Gå til innhold

2 RAMDACs på bbATI Radeon 8500LE?

vebwa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-27 02:30, ExcaliBuR skrev:

Det SKAL være 2x400... m,en jeg har også et BBA kort (Se sig) og det er raportert om 350MHz... rart...

Men det har 2x350 RAMDACs? Det er forsåvidt det viktigste i og med at kortet skal brukes i et dual-oppsett.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 11:47, vebwa skrev:

Quote:

Den 2002-07-27 02:30, ExcaliBuR skrev:

Det SKAL være 2x400... m,en jeg har også et BBA kort (Se sig) og det er raportert om 350MHz... rart...

Men det har 2x350 RAMDACs? Det er forsåvidt det viktigste i og med at kortet skal brukes i et dual-oppsett.

Det skal være 2 av de ivaffal =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Det skal være 2 av de ivaffal =)

Så dette betyr med andre ord at et BBA 8500LE kort støtter 2 CRT skjermer ved å bruker en ordinær DVI-I til VGA kabel (eller adapter) ?

Grunnen til jeg lurer er at jeg nylig kjøpte et slikt kort hos pcmax.no (64mb utgaven med DVI). Jeg har en ekstra skjerm stående klar, men har vært litt usikker på om det kommer til å fungere. DVI->VGA adapteren er jo ikke akkuratt billig, og det vil være synd å kaste disse pengene ut vinduet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 09:12, Julia skrev:

Hvis du bor i Oslo kan du gjerne få låne min adapter, en betingelse; du henter den, og leverer den. Det er dvi-vga, fungerer flott, kjøpt på komplett. Koster forøvrig 320,- i butikk

Takk for tilbudet :smile: Bor dessverre i Stavanger så jeg tar heller sjangsen på at det virker.

Bare et lite spm til: Var dette en helt standard dvi-vga adapter, eller en spesiellt tilpasset 8500 kortet?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 11:10, Julia skrev:

Standard DVI-I, passer ihverfall til geforce... men den passer ikke til alle ati, ihvertfall ikke pcmax's billige 64mb radeon 8500

Ok.. er et slikt kort jeg har.

Når det gjelder de billige 128mb 8500LE kortene, så vet jeg at disse ikke har DVI kontakt. Men jeg hadde håpet på at 64mb versjonen som har DVI kontakt kunne bruke en standard adapter for å koble til en ekstra CRT skjerm. Har prøvd å finne ut av dette på b.la rage3d forumet, men det er så mange meninger om dette at jeg har gitt det opp.

Men siden du nå sier at disse standard adapterene ikke fungerer med pcmax's billige 64mb dvi kort så begynner jeg å bli nervøs :smile:

Er dette noe du har erfart? eller bare hørt det?

Lenke til kommentar

Jeg har sett at utgangen på kortet ( la oss si den ser ut som dette ::::- ) ikke har "prikker" på begge sider av streken, noe det er på utgangen av alle geforce og matrox kort. Dermed passer f.eks ikke den adapteren som komplett selger til det ati kortet. Om dette gjelder alle ati kort vet jeg ikke. Men det finnes to standarder for dvi, og den utgangen som dette ati kortet har passer ikke for de vanlige dvi-analog adapterne vi kjenner til ( f.eks den fra komplett )

Lenke til kommentar

tenk deg litt om der.. det vil jo bety at ingen ati kort med dvi utgang faktisk IKKE passer til dvi skjermer ? O_o.. dette kan da umulig stemme..

har selv overveid å kjøpt en slik adapter til mitt bbati fra quad.. og HVORFOR er det oppgitt én ramdac @ 350 mhz istedetfor de to på 400 jeg har betalt for ?.. grr

Lenke til kommentar

fenomenet med ATi sin DVI dings er enkel...

Om jeg ikke tar skammelig feil, noe vi alle kan gjøre til tider, er ATi sin både analog og digital.

Derfor den litt rare kontakten som er DVI-I,

mens de andre har DVI-D som standard.

Leste om dette på Toms Hardware Guide for em stund siden. Dermed finnes det to standarder for DVI på markedet. Og om jeg ikke tar feil, så er det heller ingen "standard" som er bestemt, noe som da tilsier at hver produsent, kan lage det de vil....

Men denne siste påstanden min er jeg ikke 100% sikker på, så ikke grill meg om jeg tar feil med denne....

S-Blazer

(med logo på Civic'en :smile: )

Lenke til kommentar

Ja, som jeg skrev; to forskjellige standarder, om DVI-D ( som er den på ati-kortet? ) passer til digitale skjermer vet jeg ikke, jeg vet bare at standard dvi adaptere (de komplett har) ikke passer. Men det er kun dette LELE kortet jeg har sett.

Noen som vet om det er likt for alle ATI-kort?

Lenke til kommentar

Av det jeg vet, er dette helt likt for ALLE 8500 kort fra ATi. Tror 7500 utgaven er noe annerledes, men jeg er ikke sikker, da jeg ikke har studert denne nøye. Men hele 8500 serien fra ATi. (dvs BBA) er prikk lik når det gjelder dvi.

Men husk at det er kun ATi lagde kort som har denne uvanlige utgangen, ikke kort som er laget av Hercules, Club3D, Sapphire osv....

S-Blazer

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 12:03, Julia skrev:

Jeg har sett at utgangen på kortet ( la oss si den ser ut som dette ::::- ) ikke har "prikker" på begge sider av streken, noe det er på utgangen av alle geforce og matrox kort. Dermed passer f.eks ikke den adapteren som komplett selger til det ati kortet. Om dette gjelder alle ati kort vet jeg ikke. Men det finnes to standarder for dvi, og den utgangen som dette ati kortet har passer ikke for de vanlige dvi-analog adapterne vi kjenner til ( f.eks den fra komplett )

Så det betyr at adapteren du kjøpte på komplett ikke ser ut som denne?

http://www.ati.com/support/connectors/comm...nectordvii.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...