Gå til innhold

Støydempe kun kabinettvifta! (delta)

Anbefalte innlegg

Har ei 120mm delta i sidedøra på chieftec'en. Den bråker ved selv ved 5v!

Jeg vil få den til å bråke mindre uten å støydempe hele kabinettet.

Hva kan jeg gjøre? Noen ide'er?

Har baybus selvfølgelig, den går på 5v(5,2 for å være nøyaktig).

Hva kan jeg gjøre ellers?(festemåte, grill(?) lokal-støydemping? andreting.)

Er "kork" effektivt mot vibrasjonstøy?

Siden jeg har ei delta, skjønner du kansje at jeg ikke er ute etter lydløs pc, men den skal ikke bråke mer en den må med det utstyret som blir bruk nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesjda, bare et par db lavere så er jeg fornøyd.

Skal prøve å få litt(mer) avstand fra gitteret(nye emi gitteret hos mp), i første omgang og se om det hjelper.

Kan jo ikke gi opp når en møter ei utfordring vettu :smile:

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-26 23:39 ]

Lenke til kommentar
Quote:

fy_pokker skrev (2002-07-26 23:48):

ok, ok..

dette er min verdensberømte anti-støy-fra-delta-120-guide..

1. Kast deltaen

2. Kjøp ny stillegående, f.eks enermax.

3. Live happily ever after!

Se! Der løste jeg problemet ditt!

Ja sikker han sier at den viften han har får bare 5.2 volt. Hva tror du enermax viten får i spenning, Rpm'en er 1500-2300 på den viften.
Lenke til kommentar

Quote:

dette er min verdensberømte anti-støy-fra-delta-120-guide..

1. Kast deltaen

2. Kjøp ny stillegående, f.eks enermax.

3. Live happily ever after!

Når jeg har råd til vannkjøling, oki(selvfølgeli), men til da, NEI!

Får jeg hindra vibrasjon i kabinettet fra vifta er jeg fornøyd.

Jeg bare vil få ei (for meg) stille vifte med mulighet for rå ytelse på bekostning av støy engang iblandt.

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-07-27 00:11 ]

Lenke til kommentar
Quote:

PumpAction skrev (2002-07-27 00:09):

Når jeg har råd til vannkjøling, oki(selvfølgeli), men til da, NEI!

Jeg bare vil få ei (for meg) stille vifte med mulighet for rå ytelse på bekostning av støy engang iblandt.

Har du vibrasjon støy fra vifta, Det er eg ikke så sikker på. Du er sikker på det er fra vifta og ikke harddisken(e), Eller andre enheter i pc'en din.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 03:34, Kjetil Lura skrev:

Har du vibrasjon støy fra vifta, Det er eg ikke så sikker på. Du er sikker på det er fra vifta og ikke harddisken(e), Eller andre enheter i pc'en din.

Ja, ganske sikker. Når eg holder vifta i hånda, framfor å ha den i kabinettet bråker den merkbart mindre. Jeg kjenner også at skrivebordet vibrerer mere når jeg har vifta gående.

Har klart å fjerne en god del sus ved å skape et 4-5mm mellomrom mellom gitter og vifte, dette førte også til at det ble mindre kontakt mellom vifte og gitter. Virka som det ble mindre vibrasjonstøy også, men det kan være innbillning også da(jeg er trøtt). Skal prøve å få litt mellomrom mellom gitter og kabinett og. I morgen skal se om jeg finner noe tynnt gummi ting jeg skal bruke.

Etter dette gidder jeg ikke bry meg mer om det da den ikke bråker allværden og mestparten av støyen er motorstøy og sus. Hvis ikke noen har et ganialt forsleg til festemåte da?

Må bruke tida på å finne et fint motiv/mønster å skjære ut :smile:

Lenke til kommentar

Legg en strimle med asfaltplate rundt ytterkanten på vifta. Lager du strimla i like bred som vifta er tykk vil dette kunne fjærne mye vibrasjonsstøy. Klistrer du i tillegg noe asfalt på den veggen vifta står fast i, burde det hjelpe enda mer. Store flater uten vinkler og profiler har størst behov for sådan demping.

Jeg la asfalt rundt CPU vifta mi etter at jeg oppdaget at GFen stod å skalv på HK, nå er vibrasjonen såvidt merkbar.

Lenke til kommentar
Quote:

[email protected] skrev (2002-07-27 06:43):

Legg en strimle med asfaltplate rundt ytterkanten på vifta. Lager du strimla i like bred som vifta er tykk vil dette kunne fjærne mye vibrasjonsstøy. Klistrer du i tillegg noe asfalt på den veggen vifta står fast i, burde det hjelpe enda mer. Store flater uten vinkler og profiler har størst behov for sådan demping.

Jeg la asfalt rundt CPU vifta mi etter at jeg oppdaget at GFen stod å skalv på HK, nå er vibrasjonen såvidt merkbar.

Ja denne løsningen som [email protected] fåre slår MÅ du bare prøve. Har hatt det samme problemet med min pc men det var vibrasjons støyen fra diskene mine, Brukte asfalt plater på alle store flater i kabinettet mitt det ble veldig mye bedre.
Lenke til kommentar

Noen tips.

1. ta f.eks. skummgummi/kork/asfalt og lim på vifta. Skru fast vifta. Vibrasjonstøyen vil bli langt mindre

2. Gitter lager mye støy, spesielt vis du har fancy laserledgrill. Prøv og fjern grillen og se om støyvnået blir mindre.

3. Kan kanskje prøve og få spenningen enda mindre. Deltavifta har vel relatift liten mostand og en lang ledning bør senke spenninga med 0.1-0.2V Hvor mye de har og si hveit jeg ikke, men alle monder drar.

Lenke til kommentar

Har fjærna så å si all vibrasjon no(fra vifta) :grin:

Dette gjorde jeg:

Har en slik emi-viftegrill fra microplex.

(bråker mye :sad: )

Jeg tok kork fra ei kork-tavle og la nedi og kutta til, jeg limte den ikke fast til vifta men lot den bare ligge der.

Da blei det ei sprekk på 4-6 mm mellom gitter og vifte. Det reduserte sus fra gitteret(dette har jeg nevt tidligere) og litt vibrasjoner.

Jeg har ikke kunne fått tak i noe asfaltplater ellerno idag, så jeg måtte nøye meg med det jeg fant i huset, en gammel bit kabel fra ei AT psu, avisolerte den(cabel ikke leder), den "tykke" gummi-hylsa spratt jeg opp(kutte opp på langs).

Kutta av 4 ca 2cm lange biter og laga et hull med samme diameter som skru(til å feste vifta med).

Tredde disse ned på hver skru, så kom gitteret, så kom korken og så kom vifta. Skrudde på muttrene til hvær skru med fingrene så det ikke skulle bli for stramt.

Mindre vibrasjoner på 12v no enn det var på 5v tidligere :grin: Å det kan jeg jo ikke klage på!

Lenke til kommentar

Quote:

Legg noe gummi mellom vifta og kabinettet, eventuelt også mellom festemekanismen (skruer) og kabinettet.

Feks kutt opp en strikk i deler.

Enkelt og billig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har gått til anskaffelse av 120 mm delta no. Skal ha den i døra. Den skal blåse rett på cpu`en der eg har 80 mm enermax vifte no. Eg har hørt at delta`en vil sprenge 80 mm vifta.. Stemmer dette?

Kor får eg tak i potensimoter som passer til delta vifta.. Veit det er på elfa.se fks.. men finne ikkje ut kva slags..

Og kan eg kutte av ei vilkårlig ledning og montere en av/på bryter på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...