig et nytt brukernavn. Som du også har sett har jeg ikke forsøkt å skjule at jeg har registrert begge, jeg har faktisk bevisst benyttet meg av den samme mailadressen, noe alle kan se. Slik at man kan kontakte meg via mail hvis det er ønskelig, mange gidder ikke engang oppgi sin mail, det syns jeg er irriterende noen ganger.

Jeg har ikke sagt noe som helst negativt rett ut om pcmax's produkter...om det oppfattes som at jeg nærmest har gjort det, kan jeg jo forstå det, men legg merke til at spørsmålstegnet i innlegget du refererer til bekrefter at det kun var en teori. Som en ivrig forum-bruker vet du at veldig ofte finnes det mennesker i samme situasjon, eller liknende, og meningen med det var å få andres meninger på det. Og du kommer med kritikk, men så konstruktiv som din kritikk er, fint satt opp, med avsnitt, så kan jeg beklage at det jeg har skrevet er blitt oppfattet som at jeg sier pcmax selger dårlige varer.

Det er også riktig at jeg har spurt veldig mye rundt disse tingene, og jeg føler meg ikke skyldig av den grunn. Det er et forum, og jeg har ikke gitt meg før jeg har fått svar på alt jeg lurer på. Kanskje bruker jeg litt lengre tid enn deg på å forstå ting.

Bruk litt tid på å klekke ut et fint innlegg om det da, om hvor dumme mennesker kan bli, at alle skulle vært som deg osv...?

Virker som om det er det du vil si. "Et sted må man starte" er det noe som heter, og med det mener jeg at kunnskap er ikke noe man blir født med, men noe man må tilegne seg...

Lenke til kommentar

Dette er ikke noen slags support forum (Mener å huske at mange har sagt dette før meg..),

så om du venter på at noen skal gi deg svar og ingen har gitt deg noe perfekt svar, ville jeg si det er pga:

1) De vet ikke svaret

2) Ingen har lyst til å si svaret da man skjønner at her har man å gjøre med en person som aldri lærer det man prøver å lære bort...

3) Fant ikke på noe vettug å skrive her :/

Og har du prøvd å sjekke på andre forum? Kanskje noen som vet mer om dette på Rage3D sitt forum, eller du kan prøve http://www.aselabs.com der har de i allefall en ganske fin review av et Radeon8500 LELE kort. (den du kjøpte?)

Vel, nå har jeg i allefall gitt deg "support", så nå er det opp til deg og det du har mellom ørene å utforske de nettstedene.

Lykke til!

S-Blazer

Lenke til kommentar

Synes nå det har vært nyttig at Julia har vært litt aktiv i denne tråden. B.la dette med vennens kort kjøpt hos pcmax ikke hadde de 4 hullene for analog signaler på DVI pluggen. Nå vet jo ikke jeg om dette er oppspinn, men jeg ser ikke poenget med at noen skal bløffe om dette. Heldigvis viste det seg at mitt kort som også er kjøpt hos pcmax har disse 4 hullene for de analoge signalene. Ut i fra dette vet jeg da at en slik adapter vil passe inn i kontakten. (om det videre vil virke gjenstår og se). Jeg har forsøkt å søke etter info på rage3d og alt.comp.periphs.videocards.ati på usenet, men her regjerer det nok også bare en masse "synse" svar. Julia besvarte ihvertfall med hard facts, da han/hun fysisk hadde opplevd at adapteren ikke passet inn på dette bestemte 64mb 8500LE kortet. Naturligvis trodde Julia dette gjalt alle de tilsvarende 64mb 8500LE kortene pcmax solgte, og ga meg et svar ut i fra dette.

Det som sannsynligvis kan se ut som hovedproblemet er lotto tilstandene når det gjelder 8500LE og OEM. Noen av disse blir solgt med DVI adapter og andre uten. Noen har DVI som passer med DVI-I adapter, noen har en særere DVI utgang?. Noen kommer med 3.3ns ram, andre med 3.6, 4 eller 5ns ram.

Ihvertfall konkluderer jeg med at dette ligger til grunn for det som ser ut som en uendelig rekke "synse" svar rundt om kring på nettet med sprikende forklaringer.

Lenke til kommentar

For dem som måtte lure på hva utfallet ble , så har jeg nå dristet meg til å kjøpe en DVI -> VGA adapter. Denne fikk jeg forøvrig til 150,- i en lokal computer sjappe i stavanger.

Guess what, det funker som bare rakkeren :smile:

Og det er tydeligvis 2 ramdac'er på kortet også, i og med at jeg kjører forskjellig refresh rate på skjermene.

Dette var altså det "billig" kortet de selger hos pcmax.no (64mb 8500LE DVI)

Kan anbefale dette kortet på det sterkeste dersom noen er ute etter en bra Dual-monitor løsning. Virker som ATI har meget god støtte for dette i driverene sine også.

Lenke til kommentar

Joda Kjelleren, det er riktig at kortet har 2 ramdacs :smile:

Og som du sier, problemet med at noen kommer med

DVI-I og andre med DVI-D vet jeg ikke hva skyldes,

men har lagt merke til at noen kommer med I mens

andre kommer med D.

Mitt eget 8500LE har ::::+

mens en kompis av meg som har samme kort,

kjøpt en uke senere,har ::::- på dvi utgangen.

Som du har sagt før, rene lotto tilstander...

Ville nå ikke si at denne "feilen" kvalifiserer til å bytte kortet,da jeg mener at selger ikke kan holdes ansvarlig for dette. (tror nå mange er uenige,

men det er jo kjøpers ansvar å sjekke produkt før man kjøper det...)

Har du prøvd å klokke kortet ditt? Har fått mitt opp i 300/300 uten noe ekstra kjøling.

Vurderer å klokke det litt mer, men har satt ned hastigheten til 275/275 nå som det er så varmt i leiligheten. Maskinen slo seg av i natt pga varmen...

(automatisk shutdown ved X antall grader...)

S-Blazer

Lenke til kommentar

Mitt kort kom med Hynix 4ns ram. Ved hjelp av rage3d tweak programmet, klarer jeg ikke å klokke det høyere enn 247/247 før det kommer artifacts i 3dmark 2001se (slår spesiellt ut på den hesten som roterer) Gpu'en klarer jeg å klokke høyere. Men nå er jeg meget fornøyd med Dual Monitor løsningen, så jeg slår meg til ro med at jeg ikke klarer å overklokke det noe særlig.

Jeg trakk vel den "lotto kupongen" som var den rette for meg kan man si :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...