hendelsesløysa Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 1)Har tenkt å gå til anskaffelse av et stativ (tripod etc) til mitt EOS 350D kamera. Hva anbefaler dere? 2)Og har dere en spesiell anbefaling ang. størrelse? Et lite men bra stativ? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Større og tyngre er generelt bedre. (Sorry) Kjøp det tyngste du gidder å dra på. Hva slags konstrokusjon du vil ha på toppen avhenger av hva du skal bruke det til. Du får typer som er enkle å kjapt åpne, endre mye og lukke. Og du får med skruer hvor du kan finjustere ved å skru på disse. Det første er kanskje mer egnet til sportsfot, mens det siste er bedre for studiobruk eller landskap. Noe konkret kan jeg ikke anbefale da jeg ikke har nok erfaring. Lenke til kommentar
aerial Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) et bra stativ Litt tungt å bære etter noen timer i marka, men er utrolig stødig og lett å betjene. Endret 9. juli 2005 av aerial Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Har også tenkt å kjøpe meg stativ nå, men lurer på hvorfor man bør kjøpe ett så tungt stativ man gidder drasse på. Er det pga kvaliteten ofte øker med vekten, eller er det andre grunner?? Jeg leter etter ett så lett og enkelt stativ som mulig, men det er kanskje noe jeg ikke tenker på som gjør at et stativ bør ha litt vekt?? Lenke til kommentar
aerial Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 mere vekt = stødigere stativ. Mere vekt betyr solidere konstruksjon og du slipper et stativ som kneler ved mere vekt enn et pocket-kamera. Den linken jeg har lagt ut i innlegget over, er til et stativ som er midt på treet. Veier akkurat passe, og er meget solid. Har det selv, og er meget fornøyd. Bra pris er det på det også. Lette og billige stativ er ofte skranglete og ustødige. Legg heller litt penger i det, og drass med deg den kiloen ekstra. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) mere vekt = stødigere stativ. Mere vekt betyr solidere konstruksjon og du slipper et stativ som kneler ved mere vekt enn et pocket-kamera. Den linken jeg har lagt ut i innlegget over, er til et stativ som er midt på treet. Veier akkurat passe, og er meget solid. Har det selv, og er meget fornøyd. Bra pris er det på det også. Linken føren til fremsiden av xd.no så jeg vet ikke hva du vil vise. Lette og billige stativ er ofte skranglete og ustødige. Legg heller litt penger i det, og drass med deg den kiloen ekstra. Linken virker ikke hos meg så innlegget blir kanskje et "God dag mann økseskaft". Ikke helt riktig det med tyngre stativ - bedre stabilitet. Man får kjøpt stativer som er ekstremt lette men samtidig veldig stabile, men det koster flesk.... Her er det snakk om karbonstativer med ledd av komponenter som er bearbeidet i materiale som absorberer rystelser ekstremt godt! Manfrottos 190 og 055 serie er bra stativer for en hobby (seriøs amatør)-fotograf som skal ha seg et brukbart stativ. 190-serien er lettere, men mer ustabil. Ingen av disse kan kalles lette. Alt av lette stativer til noen hundrelapper er søppel!! ( Clas Olson m.fl.) Ustabile til tusen og går i stykker om man ser hardt nok på dem. Man må godta å bære på litt vekt om man skal ha muligheten til å stabilisere kameraet i de situasjonene man er ute i terrenget. Eller ha ei ganske så velfyllt pengebok da.... Endret 9. juli 2005 av Åkken Bom Lenke til kommentar
aerial Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Linken skal være til et Manfrotto stativ. M055PROB med RC141 hode. har prøvd 055Pro serien til Manfrotto, og det funker det også, men da snakker vi om et stativ til 4000,- og det kun for stativet. Er lagd i Carbon og veier ingenting. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Ett lite tips, linker til mpx og xd feiler ofte men det kan nytte å åpne linken i to vindue etterhverandre uten å lukke det første vinduet.. ikke værre en det Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Og jeg kjøpte meg et veeeeeldig billig og etter alle eksperters oppfatning veeeeldig dårlig stativ på QXL for et drøyt år siden. Husker ikke prisen nøyaktig, 300 kr kanskje. Det stativet har fungert utmerket for meg fordi jeg ikke er noen profesjonell fotograf og bare bruker stativet av og til. Og det flotte er at hvis jeg senere får bruk for noe større og mer stødig, vel så har jeg ikke tapt mer enn et småbeløp. Så for de som "lurer på om det trenger stativ": Kjøp et riktig billig et, se hvor mye du bruker det og hvilke mangler du synes er mest vesentlig (høyde, pigger, stabilitet), og så kjøper du ditt neste stativ deretter. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med mitt "du-må-for-all-del-ikke-kjøpe-noe-billlig-skitt-fra-Taiwan" stativ..... Endret 9. juli 2005 av Dykkern Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Jeg bruker ett Velbonstativ kjøpt på Elkjøp for 298kr sånn ca, fungerer ganske godt, men det er ikke akkurat verdens mest stabile stativ når alle føttene er dratt helt ut, men til de aller fleste formål som jeg bruke det til så fungerer det utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå