bfisk Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Ed: Les post nr 6... nye problemer har oppstått.... Liten subject change i tråden her :razz: b --- Heisann. Case is this: Har en pc, arvet etter min far, som jeg fikk hjem til meg/ut fra dødsboet i dag. Dro på LAN med en gang, tenkte at jeg måtte det for å få inn litt "normale" ting på pc'en osv. Er ikke 100% sikker på specsa på pcen men mener de er: Pentium 3 (socket typen) 700 eller 733 mhz Abit BE6 (??) 512 md SDRAM Elsa Erazor^2 (gf256/32ddr) WinME Hadde pc'en hjemme i non timer før jeg dro, funka fint, men frøys en gang. Restarta uten problemer. Har vært på LANet i en snau time, alt funker perfekt, så fryser pc'en igjen. Prøver å restarte, kommer opp, men fryser etter bare noen sekunder i windows. I to år har maskina vært klokka til 810 mhz, stabil som et fjell, ikke vært noe tull EN ENESTE gang. Tenkte at kanskje å klokke ned ville hjelpe. Setter farta ned til 733mhz igjen, med 133mhz bus. Restarter. Kommer nå opp med "CPU unworkable or has been changed". Setter cpu ned til 700 og FSB til Auto. Restarter. Ikke no bilde på skjermen i det hele tatt. Slår av. Åpner kabinettet for å se om noe er løst/dårlig. Alt ser bra ut. Starter igjen ettter noen minutter. CPU vifta går, ribba er noenlunde varm (men ikke veldig), og alt ser ut til å være i sin skjønneste orden. Kommer opp med beskjed om at cpu er P3 933mhz, og meldinga om "CPU unworkable". Går inn i bios og setter ned til 700/auto. Restarter. Kommer opp med beskjed om at cpu er P3 700mhz og at fsb er 100. Men fremdeles meling om at "CPU unworkable or has been changed. Please check." ---- Siste komponent som er installert er 1x512SDRAM Kjører winme, men har aldri vært noe tull. Å FORMATTERE ER _UAKTUELT_ ETTERSOM SÅ OG SI DE ENESTE BILDENE JEG HAR AV FAREN MIN FRA DE SISTE ÅRENE LIGGER PÅ DEN PC'EN. IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER FORMATTERER JEG _NOE_ FØR JEG HAR FÅTT BRENT DE UT OG FÅTT PAPIRKOPIER AV DEM. Mitt forslag for meg selv er å ha pc'en avslått en stund og så starte på nytt. Forslag? Dette er nokså viktig for meg pga overnevnte bilder... mvh Richard/bfisk [ Denne Melding var redigert av: hrichard på 2002-07-26 22:44 ] Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Hei Skal du ha ut innholdet på disken, så kan du jo gjøre det lett og putte disken over i en annen maskin og ta ut det du trenger. Ang, cpu'en. Har du tilgang til / kjente som har en, lik cpu ? Prøve den og se om du får den samme meldingen. Lenke til kommentar
knut Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Jeg ville ha resatt biosen (fjern strøm og ta ut bios batteriet). Når du starter opp maskinen igjen velger du hastigheten på maskinen, går inn der det står halt on all errors, og sett til at den ikke skal stoppe i det hele tatt. Det er sannsynligvis i den øverste til venstre, eller den under. Lenke til kommentar
Avale Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Ta ut harddisken og få over de bildene på en annen maskin. Det ville jeg gjort først. CPU problemet vet jeg ikke noe om...sorry. Ta ut alle komponenter og sjekk om de står ordentlig i. Sjekk at RAM står godt i. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 26. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2002 Vil helst begynne å mikke minst mulig sjøl iom at jeg er på et lan med stigge tepper, støv og hauger av statisk elektrisitet. Har en del negative erfaringer med sånt Faren til kompisen min driver et datafirma, kjenner han... noen ide og gi pc'en til han og be han fikse det?? For han kan jeg be om ikke å formattere osv... og han har jo peil. Kan sikkert få en grei (les: som jeg er villig til å betale) pris på det også. Har vel bestemt meg for at jeg ikke vil dille med noe hardware. Kan jeg ikke løse det med tastaturet så får jeg heller ty til kvalifisert hjelp iom at jeg kan ordne det greit (les over). Har tenkt lenge på å "legge opp" pc og laning, med unntak av mail, irc, internett, "kontorgreier" og generell smådilling, er litt lei. Lurer på om dette kan få noe avgjørende utslag Jaja. Friskt mot. Skal hen og "resette bios defaults" nå. Og går ikke det, så holder jeg IT-feilsøking-bransjen i live :razz: takk for alle svar forresten. visste jeg kunne stole på ppla her :smile: bfisk Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 26. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2002 Har vært inni biosen nå. Valgte "Load Failsafe Defaults" og restarta. CPU oppgitt til 466 mhz ( :razz: ) ved 66mhz fsb Samme for*** melding om at "CPU unworkable". Bestemte meg for å gjøre et siste forsøk. Load failsafe defaults, men forca cpuen til 700/100. Den starta Sitter på PCen min og skriver dette nå. MEN!!! (you know, there is always a men) I "PC Health status" står følgende temperaturer: Ambient temp: 32 C Cabinet temp: 34 C CPU temp: 75 C <= ??? HERRE JEMINI (uten sammenlikning forøvrig), men er ikke 75 C litt innidyrisk mye for en ikke overklokka cpu da?? Jeg mener....hallo? P3 på 700 mhz, ikke overklokka, på _75_ grader celsius? Kan min nye teori om at ribba har delvis løsna under transport (ikke jeg som frakta den...) stemme? bfisk Lenke til kommentar
knut Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Hvis det er et abit be6 hovedkort er den slot1, du kan ha en socket converter til den, men uansett så er det ikke temp sensor der. Skru opp siden av maskinen og se om vifta er løs. Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Hei igjen Godt mulig at ribba har løsnet ja. Hvis du selv ikke er bekvem med å åpne kabinettet, og sjekke ribba, så er det vel noen rundt deg som har gjort dette før ? (du var vel på lan ?) :smile: Greit å få sjekket dette før du evt. svir den av for godt . :smile: Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 26. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2002 ok, da er det ikke Abit BE6. Var usikker på dette in the first place. ER en socket prosessor, 100% sikkert. Er konfortabel med å rote inni pc'er, men iom at det er såpass ømfintlig denne gangen (det er min pc, og det er masse viktig på den) og jeg kan få det profesjonelt fikset enkelt og greit vil jeg helst ikke. Pc'en er nå oppe og går den da.... og ribba satt så vidt jeg kunne se helt normalt på da jeg sjekka tidligere (så ikke SPESIELT etter det, men jeg la ikke merke til noe unormalt da jeg sjekka av cpu vifta gikk... når jeg loada failsafe defaults i bios forsvant d:, men samme ****. Er kun musikk der, som jeg har lett tilgjengelig andre steder. Dessuten er dette sikkert enkelt å fikse på i bios. Tar det en anna gang. takk for all hjelp! bfisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå