Gå til innhold

Bærbar PC til studier og fritid (NTNU Student PC)

Anbefalte innlegg

Heisann, som sikker flere andre her inne skal jeg studere til neste år, og da forhåpentligvis oppe i Trondheim på NTNU. I denne forbindelse er jeg på jakt etter bærbar PC, og føler at jeg ikke har helt kontroll på hva som er billig, bra, solid, stille osv. Jeg er med andre ord ikke noe veldig inne i dette rundt bærbare PC'er.

NTNU gir et tilbud i samarbeid med en dataleverandør hvert år. I år er tilbudet en Toshiba Tecra A3 som er noe oppgradert i forhold til andre Tecra A3 jeg finner rundt om på nettet. Spesikfikasjonene på den som NTNU tilbyr er:

- Intel Pentium M 740, 1.73GHz prosessor

- 15" SXGA+ skjerm, oppløsning 1400x1050

- Intel 915GM grafikkadapter med opp til 128MB minne

- 512MB internminne, oppgraderbart til 2GB

- 80 GB (5400 rpm) harddisk

- Dual layer DVD-brenner

- Wireless LAN 802.11 B/G (antenne i topp av skjerm), Bluetooth

- Porter: ekstern skjerm, RJ-11, RJ-45, 3xUSB2.0, Firewire, 6-i-1 Media Slot (kortleser for SD, SmartMedia, Memory Stick, Memory Stick Pro, MultiMedia Card, xD)

- 3 års verdensomspennende garanti

- Vekt: 2,7 kg

- Leveres med mus, ryggsekk og nettverkskabel

( Hentet fra http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/ )

Denne kan bli min for den nette sum av 11 641 kroner.

Så kommer spørsmålene; hvordan er Toshiba PC'ene, og da spesielt denne. Er de rolige, har de god batterilevetid, er de solide? Hvordan er valutaen for pengene, er det noe du stusser over på konfigurasjonene? Tar gjerne imot erfaringer og synspunkter på denne PC'ene, og tips om eventuelt andre med tilsvarende eller bedre spsifikasjoner for noelunde lik pris.

Men jeg sitter også med et annet tilbud fremfor meg. Har ikke helt klare spesfikasjoner, men har dette:

- Modell: HP Compaq nx7010

- 15,4" Widescreen, 1680 x 1050

- Pentium M 1,6 GHz med Centrino

- XP Pro

- DVD-brenner

- 512 MB RAM

Denne er brukt, og kan blir min for 9000, da med oppgradert RAM til 1024 MB. Denne var visstnok helt ny og toppspesifisert for under et år siden. Men jeg sitter med mange av de samme spørsmålene her. Har noen erfaringer med HP Compaq? Og hvordan er det å kjøpe brukt? Denne skal påståelig nok være i "mint condition", og fremstå som ny.

Bruken vil nok mest surre rundt web, bildebehandling, tekstbehandlig og alt annet som inngår i skolen. Men noe spilling vil muligens også være inne i bildet.

Da er det bare å fyre løs, jeg er åpen for alle kommentarer, forslag og innvendinger.

Endret av stigs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...