Gå til innhold

GeForce og DVI

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe ny pc.

Ønsker derfor å kjøpe et bra skjermkort. Har sett på GeForce 6800Ultra 256MB og GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express.

Forskjellen i pris er bare på ca 300 kr. Synest dere at jeg burde investere i 7800 siden det på en måte er en generasjon nyere? Det ser også ut til at det bare har DVI utgang. Må jo også da kjøpe en DVI kompatibel skjerm.

Ikke for å virke dum, men er oppløsningen på en DVI skjerm betre enn på en vanlig? :roll: Er jo ikke så mange skjermer som har DVI, men er det nye som kommer?

Anbefalinger å komme med?

Mange takk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forskjellen så lite, kjøper du selvsagt 7800. Når det gjelder DVI, så er ikke oppløsningen høyere, men såvidt jeg vet, låser du vel Hz'en på skjermen til 60Hz istedet for 75Hz om du kjører med analog.

Forøvrig følger det og med 2 DVI til VGA adaptere i esken, gjorde i alle fall det til mitt :)

Nå har jeg riktignok X800 Dual DVI, men alikevel :p

Lenke til kommentar
Er forskjellen så lite, kjøper du selvsagt 7800. Når det gjelder DVI, så er ikke oppløsningen høyere, men såvidt jeg vet, låser du vel Hz'en på skjermen til 60Hz istedet for 75Hz om du kjører med analog.

Forøvrig følger det og med 2 DVI til VGA adaptere i esken, gjorde i alle fall det til mitt :)

Nå har jeg riktignok X800 Dual DVI, men alikevel :p

"låser du vel Hz'en på skjermen til 60Hz istedet for 75Hz om du kjører med analog."

Hz'en blir vel ikke låst når du bruker analog skjerm? hzen kan du stille i monitor settings. Hz nivået kommer jo ann på skjermen du bruker, vanlige er vel 75-120hz

Lenke til kommentar

Takker for raske svar.

Dere er vel enige i at GeForce 7800 er endel betre enn GeForce 6800 ultra?

Dere anbefaler DVI fremfor vanlig analog skjerm?

Noen som vet om de skjermkorta bråker noe?

Er litt noob på dette området. :hmm:

Tusen takk,

Lenke til kommentar

DVI betyr at kortet ikkje oversetter signalene til analog før de blir sendt til skjermen. Det gjør at du får bedre bilde på en skjerm som har DVI-inngang enn når du bruker VGA-inngangen.

DVI har ingenting med Hz å gjøre, men LCD-skjermer viser 60 bilder i sekundet, så det er det maksimale du kan ha på en LCD. Det kan ikkje sammenlignes med refresh på CRT-skjermer, fordi LCD-skjermer ikkje flimrer som CRT-skjermer gjør på lave refresh-rates.

Og 7800GTX er vesentlig bedre enn 6800 Ultra. 7800GTX bruker også 20% mindre strøm, og kjøleløsningen er veldig mye stillere enn 6800 Ultra. På alle måter ett mye bedre kjøp når det koster så lite ekstra. De må sette ned prisene på 6800 serien masse om de korta i det hele tatt skal selge nå. Eg ville ihvertfall ikkje kjøpt ett sånt kort idag når eg kan velge 7800GTX :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...